Test Mitsubishi ASX 1.3 DI-T MHEV: Sázka na jistotu
Značka Mitsubishi se mi k testu nedostává do ruky poprvé. Párkrát jsem už měl tu čest se s některým z modelů japonské automobilky svézt. Nebývá to ale zase tak často, a tak mě název Mitsubishi v mém kalendáři vždycky potěší. Tentokrát však bylo všechno trochu jinak.
Značka Mitsubishi mi utkvěla v paměti hlavně z dob, kdy jsem měl ještě čerstvý řidičák. Záviděl jsem kamarádovi Mitsubishi Galant a třeba model Lancer byl mokrým snem nás všech, kteří jsme aspoň někdy sledovali Rallye. Potom se značka Mitsubishi z mého života nějak začala vytrácet. S občasnými záblesky mého zájmu, kdy jsem si občas na silnici všiml třeba modelu L200. Není divu. S řídkou sítí autosalonů a ne nikterak velkými prodejními úspěchy jsem s Mitsubishi už ani moc nepočítal. Nově se ale snaží najít si své zákazníky v naší zemi znovu a volí cestu víc než mazanou.
Nabitou zbraní na konkurenci je v tomto případě model ASX. A už předem můžu říct, že střílí naprosto přesně. Ano, je to trochu odvážné tvrzení, ale Mitsubishi tady prostě nemohlo udělat chybu. Zdá se vám ASX až moc povědomé? Řešení hádanky je totiž naprosto jednoduché. Je to totiž dvojník prodejně úspěšného Renaultu Captur. Není tajemstvím, že automobilka Mitsubishi s Renaultem dlouhodobě spolupracuje. Mitsubishi si tak vzalo ověřenou techniku a líbivý design Renaultu a na evropský trh jej uvedla jako svůj model, čímž si snížila i flotilové emise.
Není to tak dávno, co jsem právě o Renaultu Captur psal, a tak mi týden s ASX přišlo jako takové Déjá vu. Ale rozhodně ne nepřijemné. Renault Captur je odjakživa moje oblíbené auto, a nyní k tomu má ještě podpis japonské automobilky. Tentokrát ale s trochu jinou technikou. Z pohledu designu se prostě jedná o povedené malé SUV, které se skvěle hodí svými kompaktními rozměry do města. Dobře se s ním parkuje a svým svěžím designem se líbí i nejedné dámské duši. Předchozí Captur co mi prošel rukama byl ale automat se svým unikátním hybridním systémem a teď se mi do rukou dostalo mnohem klasičtější řešení.
Mitsubishi ASX nabízí několik motorizací. Základní litrový tříválec s manuálem, slabší čtyřválcová třináctistovka taktéž, silnější třináctistovka je výhradně s dvouspojkovým automatem a na vrcholu stojí hybridní šestnáctistovka s multimódovou automatickou převodovkou, která je systémem E-Tech od Renaultu. V mnou testovaném kusu se objevila právě slabší verze mild-hybridní třináctistovky – turbodmychadlem přeplňovaná zážehová čtyřválcová jednotka DOHC s maximálním výkonem 103 kW (140 koní) při 4500 až 6000 otáčkách za minutu, nejvyšším točivým momentem 260 newtonmetrů od 1750 otáček za minutu a pohonem předních kol.
A jak se mi s ním celý týden žilo? Hned na úvod je třeba říct, že se jedná o auto, které svými jízdními vlastnostmi ničím nevyčnívá. Motor nemá síly na rozdávání a hodí se spíš pro klidnější povahy. Není v jeho popisu práce zásobovat řidiče nějakými emocemi nebo svérázným charakterem.
Je prostě pro ty, kdo budou brát ASX jako každodenní přibližovadlo. Má velmi jemný až sametový projev, je od kabiny výborně odhlučněný a nejvíce zátahu přináší spíše v nižších a středních otáčkách. Ve vyšších otáčkách už tolik netáhne a víc než benefit zrychlení se dostavuje zvýšená hlučnost. Asistent řazení sice nesmyslně velí řadit ještě dřív, ale to by jste už motor tak podtáčeli, že by vám nafackoval i kdyby žral naftu.
Pro běžné ježdění jsem s ním problém neměl a občas jsem si troufl na předjetí výrazně pomalých řidičů. Úspornou jízdou jsem se byl schopný krátkodobě podívat i pod 7 litrů, ale pokud se nebudete moc hlídat, číslo 8 není u průměrné spotřeby nic nereálného. Co mi asi vadilo o něco víc, byly dlouhé dráhy řadičky, které se už u modernějších manuálů moc nenosí. Řazení jde ale aspoň hladce a dráhy jsou přesné a negumové.
Z pohledu podvozku mě ASX taky nijak nezklamalo. Při ostřejším tempu se sice jeho karoserie přirozeně naklání a sportovnější jízdu si s ním neužijete, ale v běžném tempu je příjemně stabilní, dobře a rychle poslouchá na více přeposilovaný volant a ani na velkých kolech není nijak nepříjemně nepohodlné ani na horším asfaltu. Naprosto příkladné je hlavně odhlučnění podvozku od kabiny a tak je uvnitř příjemné ticho, což často nezvládají ani výrazně dražší auta.
V ASX se prostě žije dobře. Je jen otázkou vteřin si na měj zvyknout, a komu stačí menší kufr a skromné místo na zadních sedačkách, bude odměněn pohodlnými sedačkami a perfektně zmáklou ergonomií pro řidiče. Vše budete mít po ruce, odkládacích ploch je všude dostatek, a na vertikální displej se zvyká velmi rychle. Tohle malé šmrncovní SUV sice není žádný trhač asfaltu, ale svými vyváženými vlastnostmi a sympatickou atmosférou na palubě značce Mitsubishi ostudu určitě neudělá. Má sice francouzskou krev, ale ta je spíše do modra, protože se řadí mezi prodejní šlechtu.
« Evans nejlépe zvládl podmáčenou trať a vede Safari rallye o téměř dvě minuty Škoda Superb: 90 let od zahájení výroby historicky prvního modelu »