mini-countryman-exterior-2

Test MINI Countryman D All4. Nově, lépe a hlavně zábavně

24. 12. 2017 • MINI, Novinky, Testy

motor: 90%

podvozek: 95%

převodovka: 95%

zpracování: 95%

radost z jízdy: 90%

Nový Countryman ušel velký kus cesty a MINI se poučilo z chyb generace minulé. Konečně vidíte a cítíte za co jste utratili své peníze. Navíc se jedná o nejlépe jezdící crossover na trhu, který vás potěší velkým vnitřním prostorem, komfortem a zábavným podvozkem.

Verdikt:

Mini nový Countryman zcela proměnilo v crossover a konečně v něm budete cítit, za co jste své peníze utratili. Víte, minulá generace jezdila fantasticky, ale nekvalitní plastový interiér, neodhlučněný podvozek a nekultivovaný projev motoru vás občas nechal zapochybovat, jestli jste ty peníze neměli utratit za něco jiného.

To je s novou generací naštěstí pryč a je hezké, že se značka MINI dokázala poučit z chyb a nový vůz tak dělá vlastně úplně vše správně. Zcela nově vyvinutý automobil sdružuje výrazná vylepšení v oblasti prostoru, funkčnosti, stejně jako sportovního a prémiového charakteru. Také se jedná o největší MINI historie – je o 20 centimetrů delší než předchůdce a přibližně o tři centimetry širší. Rozvor byl prodloužen o 7,5 centimetru. Díky nárůstu těchto hodnot je na všech pěti plnohodnotných sedadlech výrazně více místa, zvětšil se i objem zavazadlového prostoru (450 litrů lze navýšit až na 1309 litrů) a variabilita při převozu nákladu. Zvýšená pozice sedadel zajišťuje výborný výhled a podtrhuje radost z jízdy. Zadní sedadla lze podélně posouvat až o 13 centimetrů. A jde to opravdu poznat, vzadu je skutečně nadprůměrně místa do všech směrů.

country5

Zvenčí se design vozidla měnil jen decentně, nutno ale podotknout, že vůz vypadá uceleně a draze. Vůbec poprvé máte navíc možnost pořídit i Full-LED světla. Evolučním vývojem prošla řada specifických designových elementů nového vozu – zmiňme střechu připomínající přilbu, vertikálně orientované zadní světla, šestiúhelníkovou masku chladiče či rozměrné přední světlomety. Ukazatele změny směru vynikají novým tvarem připomínajícím šíp. Hliníkové střešní ližiny jsou zkombinovány se stříbrnými lištami prahů, což dále podtrhuje výšku automobilu. Zadní části dominují horizontální linie s kontrastně vertikálním uspořádáním zadních světel. Osobně se mi nový Countryman fakt líbí a to mnohem více než generace minulá. U testovaného modelu musím pochválit i barvu.

Nejviditelnější progres ale učinil interiér, který konečně vypadá prémiově, je kvalitní a hlavně cool. Řidič i spolujezdec získali více prostoru v oblasti hlavy a ramen, zatímco možnosti nastavení sedadel byly ještě rozšířeny. V rámci volitelné výbavy je nabízeno elektrické ovládání sedadel řidiče a spolujezdce, a to včetně paměťové funkce pro řidiče. Vylepšenou variabilitu reprezentuje i větší množství odkládacích prostor. Na středovém tunelu je také tlačítko elektrické parkovací brzdy a ovladač MINI.

new-mini-countryman-interior-6

Robustní charakter nového MINI Countryman je v interiéru vyjádřen jasně horizontální strukturou, plynulými liniemi a velkorysými plochami. Tvar výdechů ventilace navazuje na vnější vertikálně řešené designové prvky. K exkluzivní atmosféře v automobilu přispívají moderní, ergonomicky optimalizované ovladače společně s kvalitními použitými materiály a zpracováním. Charakteristický centrální přístroj je integrovaný do palubní desky a je obklopen diodovým kruhem, který mění barvy v závislosti na jízdní situaci. Řidič tak dostává od MINI zpětnou vazbu. Světelný kruh je součástí paketu MINI Excitement, který obsahuje například LED ambientní osvětlení a projekci loga MINI do prostoru na zem vedle řidičových dveří.

Nechybí větší plochy dekorů, lišta obepínající vrch palubní desky pod čelním oknem a nebo separované ovládání klimatizace v oválném poli lemovaným kontrastním měkčeným plastem. Zbytek je klasikou a nechybí nízko položená sedadla s dokonalým tvarováním a posedem nebo sportovní volant s tlustým věncem, který se parádně drží. Velmi vkusný je pak startovací přepínač u řadící páky, který před nastartováním simuluje srdeční tlukot a do jeho rytmu červeně bliká. Interiér jako celek je z mnohem lepších materiálů, měkčený, ukazatele mají lepší grafiku a tlačítka v leteckém stylu dodávají tradiční atmosféru. Ovladač infoteinment systému je nyní klasický iDrive po vzoru BMW. Takže ano, posun je tu znatelný a je to víc funky, což cílovka ocení.

country6

Největší rozdíl je ale v samotném jízdním projevu. Countryman naplno těží ze svých vnějších rozměrů a proměnil se ve velmi příjemný a plavný cestovní stroj. Tak pohodlným MINI jsem dosud nejel a naprosto si mě tento vůz získal. Při běžném ploužení se metropolí vám bude dělat dokonalého parťáka, zpříjemňovat pobyt na palubě stylovým designem interiéru i exteriéru a těšit příjemným komfortem.

Díky příplatkovému pohonu všech kol je navíc i mnohem univerzálnější. Stále je to ideální volba pro extroverty, za autem se totiž otočí každý! Pohodu na palubě dále zpříjemňuje osmistupňová automatická převodovka s měničem, která řadí velmi rychle a nedělá nejmenší chybičky. Ze začátku jsem k ní byl skeptický, nejedná se totiž o skříň výrobce ZF, ale japonskou Aisin. Nicméně přesvědčila o svých kvalitách ve všech jízdních režimech včetně toho manuálního, kdy na pokyny reaguje bleskově.

country2

Pohon všech kol ALL4 navíc zajišťuje ohromnou trakci na každém povrchu a Countryman je s tímto systémem sofistikovaně rychlý. Není třeba se bát, že ztratil na zábavnosti, naopak velmi získal. Už mu zběsile nehrabají kola, neposkakuje po silnici a dokáže pobavit neskutečnou přilnavostí a nebo naopak kontrolovanou ztrátou adheze třeba na zasněžené silnici. Pohon ALL4 je natolik přesvědčivý, rychlý, zábavný a čitelný, že bych toto MINI bez něj nechtěl.

Tvoří ho rozdělovací převodovka integrovaná do diferenciálu přední nápravy, spojovací hřídel vedoucí k zadní nápravě a spojka, která zajišťuje přesné dávkování točivého momentu na zadní kola. Elektronické ovládání je spojeno se stabilizačním systémem Dynamic Stability Control DSC, díky čemuž zaznamená potřebu změny distribuce točivého momentu s dostatečným předstihem. Pohon ALL4 proto optimalizuje trakci a stabilitu při jízdě v náročných podmínkách, ale současně zlepšuje agilitu při dynamických průjezdech zatáčkami.

country1

Podvozek tvoří specificky naladěná přední náprava typu McPherson a víceprvková zadní náprava, optimalizovaná pro vyšší tuhost a nižší hmotnost. Tím jsou položeny základy precizního chování a maximální možné agility. Celek doplňuje elektromechanické řízení s funkcí Servotronic a účinné brzdy.

Volitelnou součástí nového MINI Countryman je i systém aktivních tlumičů Dynamic Damper Control. S pomocí možnosti volby jízdních režimů lze aktivovat jedno ze dvou nastavení elektronicky řízených tlumičů. Otočný ovladač umístěný vedle řadicí páky nebo voliče převodovky dovolují řidiči zvolit až tři nastavení: MID, SPORT a GREEN. Podle zvoleného režimu je ovlivněn chod pedálu plynu, účinnost posilovače řízení, provozní režim elektricky napájených komfortních prvků, zvuk motoru a charakteristika řazení převodovky Steptronic.

country3

A co je pod kapotou? Verze Cooper D je vybavena známým naftovým dvoulitrem od BMW s výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 330 N.m. Už samotné údaje dávají tušit, že se bude jednat o rychlé auto a opravdu, Countryman uhání vpřed velmi odhodlaně. Na motoru se jen těžce hledají slabé stránky – zátah je absolutně lineární, nepolevující a naléhavý. Motoru se navíc chce do otáček a neřekne si ani o zbytečně velký přísun paliva. Dynamicky jde jezdit do 7 litrů. Tento motor se opravdu hodně povedl a do tohoto auta se náramně hodí. Velkým posunem je i odhlučnění kabiny a o motoru téměř nevíte. Ani při studeném startu jsem nezaznamenal vibrace nebo nepříjemné zvuky.

V zatáčkách pak lze cítit vyšší váhu, ale pořád se jedná, ve své třídě, o bezkonkurenční jízdní schopnosti. Countryman se vrhá do zatáček, nadšeně krouží oblouk a má skvostné reakce na volant. Řízení je navíc poměrně strmé a přesné. Tohle je crossover jak má být – pohodlný, ale zároveň zábavný!

country4

Nový Countryman ušel velký kus cesty a MINI se poučilo z chyb generace minulé. Konečně vidíte a cítíte za co jste utratili své peníze. Navíc se jedná o nejlépe jezdící crossover na trhu, který vás potěší velkým vnitřním prostorem, komfortem a zábavným podvozkem.

Plusy

Vynikající řízení

Vynikající motor

Vynikající podvozek

Vynikající vzhled

Konečně kvalitní interiér

Mínusy

Vyšší cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz