IMG_3882

TEST Hyundai i40 1.7 CRDi A/T – Pohoda především

27. 6. 2012 • Hyundai, Novinky, Testy

Hyundai i40 se nám do redakce dostává již po třetí. Podruhé v dieselové motorizaci 1.7, ale poprvé jako sedan. Možná si řeknete, že to je jen vizuální detail, ale čtyřdveřová verze je podstatně jiná i jízdně. Osobně máme na autojournal.cz současnou produkci korejské značky velmi rádi a ve své podstatě ani neznám model, který by si zasloužil výraznější kritiku. Obrození značky Hyundai je prostě ideálním příkladem, co toto slovo vyjadřuje. Model i40 byl strategicky představen a uveden na trh až dlouhé dva roky po ukončení výroby Sonaty, která zrovna nepatřila k etalonu segmentu. Díky tomu se Hyundai vyvaroval přímému srovnávání aktuálního modelu s předchůdcem a dal odborné veřejnosti pozapomenout na chyby minulosti. Jako první také přišla varianta kombi (jsme přeci národ chalupářů a jednotlivců, co potřebují v autě vozit ledničky a stovky řízků) a nepochybuji o tom, že právě to bude nejprodávanější varianta – navíc s identickým motorem, co tluče pod kapotou i tohoto elegantního sedanu.

Čtyřdveřová varianta tedy nabízí elegantní pojetí karoserie s několika detaily, které ji ještě výrazněji odlišují od kombi. Třeba přední maska chladiče má dvě chromové linky oproti jedné a víko nádrže je kulaté namísto hranatého. Design sedanu je však apelován na luxus. Linie karoserie z profilu vypadá jako čtyřdveřové coupé a vedle takového Passatu CC se opravdu nemá zač stydět. Naprosto minimalistické zadní víko kufru a svažující se střecha působí opravdu dynamicky. Navíc přispívá dobré aerodynamice a činitel odporu vzduchu je tak pouhých 0,28 cx. Jako celek se i40 nese ve fluidním designovém směru stejně jako celé současné portfolio značky a nutno říci, že to prostě funguje. Minimálně tak, že s davem nikdy nesplynete a i40 bude vždy středem pozornosti. Jestli té kladné, nebo záporné záleží na vkusu jednotlivce. Luxusní notu našeho kousku navíc podtrhuje černá barva, zatmavená okna a 18″ lesklá kola s nizkoprofilovým obutím 225/40. Výsledek však nepůsobí jako zoufalá snaha o hodnotně vyhlížející auto – ono totiž konkurenci opravdu válcuje.

Podobně je na tom i interiér. Pryč jsou tvrdé a nevzhledné plasty, pryč je chaotická asijská ergonomie a její zvláštnosti. Poevropštění nabídky je zcela evidentní a uvnitř i40 nabízí kvalitní použité materiály s výbornou povrchovou úpravou, skvělé dílenské zpracování a ideální rozložení ovládacích prvků. Palubní deska se drží ostřejšího tvarování stejně jako karoserie. V jejím středu je dotykový displej navigace, rádia a couvací kamery. Prostornost ve všech směrech je na výbornou. Vyhřívaný kožený volant s ideálním průměrem a možností nastavení ve 2 osách padne dobře do ruky. Najdeme na něm ovládání tempomatu, rádia, palubního počítače, telefonu a tlačítko pro hlasové ovládání. Pod volantem jsou pak pádla pro manuální ovládání automatické převodovky a tlačítko vyhřívání volantu. Pokud se při jízdě chystáte používat volič automatické převodovky jako opěrku pravé ruky, tak vám bude jeho umístění vyhovovat. Na sedadle řidiče lze elektricky nastavit pojezd, výšku, úhel opěradla, vyboulení v oblasti zad a úhel podepření stehen spodního sedáku. Vůz je navíc vybaven perforovanou kůži a možností sedadla ventilovat nebo vyhřívat. Po tomhle výčtu jen symbolicky připomenu, že ideální pozice za volantem opravdu není žádný problém. Vyhřívaná sedadla sází spíše na pohodlí, a tak je potřeba počítat s horším bočním vedením. Interiér poskytuje bohaté odkládací prostory a středová schránka pod palubní deskou obsahuje 12V zásuvku, iPod/USB a AUX přípojku. Námi testovaný vůz byl vybaven inteligentním klíčem, což znamená startování tlačítkem, odemykání a zamykání pomocí tlačítka na klice řidiče a spolujezdce, nebo pouhým vzdálením se od vozidla, a to vše bez nutnosti vytáhnout klíč z kapsy. Dalším zajímavým systémem je pak funkce “samoparkování”, která i40 zaparkuje do naskenovaného prostoru – a fungovalo to bez jediného problému. Výbava je tedy dalším faktorem, kde Hyundai v poměru cena / výbava silně ukazuje konkurenci záda.

Potěšilo mě i místo na zadních sedadlech a možnost jejich vyhřívání. Svažující se střecha nijak nelimituje osoby sedící vzadu i přesto, že je střecha o 4 cm nižší než u kombi. Na oplátku však sedan těží z faktu, že kufr není priorita a tak nabídne opravdu nadstandardní místo pro nohy cestujících vzadu.

Pojďme ale nastartovat a poznat, jak Hyundai i40 jezdí. Pod kapotou tluče naftové čtyřválcové srdce o objemu 1.7 litru s výkonem rovných 100 Kw a 330 Nm. Na stokilometrovou rychlost auto dostane za 11.6 sekundy. Ano, není to žádný dravec, ale k běžné jízdě je motor zcela dostačující. Modelu i40 jde totiž především o pohodu a pohodlí na palubě a tomu je přizpůsobeno úplně vše. Výkon je na přední kola navíc přenášen pomocí automatické šestistupňové převodovky. Ta neurazí, ani neoslní – řadí prostě dobře a navíc eliminuje nedostatky naftového motoru. Ty vidím především v použitelném spektru otáček, kdy auto táhne jen mezi 2 a 3 tisíci. Dole je citelná turbodíra a nahoře není výkon. Automat však turbodíru odstraňuje a celkově s touto motorizací tvoří lepší harmonii, než by nabídla převodovka manuální. i40 však nabízí možnost manuálního řazení pádly pod volantem, ale reakce převodovky na pádla jsou relativně pomalé a navíc má častou potřebu vám do zvoleného stupně zasahovat. Ve srovnání s konkurencí je motor výkonově podprůměrný, ale odvděčí se dobrou spotřebou. Normální jízdou s občasnou dynamikou budete jezdit kolem 6 litrů. Pokud budete motor ždímat do maxima tak si řekne o 8. Výš se nám i40 se spotřebou dostat nepodařilo.

Motor však v sedanu funguje o poznání lépe – může za to nižší hmotnost stavby karoserie a lepší součinitel odporu vzduchu. Čtyřdveřová verze je tak dynamičtější a říká si o méně nafty, než kombi. S tím souvisí i naladění podvozku – menší váha na zadku značí menší setrvační hmotnost a zmírňuje přetáčivé chování kombi. Sedan je tak čitelnější a hodnější ke svému řidiči. Nastavení podvozku také upřednostňuje komfort, ale vůz se zbytečně nenaklání. Dobré tlumení nerovností je samozřejmostí. S i40 asi nikdo sportovat nebude, ale pokud se do pedálů opřete, tak váz podvozek podrží. Grip je velmi solidní, auto jde za volantem a na limitu se projeví mírnou nedotáčivostí. Řízení je přesné, ale bez citu a příliš přeposilované. Dělá to, co má a nechce u toho rušit řidiče. K celkovému naladěni vozidla to prostě sedí. Podobně jsou na tom brzdy, které nemusí krotit velké stádo koní. Fungují prostě dobře.

Plusy

  • Design exteriéru a interiéru
  • Výbava a kvalita interiéru
  • Spotřeba paliva
  • Pětiletá komplexní záruka
  • Cena / výbava

Minusy

  • Jízdní dynamika a projev motoru
  • Pomalý automat v manuálním režimu
První cena vozu 499.900,- Kč (1,6 GDI 99 kW Classic Start)
První cena vozu s testovanou motorizací 619.900,- Kč (1,7 CRDi 100 kW Experience)
Základní cena testovaného vozu 739.900,- Kč (1,7 CRDi 100 kW Experience Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 830.990,- Kč (1,7 CRDi 100 kW AT Experience Premium)

Základní výbava:

Integrované rádio, CD přehrávač, MP3, vstupy USB+AUX, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, 6 reproduktorů, airbag řidiče a spolujezdce, aktivní přední opěrky hlavy, antiblokovací brzdový systém ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, asistent pro rozjíždění do kopce HAC, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích (Lane Keeping Assistant System), boční přední airbagy, brzdový asistent HBA, elektronická parkovací brzda s funkcí automatického brzdění, funkce varovných světel při nouzovém brzdění, kolenní airbag řidiče, okenní airbagy pro všechny řady sedadel, stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management) vč. protiprokluzového systému TCS, úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), zadní boční airbagy, chromované kliky dveří, přední i zadní zástěrky, LED denní světla, přední adaptivní světlomety, přední mlhové světlomety, přístupová světla v zrcátkách, střešní ližiny, vnější zrcátka v barvě vozu se směrovkami, xenonové světlomety s ostřikovači, zadní spojler, disky kol z lehkých slitin, asymetricky dělená, sklopná zadní sedadla, automatické světlomety (světelný senzor), bederní opěrka v sedadle řidiče, bederní opěrka v sedadle spolujezdce, paměť nastavení sedadla řidiče, bluetooth handsfree, dvouzónová automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování, chlazení přihrádky před spolujezdcem, fixační posuvný systém v zavazadlovém prostoru, fixační síť zavazadlového prostoru a vnitřní ochranná síť za zadními sedadly, inteligentní parkovací poloautomatický systém, inteligentní klíč a startování tlačítkem, přední i zadní parkovací čidla, tempomat s omezovačem rychlosti, solární přední skla, tmavá zadní skla, kožené čalounění sedadel s ventilačním systémem předních sedadel, vyhřívání volantu, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, přístrojová deska “Supervision”, regulace osvětlení palubních přístrojů, vyhřívání zadních sedadel, vyhřívání předních sedadel, automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), dálkově ovládané centrální zamykaní a alarm systém, dešťový senzor, el. nastavitelné sedadlo řidiče, el. nastavitelné sedadlo spolujezdce, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládaní oken vpředu i vzadu, el. sklopná vnější zpětná zrcátka, funkce komfortního blikání – trojblik, středová opěrka rukou pro přední a zadní sedadla, kapsy na opěradlech předních sedadel, monitorování tlaku v pneumatikách, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, samostmívací vnitřní zrcátko, vyhřívání předního skla pod stěrači, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací kamera s displejem ve vnitřním zrcátku a další.

Výbava testovaného vozu:

Metalický lak (+16.000,-), integrovaná navigace, včetně parkovací kamery, subwooferu a audiosoustavy JBL (+35.000,-), automatická převodovka (+40.000,-).

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 2000 – 2500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.8 / 5.6
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 525 / -
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1576 / 524
Rozměr pneu: 225/40 R18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz