IMG_6900

TEST Jaguar XE 2.0d R-SPORT

22. 9. 2015 • Jaguar, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 85%

Fantastické jízdní vlastnosti, emotivní vzhled, kvalitní interiér a skvělý motor. Jaguar postavil nejlepší sedan střední třídy. Bez debat!

Verdikt:

Jaguar po šesti letech znova útočí na segment prémiové střední třídy, kde plánuje pořádně poškádlit zaběhlou německou konkurenci a po týdnu za volantem nového XE můžu bez debat prohlásit, že v AUDI, BMW a Mercedesu nebudou mít klidné spaní! Hlavními zbraněmi proti řadě 3, A4 atřídě C jsou špičkové moderní technologie, použití hliníku, dravý sportovní design a výborné jízdní vlastnosti.

Ono totiž nové XE nabídne ve své třídě něco dosud nevídaného – majoritní ( 75 procent ) podíl hliníku v konstrukci celého auta! Jedná se o první model Jaguaru navržený s využitím zcela nové modulární architektury a je jediným vozem ve své třídě, který využívá monokok s výrazným podílem hliníku. Většinou se jedná o vysoce pevnou slitinu řady 6000. Dokonalým příkladem jsou boční panely karoserie. Tyto složité výlisky jsou vyrobeny z jednoho kusu s tloušťkou 1,1 mm. Dříve by se jednalo o 1,5 mm silný plech. V praxi to pak znamená, že vůz je lehký, agilní, skvěle vyvážený a nabídne fantastickou torzní tuhost.

xe_3

A že se na autě opravdu nešetřilo, dokazuje i podvozek. Většina konkurence používá zavěšení vpředu se vzpěrou MacPherson, tým Jaguaru však trval na lepší konfiguraci s dvojitými příčnými rameny. Hliníkové přední těhlice jsou lehké a pevné a jsou kované z odlitků pomocí patentovaného výrobního postupu. Běžné víceprvkové zadní zavěšení nesplňovalo dynamické požadavky Jaguaru. Řešením je Integral Link. Jedná se o systém, který se obvykle nachází pouze ve větších, dražších vozech a nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy. I tady byl ve velké míře použit hliník, což minimalizuje hmotnost. Takový podvozek budete jinde ve střední třídě hledat jen těžce, není však divu. Jaguar dobře věděl, že na zaběhlou konkurenci nebude stačit jen exotický design exteriéru. Ten je mimochodem za mě osobně velmi povedený. Kombinuje klasickou agresivitu šelmy a sportovní eleganci tradičních Jaguarů.

Ne jinak je tomu i uvnitř. Interiér byl doposud největší slabinou v boji proti konkurenci, a tak se tvrdě inovovalo i tady. To nejlepší si bere navíc z modelu F-Type – volant a kapličku budíků! Zbytek je zcela nový a nechybí ani konečně moderní velký osmipalcový display s infoteinmentem nové generace. Ten samozřejmě nabízí všechny aktuální technologie jako zrcadlení chytrých telefonů, aplikace pro ovládání funkcí auta na dálku a kompletní konektivitu.

xe_1

Celkové provedení interiéru je špičkové a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu. Volič převodovky je tradiční výsuvný kruh, který ještě více podtrhuje exotický vzhled. Nezastírám, opravdu se mi to auto líbí!

Začíná to už výbornou pozicí za volantem, která je příjemně nízká. Sedadla jsou komfortní a zároveň poskytují dobré boční vedení. Nutno podotknout, že se jednalo o jejich sportovní verzi, která se do auta dostane spolu s paketem R-Sport. Ten mění nejen design nárazníků, ale také snižuje světlou výšku podvozku a přidává tužší naladění pružení. Je to prostě obdoba M Paketu od BMW. Pod kapotou zkoušeného modelu tluče nejsilnější naftové srdce s výkonem 180 koní. Nová jednotka Ingenium na mě dělá dojem především špičkovým projevem, kdy postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání dieselových motorů. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turba a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň od ZF.

xe_6

Zátah motoru je příjemný a dokonce se rád nechá točit do otáček. Smysl to samozřejmě nemá, to nejlepší ze sebe vydá ve středním spektru, ale chuť po otáčkách a jistá lineárnost mu nechybí. S relativně lehkým autem nemá příliš práce a dynamika je slušná, nejedná se však o žádného trhače asfaltu. Pokud zvolníte z dynamických nároků, čerstvě zajeté auto bylo schopné držet spotřebu okolo pěti litrů. Naopak při plné zátěži počítač ukázal pouhých 10,5 litrů.

Největším pokladem je však samotný podvozek, který se Jaguaru povedl na jedničku s hvězdičkou. I v prostředí horských silnic byl jako doma a to se jedná především o reprezentativní sedan. Nadšení ze zatáček bylo ohromné, auto poslouchá na sebemenší povel a vždy vykrouží perfektní oblouk. Grip je téměř neutichající a na limitu se začne bezpečně klouzat předek auta. Už vůbec jsem v kombinaci s dieselovým motorem nečekal hravost, ale i té se mi dostalo. XE se nechá krásně řídit plynem a umí vykroužit ukázkový powerslide. A když už jedete bokem, opět si řeknete, jak krásně poslouchá. Za to vděčí i řízení, které je opravdu strmé a velmi přesné.

xe_4

Dlouho jsem neřídil auto s lépe naladěným elektronickým posilovačem a už vůbec ne v této třídě. Opravdu jsem nečekal, že XE s dieselem ( který je obecně těžší, než benzín ) bude takto krásně zatáčet a poslouchat. Jak pak teprve bude jezdit benzínová verze?!

Podvozek však nabídne i výborný komfort na velkých devatenáctipalcových kolech. Krásně filtruje nerovnosti a nepřenáší dovnitř žádné rázy a to jsem občas jel opravdu po špatném povrchu na silnicích snad poslední třídy. Ten kompromis mezi možností sportovní jízdy a naprostého pohodlí bez dopadu na ovladatelnost mě nepřestává fascinovat.

xe_5

A nezapláče ani Vaše peněženka. Základní provedení Pure se slabším turbodieselem stojí 1 021 119 Kč a testované auto s výkonnějším motorem a osmistupňovým automatem ve výbavě R-Sport vyjde na 1 534 720 Kč.

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • Brzdy
  • Motor
  • Převodovka
  • Design a image
  • Tuhá a lehká karoserie

Minusy

  • Pouze bixenony a halogeny (full LED není v nabídce)
  • Řada prvků výbavy jenom za příplatek

Cena v základní výbavě: 1 021 119 Kč

Cena v testované výbavě: 1 534 720 Kč

Základní výbava:Sportovní podvozek a kožená sedadla, paket R-Sport, litá 18” kola, čalounění stropu v odstínu Jet, volant obšitý kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, dvouzónová klimatizace, bixenonové světlomety s didami denního svícení, čelní a boční airbagy, Jaguar Smart Key atd.

Výbava testovaného vozu:Perforovaná kůže Taurus (+ 30.746,-), audiosouprava Meridian s výkonem 380 W (17.337,-), couvací kamera (+ 5.025,-), dojezdová rezerva (5.590,-), litá 19” kola Venom 5 Twin Spoke (+ 21.263,-), dešťové čidlo (+ 4.193,-), osvětlené prahy (+ 13.976,-), elektricky stavitelná bederní opěrka vpředu (+ 10.082,-), dělené opěradlo zadní lavice (+ 13.709,-), elektricky stavitelná přední sedadla (+19.566,-), kontrola mrtvého úhlu (+ 18.168,-), zatmavená skla (+ 11.180,-), interiér v šedé barvě s ebenovým dřevem (+ 6.156,-), tři paměti pro sedadlo řidiče, volant a zpětná zrcátka (+ 29.349,-), paket Power (+ 26.021,-), navigace (+ 26.287,-), parkovací asistent (+ 30.746,-), zimní paket (33.275,-), paket Black (+ 12.578,-).

echnické údaje
Motor Jaguar XE 2.0d R-Sport
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 430 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 3.7 / 4.2
Emise CO2: 111
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 455 / -
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1565 / 570
Rozměr pneu: 245/45 R 19
.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/