IMG_7424

TEST Mazda 3 Sedan 2.0G

16. 4. 2014 • Mazda, Novinky, Testy

Motor: 95%

převodovka: 95%

Podvozek: 100%

zpracování: 90%

Praktičnost: 85%

Rodinný sedan střední třídy, který jezdí jako sportovní auto, skvěle vypadá a je kvalitně vyrobený. Co víc chtít?

Verdikt:

Rozplýval jsem se při testu všech aktuálních Mazd 6 a budu se rozplývat i teď při testu nové Mazdy 3. Její nová generace se mi do ruky dostala v benzínovém dvoulitru s výkonem 88 kW, což je pro tuto karosářskou verzi i nejsilnější možná benzínová motorizace. Je spjata s manuální převodovkou a z celého auta a pohonného ústrojí číší nádherná jednoduchost a zaměřenost na požitek z jízdy. Chtěl jsem napsat radost, ale to by směřovalo ke značce, která už tyto hodnoty nectí jako dříve. Naštěstí tu ale máme Mazdu a i přes výhradní pohon předních kol umí vykouzlit úsměv na tváři.

Mazda to dělá chytře. Místo přeplňování a downsizingu vybavuje svá auta technologií Skyactiv, který díky vysokému kompresnímu poměru snižuje spotřebu. Proto si může rodinný sedan střední třídy ponechat benzínový atmosferický dvoulitr a jezdit za 6 litrů. A to jej ani nemusíte moc šetřit. Dále si připočtěte krásný a líbivý design, výborné zpracování, solidní výbavu a na japonské poměry nádherný interiér. A k tomu hlavnímu, jízdním vlastnostem, se teprve dostanu. Je to nabídka, která se neodmítá? Je! Pokud rádi řídíte, zapomeňte na jinou alternativu.

mazda3

Neobvyklé kouzlo auta odhalí už první usednutí dovnitř. Sedadla jsou sportovně tvarovaná s výrazným bočním vedením a jdou položit opravdu nízko. Posaz je pak opravdu ukázkový a příjemně sportovní. Volant je dokonale tvarovaný – má silný věnec, ideální průměr a je potažený příjemnou kůží. A chvála nekončí ani tady – přístrojový štít hraje na sportovní akcent také! Uprostřed dominuje velký rychloměr, nalevo od něj digitální otáčkoměr a napravo pak palubní počítač. Grafika je moderní, čtivá a decentní. Celkové zpracování interiéru je takové, že by se za něj nemuselo stydět ani auto z prémiové třídy. Ergonomie je ukázková a palubní deska má jen ty nejnutnější ovladače. Dominantní částí je velký display ve tvaru tabletu na vrcholu středového panelu, ten nabízí konečně nový infotainment systém, který dospěl do srovnatelných kvalit s konkurencí. Ovládá se pomocí centrálního otočného ovladače u loketní opěrky. Takový malý iDrive od Mazdy.

Ještě musím zmínit řadící páku, která je krátká, silná a padne do ruky. Chod je navíc příjemně tuhý a dráhy jsou krátké. Interiér Mazdy 3 je prostě podle klasické sportovní školy – jednoduchý, kvalitní, účelný, hezký a skvěle udělaný. Co je však nejdůležitější, posádka se v něm cítí dobře. Jo, vzadu je místo tak akorát a kufr to má taky a vleze se do něj 419 litrů a když sklopíte zadní sedadla, tak vznikne rovná plocha. Mazda sází na výbavové stupně, testovaný model je ve výbavě Attraction, která přináší velmi slušnou výbavu v podobě bixenonových světlometů, zadních parkovacích čidel, vyhřívaných sedadel, sedmipalcového barevného displeje s bluetooth, tempomatu či dvouzónové automatické klimatizace.

mazda1

Pod kapotou tluče čtyřválcový benzínový dvoulitr s výkonem 88 kW a točivým momentem 210 Nm. Nevypadá to nijak dramaticky, ale Trojka váží střídmých 1200 kg a tak se na stokilometrovou rychlost rozpohybuje za slušných 8.8 sekundy. Zajímavostí atmosferického motoru je kompresní poměr 14:1 – ten výrazně zlepšuje efektivitu spotřeby a také v nízkých otáčkách silně připomíná diselový projev. Ten však zmizí ihned po překročení první třetiny otáčkového spektra. SkyActiv technologie tak dokáže splnit nejnovější emisní normu a drží spotřebu v rozmezí 6 a 7 litrů. To nejlepší však je fakt, že atmosferický motor nabídne naprostou kultivovanost, ochotu jít do otáček, bleskové reakce na pokyny pedálem a také lineární gradaci výkonu. No řekněte, není to v dnešní době něco nevídaného?

V praxi se Trojka chová svižně a dynamika je přímo úměrná otáčkám motoru. Je příjemné s Mazdou jezdit uvolněně, ale pokud sešlápnete plyn na podlahu a necháte jednotku točit až k omezovači, věřte že zažijete malou nirvánu. S vyššími otáčkami slyšíte, jak se otevírá sání a ve vyšším spektru se Trojka odváže naplno a gradace se ještě více umocní. Pocitu, kdy před prudkou zatáčkou podřadíte do vysokých otáček a projedete ji pod plným plynem za řevu vytočeného motoru se rovná máloco.

mazda2

Řazení je famózní – precizní, tuhé a krátké. Rychlosti tam padají s neuvěřitelným citem a stačí decentní pohyby. Změna převodů je pak naprosto delikátní záležitostí! U točivého motoru, který nabídne výkon vysoko je taková převodovka opravdovou nezbytností a jsem rád, že to Mazda nepodcenila. Stejně skvěle je na tom i řízení – je příjemně tuhé a citlivé i kolem středové polohy, díky 2,57 otáčkám mezi dorazy není ani v utažených zatáčkách nutné příliš ručkovat. Ano, mluvíme tady o zcela obyčejném rodinném autě za zcela obyčejnou cenu. A to ještě nejsem u podvozku!

Veškerou souhru pak korunuje podvozek. Váha 1200 kg je na sedan prostě výborná. To se projevilo i na ochotě podvozku zatáček. Přední náprava se tvrdě drží cesty a nehodlá se jí jen tak pustit. Trojka má přirozenou nedotáčivost plynoucí z pohonu předních kol posunutou opravdu hodně daleko. Navíc do toho promlouvá ještě velmi nezvyklé nastavení nápravy zdaní. Při rychlé jízdě tak zadek pomáhá utahovat stopu a stáčet auto do zatáčky. Pokud po nájezdu prudce uberete plyn, tak si auto čitelně hodí zadkem do strany.

mazda4

Je to parádní zábava a je neuvěřitelné, že někdo ještě takové auto mimo sportovní segment postavil. Přitom vše si Mazda 3 ponechává ideální cestovní komfort i na rozbité silnici. Elektronický posilovač řízení sice ubral něco ze zpětné vazby a citu, ale i tak nabízí relativně přirozený odpor, tužší chod a kalibrace je zcela přirozená – není ani otravně pomalé, ani příliš rychlé. Díky nízké hmotnosti se navíc ani neunavují brzdy a zvládnou toho opravdu hodně. Brzdy se dají velmi hezky dávkovat a pro plné brzdění je třeba pedál sešlápnout trochu tvrději, což pomáhá při sportovní jízdě. Nedostanete se tak k rychlému nástupu ABS a vždy budete brzdit přesně tak, jak zrovna potřebujete.

mazda5

Je to k nevíře. Sedan střední třídy a jezdí jako sportovní auto. Naložíte rodinu, odvezete ji a pak si to vezmete sami po okresce a budete se smát jako idiot. O tom Mazda je. O neskrývané vášní k jezdění. Připočtěte si to, že dobře vypadá, je kvalitní a praktická. Má nějaké další auto v této cenové relaci smysl? Za mě teda ne. Klobouk dolů!

Plusy

  • Skvělá šestistupňová převodovka
  • Špičková ovladatelnost, zpětná vazba podvozku, řízení a brzd
  • Rozmístění ovládacích prvků na palubní desce
  • Přesné a citlivé řízení
  • Motor a jeho zvuk
  • Kvalita zpracování
  • Spotřeba
  • Vzhled

Minusy

  • Absence silnějšího benzinu pro sedan

Technické údaje

Motor Mazda 3 Sedan 2.0G (88 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.3 / 5.1
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 419 / -
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1200 / 615
Rozměr pneu: 205/60 R 16
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz