bmw-x5-2024-4

Test BMW X5 xDrive50e: Silný plugin se slušným dojezdem na elektřinu

28. 4. 2024 • BMW, Elektrifikované vozy, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Hybridní pohon: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost : 90%

Verdikt:

Současná generace BMW X5 prošla výraznou proměnou během faceliftu, což platí jak pro exteriér, tak zejména pro interiér. Dostala do vínku také nejmodernější techniku. V testu si vyzkoušíme rovnou modernizovaný plug-in hybrid.

Začneme s interiérem. Když byla tato generace poprvé uvedena, přinesla nový design kabiny, který byl první svého druhu v modelové řadě. Nyní je však vše jinak. Během pěti let, kdy jsme se sžívali s „novým“ designem kabiny, se opět změnil, přičemž byl aktualizován na stejnou architekturu jako téměř všechny současné modely BMW.

bmw-x5-2024-23

Před modernizací se kladl velký důraz na fyzické ovládací prvky, ale v nové verzi se většina funkcí soustředí na dotykové ovládání přes displej infotainmentu. Kromě toho byl samotný infotainment výrazně změněn a dostal nejnovější operační systém, který nahradil původní „dlaždice“ jedním menu obsahujícím mnoho ikon. Jeho ovládání je nyní složitější, protože všechny ikony jsou seskupeny do jednoho menu, místo aby byly jednotlivé funkce rozděleny do jednotlivých dlaždic. S mnoha řádky a sloupci je potřeba chvíli tréninku, než se v tom dostatečně zorientujete.

bmw-x5-2024-26

Ovládání zůstává stále efektivní i po faceliftu, protože BMW si zachovalo otočný ovladač iDrive umístěný na středovém tunelu. Samozřejmě je možné dotykově ovládat i displej. Bohužel, hlasové ovládání není k dispozici, alespoň ne v češtině, jelikož BMW stále nepodporuje tuto možnost. To je opravdu škoda. Další nevýhodou je, že pokud chcete ovládat topení a klimatizaci, již není k dispozici samostatný panel jako dříve. Tyto funkce se nyní ovládají také přes displej.

bmw-x5-2024-33 bmw-x5-2024-32

V rámci modernizace BMW do kabiny přidalo také několik designových prvků, kterými jsou nové materiály, ale také rozšířené ambientní osvětlení, které se nachází i v liště před spolujezdcem. Tady svítí šipky i logo X5. Samozřejmě se dá měnit barva osvětlení i jeho intenzita.

bmw-x5-2024-31

Facelift vozidla je zřejmý na první pohled i zvenku, přestože základní tvary auta zůstaly stejné. Přední světlomety jsou o několik centimetrů užší a mají úplně novou grafiku. Nově mají podobu šipek, které slouží nejen jako denní svícení, ale také jako ukazatele směru. Dvojice čoček v každém světlometu může být buď z klasických LED, nebo s funkcí LED Matrix, která umožňuje adaptivní osvětlení a vykrývání ostatních vozidel při použití dálkových světel.

Maska chladiče byla zvětšena a standardně je vybavena stříbrnými lamelami (nechromovaný hliník), přičemž za příplatek můžete zvolit BMW Iconic Glow, což znamená podsvícenou masku. Zcela nový je také tvar předního nárazníku, který již neobsahuje mlhové světlomety. Byly také přepracovány výdechy v blatnících předních kol a zadní světlomety, kde se opakuje motiv šipek.

bmw-x5-2024-9 bmw-x5-2024-19

Při modernizaci došlo i k významným technologickým změnám. Testovaná pohonná jednotka, která byla dříve označována jako 45e, prošla úpravami a v modernizované verzi nese označení  xDrive50e. Samozřejmě došlo i k nárůstu výkonu. U turbodmychadlem přeplňovaného třílitrového šestiválce dosahuje výkon 230 kW/313 koní (o 20 kW více než předtím), zatímco synchronní elektromotor, integrovaný do osmistupňové automatické převodovky, nabízí výkon 145 kW/197 koní (o 62 kW více než dříve). Celkový výkon pohonné soustavy dosahuje až 360 kW/489 koní a maximální točivý moment činí 700 Nm (spalovací motor má 450 Nm, elektromotor přidává dalších 280 Nm).

Dynamika tohoto vozidla je působivá. BMW uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,8 sekundy a maximální rychlost omezenou na 250 km/h. V čistě elektrickém režimu dokáže tento plug-in hybrid dosáhnout rychlosti až 140 km/h, avšak taková rychlost bude mít vliv na homologovaný dojezd na elektrický pohon kolem 100 kilometrů. V kombinovaném režimu, který zahrnuje časté jízdy po městě i dálnici, jsme dosáhli přibližně 80 elektrických kilometrů. Jízdou čistě ve městě by se dalo ještě pár kilometrů přidat. Baterie má využitelnou kapacitu 25,7 kWh (celková kapacita je 29,5 kWh).

bmw-x5-2024-35

Při pravidelném dobíjení baterie (rychlonabíjení není podporováno a nabíjení probíhá pouze s výkonem 7,4 kW), můžete téměř výhradně jezdit na elektřinu jak ve městě, tak mimo ně. Pokud nebudete baterii pravidelně dobíjet, elektromotor se častěji zapojuje pouze jako součást hybridního systému. Baterie se samozřejmě nevybijí nikdy úplně až k nule, ale rekuperací při sundání nohy z plynu, jízdě z kopce nebo brzdění, si dokáže systém energii využít a baterie zpětně dobíjet. A tak můžete zaznamenat, že tak jak vám z hodnoty elektrického dojezdu kilometry ubývají, po sjezdu z kopce vám zase nějaký ten kilometr naskočí. Rekuperace ale není nikterak masivní a rozhodně jízdu neznepříjemňuje. I při takovém režimu je však spotřeba paliva relativně příznivá, pohybující se kolem 8 l/100 km. Palivová nádrž má objem 69 litrů, což zajišťuje dostatečný dojezd.

Nezbývá tedy než X5ku ještě více přišlápnout, osmistupňová převodovka si hladce podřazuje a německé SUV vyráží kupředu s nebývalou razancí. Zvuk se mění v naštvaného španělského býka vzbuzující respekt. Místo otáčkoměru se ale na pravé straně palubní desky nachází stupnice ne tradičně v otáčkách motoru, ale v procentech požadovaného výkonu. Ta samozřejmě končí hodnotou 100, ale to platí jen pro spalovací motor, protože za ní se ještě nachází krátké modré pole s označením eBoost, kam vyjede ručička ukazatele, když dáte plyn na podlahu.

bmw-x5-2024-18

Pak přichází do služby opět elektropohon, který svými 113ti koňmi ještě podpoří už tak dost silný zážehový šestiválec o výkonu 281 koní a rázem je z rodinného SUV pěkně ostrý rychlovlak. Číslice na tachometru naskakují jako zběsilé a během pár vteřin by to bylo o řidičák. Sundávám proto nohu z plynu a vracím se k normálu. Rychlost je v kabině opravdu jen číslo, protože odhlučnění je tak dokonalé, že vnímání skutečného pohybu je dost zkreslené. Když k tomu přidám pocit bezpečí v mohutném interiéru a vyšší posez, jde pro nevyzrálé řidiče o věc skoro nebezpečnou. Vzduchový podvozek je dokonale odladěný a o většině děr ani nebudete vědět.

bmw-x5-2024-5

Dalších několik kilometrů jsem ještě vyzkoušel po okreskách, kde můžete zvolit i mód ADAPTIVE, který sám podle zvolené trasy na navigaci rozpozná například výškové převýšení trasy, charakteristiku silnice a podle toho sám nastaví co možná nejefektivnější využívání hybridního pohonu. Když jsem se vrátil zpět k systému HYBRID, potěšila mě volba mezi subrežimy STANDART a ECO PRO, kde si můžete vypnout systém rekuperace a X5ka pak normálně plachtí, jako kdyby hybridem vůbec nebyla.

bmw-x5-2024-14

BMW X5 je v segmentu velkých prémiových SUV jedno z těch, které dávají do dnešní doby největší smysl. Kombinuje božsky silný šestiválcový motor s elektrickým pohonem. Nevyužitá energie při plachtění nebo brzdění se výhodně rekuperuje na „horší“ časy a v kombinaci s perfektně naladěným hybridním pohonem jde o maximální využití. Plug-in technologii s možností dobíjení mám velmi rád a možnost jízdy pouze na elektřinu je super výhodou. V kombinované spotřebě potom samozřejmě proti čistě spalovacím motorům nemůže mít konkurenci. Pokud doplníme komfort podvozku, kabiny a prostornost, kterou vás X5 zahrne a s ladností sobě vlastní vás na vzduchovém podvozku přenese přes všechny nástrahy našich silnic, je málo, co řešit. Za poslední dobu jsme se v málokterém SUV cítili tak bezpečně a pohodlně, jako právě v nové X5. A jako fanoušek moderních pohonů a zvláště plug-in technologie mi nezbývá nic jiného, než říci Bravo!

bmw-x5-2024-3

Nejlevnější verzí BMW X5 je naftový model xDrive30d, který začíná na 2 017 600 Kč s DPH (1 667 438 Kč bez DPH), zatímco benzínový X5 xDrive40i je o něco dražší. Základní cena tohoto modelu je stanovena na 2 056 600 Kč s DPH (1 699 669 Kč bez DPH). Pokud vás zaujal testovaný plug-in hybrid, budete si muset připravit minimálně 2 342 600 Kč s DPH (1 936 033 Kč bez DPH). U testovaného modelu je navíc příplatkové vybavení za 851 318 Kč s DPH, přičemž jen 101 608 Kč představuje příplatek za kožené čalounění BMW Individual Merino Ivory v kombinaci White/Atlas Grey.

Plusy

– komfortní podvozek
– odhlučnění kabiny
– průměrná spotřeba
– plug-in technologie
– možnost jízdy čistě na elektřinu
– silný a kultivovaný spalovací motor
– prostornost interiéru
– možnost vypnutí rekuperace

Mínusy

– absence rychlonabíjení

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz