DSC_0153

TEST Mitsubishi ASX 1.8 DI-D – Když hvězdy žárlí

28. 2. 2012 • Mitsubishi, Novinky, Testy

Že jsou diamanty věčné, to nedokázal jen Sean Connery v populární a velmi známé Bondovce ze 70.let. Já bych totiž dokázal jmenovitě poukázat ještě na jednoho adepta, který dokonale potvrzuje tohle rčení. Jedná se automobilku Mitsubishi, jejichž logo se třemi diamanty si zaryl do paměti nejeden automobilový nadšenec, ale i také automobiloví laikové po celém světě. Tím je tedy nesmrtelnost téhle značky zaručena…

My ovšem tentokrát nevyzkoušeli zástupce z řad Lancer Evolution, ani třeba Colta s logem Ralliart, takže nebudeme mít nijak zrychlený tep, ani krevní oběh. K nám na test vlastně dorazilo “Mitsu”, které se díky své obyčejnosti patřičně stává až neobyčejné. Je zástupce kategorie crossover, nebo chcete-li kompaktní SUV, a i když stále postrádám smysl těchto aut, činí se od zákazníků obrovské přízně. Mnoho automobilek už má (nebo připravuje) svého zástupce v téhle třídě a od března roku 2012 přijde na trh i konkurent od Subaru – konkrétně model XV. Jenže teď je z dvojice “Subaru – Mitsubishi” napřed právě “Mitsu” a to model ASX.

Tak se na tenhle crossover pojďme podívat detailněji. Zatím ho můžeme koupit se dvěma motory, a to, buď benzínová 1.6 MIVEC, nebo naftový agregát 1.8 DI-D DPF, který nám právě prošel pod rukama. Bylo by dobré se ovšem zmínit, že naftová 1.8 se vyrábí ve dvou verzích. (85 a 110kW). My samozřejmě máme ale k dispozici silnější verzi, protože přecijen… Když už, tak už. :)

Víte, původně jsem měl ve své hlavě určitou dávku skepse, jelikož jsem spíše benzínový nadšenec, měl jsem za to, že mi bude milejší, když budeme moci otestovat právě benzínovou 1.6 (která je vlastně základní motorizací). Jenže když jsem se u Mitsubishi díval na tabulkové údaje “benzín vs. diesel”, najednou mi svitlo v očích, a já věděl, že zrovna tenhle nafťák bude bezpochyby tou lepší volbou. No a to jsem si zatím ještě ani nesedl za volant. Jen posuďte sami, zatímco zážehová 1.6 má pohon pouze jedné nápravy, vznětový agregát se dodává už ve 4WD, což zajistí našemu testovanému kusu maximální úhel stoupání 18,4° (oproti předokolce 14°). O naftové verzi ale také mluví smysluplněji manuální převodovka, která má ve čtyřkolce o jeden stupeň navíc (je tedy šestistupňová). Co ale také musíme u 1.8 DI-D vyzvihnout, je výkon a točivý moment.

Dieselová 1.8 DI-D DPF v téhle verzi má výkon 150 koní (benzín 117 k) a točivý moment 300 Nm hovoří taky ve prospěch nafty. Samozřejmě o spotřebě se ani nemá cenu zmiňovat.

Takže na papíře dobrý, ale co jízda?

Ještě než nastartujeme, zajímá mě interiér a jsem jím dost mile překvapen. Od Japonců sice nemůžeme čekat za tyhle peníze uvnitř žádný extravagantní luxus, ale i tak… Většinou totiž v jakémkoliv starším Mitsubishi, nemá člověk z interiéru vůbec dobrý pocit, ale musím říct, že kvalita zpracování tady opět o pořádný kus stoupla. Slícování je velmi kvalitní a ergonomie zůstala hezky při starém, takže se řidič kvůli obsluze ovládacích prvků nemusí zákonitě živit jako IT pracovník, aby všem hejblatům porozuměl.

Chtěl jsem začít ještě o sedačkách, ale ty si nechám až na jízdní dojmy, jelikož jejich funkci nejvíce prověří jízda samotná. Ale věřím, že si každý najde svou pohodlnou pozici, jelikož polohování sedadel je možné v široké míře nastavení. Co mi ovšem nebylo zrovna příjemné, byl pro mě netipicky vysoký posaz. Ale dokážu si představit, že spoustě řidičům tohle bude vyhovovat a volant se dá nastavit ve dvou směrech, což jistě také potěší.

Ale startujeme a mně přejdou přes obličej vrásky. Studený start čtyřválcového dieselu není pro citlivé ucho novináře zrovna blahodárný, ani potěšující. I když je ASX dobře odhlučněn (bohužel jen, když stojíte na místě), musím říct, že po dostatečném zahřátí se chod motoru ustálí a i když se nezbavíte toho strašlivého zvuku, je to určitě jeden z těch lepších vznětových agregátů. Ovšem je třeba pravit, že s dieselovým boxerem od Subaru se to naprosto nedá srovnat. Vsadím se, že by ASX seděl mnohem více motor 2.2 litru z většího brášky Outlanderu. Ten však už konkuruje Foresteru od Subaru, a tak není zrovna na místě zmiňovat jeho kvality, jelikož je ASX uplně jiná třída. Ale když už přeci stejně většina dílů, které ASX zdědilo, vozí pod svým kabatákem právě jeho větší a starší brácha, nešlo se nezmínit o jeho motoru, který by dle mého názoru slušel ASX o hodně více.

Co se týká ale jízdy samotné. Začneme pěkně… ehmm.. od podlahy :) Rozjezd s 1.8 není vůbec špatný. Na spojku si ihned zvykne každý a zařazení jedničky jde docela přesně, dokonce jsem cítil i trochu toho odporu. První 3 rychlosti jsou docela krátké – to aby v terénu byla snadná manipulace s motorem. Optimalizace otáček je tu totiž velice snadná i pro nezkušeného řidiče. Z čeho jsem byl ale velmi potěšen, byla síla a chování motoru. Nechá se ochotně vytáčet, od dvou tisíc otáček se pěkně nadechne a až někde v červeném poli otáčkoměru (4 500 ot.) teprve poleví. Velmi mě to překvapilo, jelikož chování naftových “čtyřhrnků” není zrovna můj šálek čaje. Ale tenhle první, vlastní vyrobený motor od Mitsubishi se skutečně povedl. A když tohle řeknu já o nějakém “nafťáku”, to už je opravdu co říct a svědčí to pouze o jednom. Tenhle motor je skutečně dobrý.

Dostáváme se ale k podvozku, ze kterého mám hodně smíšené pocity. Než Vám řeknu o jeho vlastnostech, zmíním se o tom, že právě podvozek má původ v Outlanderu. Nevím ovšem, kde kluci z “Japanu” udělali chybu, ale podvozek, jako by nevěděl, k čemu je vlastně určen. Na silnici v zatáčkách se dost naklání a i když stopu jen tak nepustí, k nedotáčivosti se dostane velmi snadno. Systém jízdní stability (M-ASTC) kontroluje situaci a nedovolí Vám skoro žádné silniční hrátky. Dá se ale uplně vypnout, a bez něj se pak chová ASX na silnici opravdu komunikativně, za což palec nahoru. Auto ale není nijak tvrdé, takže si říkám: “paráda, tak alespoň takhle nastaven bude perfektně tlumit nerovnosti”. Jenže přejetí první díry nebo nerovnosti, Vás přesvědčí o opaku. Jdou cítit hodně silné rázy a tak si musí člověk na tyhle nepříjemnosti dávat pozor.

Řízení se ale velmi povedlo, pobralo notnou dávku komunikativnosti a má i přes elektrický posilovač příjemnou tuhost. Je velmi přesné a tak se člověk při pořádném držení tohoto tříramenného volantu dosti pobaví. Ostatně, jsme přeci v Mitsubishi.

Vyzkoušeli jsme ASX ale i v lehčím terénu, a i když se tam většina majitelů ani nepodívá, my byli na chování mimo silnici hodně zvědaví. Otočným ovladačem u řadící páky si můžete zvolit pohon přední nápravy, nebo stálou čtyřkolku. Můžete také zvolit režim “LOCK”, díky kterému zůstane rozdělen točivý moment permanentně mezi přední a zadní nápravu, což už dovede v terénu docela psí kusy. Ale chtěli jsme ASX šetřit, takže žádné testovací vylomeniny jsme vyjímečně neprováděli. Přecijen, žádný off-road to není a nikdy nebude. Ale třeba takový VW Tiguan ve verzi “track&field” je srovnatelný soupeř nejen v terénu. ASX docela umí i mimo silnici, takže jestli máte chatu někde v horách, určitě jej vyzkoušejte. Vsadím se, že Vám padne do oka.

Takže abych to nějak ukončil a shrnul. Za vcelku rozumný peníz můžete mít relativně schopné auto se znakem Mitsubishi, s docela povedeným designem, který zaujme i okolí a jehož vnitřní prostor rozhodně neurazí a které si průměrně vezme něco kolem 6 litrů nafty na 100km.

Za ty peníze dobrý, ne? ;-)

 

Plusy:

  • Skvělý,  úsporný a tichý motor
  • Velký prostor pro posádku
  • Možnost volby pohonu všech kol se zamknutím rozdělení točivého momentu
  • Citlivé řízení
  • Cena v kombinaci s výbavou
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Kombinace komfortního odpružení s ranami od kol
  • Ergonomie sedadel a adheze jejich koženého potahu
  • Relativně malá užitečná hmotnost
  • Zvuk turbodmychadla

Základní výbava:

Čelní airbagy, boční a hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, přepínatelný pohon dvou nebo čtyř kol, vypínatelný systém start-stop, samočinná klimatizace a chlazená schránka před spolujezdcem, bezklíčové centrální zamykání, palubní počítač se současným zobrazením více funkcí na barevném displeji, el. ovládání bočních oken a vyhřívaných i sklopných zpětných zrcátek, panoramatické střešní okno s LED podsvícením a el. ovládanou clonou, nastavitelný sklon i u zadních opěradel, audiosouprava s přehrávačem CD a mp3, od výbavy Instyle Hi-Fi Rockford Fosgate 710 W s měničem a devíti reproduktory, od Instyle+ multimediální systém MMCS s HDD 40 GB a dotykovým sedmipalcovým displejem, xenonové světlomety, parkovací senzory vzadu nebo park. Kamera, 17’’ kola z lehké slitiny, tempomat, mlhové světlomety

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 – 3000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 5 / 5.7
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 419 / 1219
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 460
Rozměr pneu: 215/60 R17
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4295
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz