OLYMPUS DIGITAL CAMERA

TEST Nissan GT-R R35 – Peklo na Zemi!

29. 7. 2012 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Nissan, Novinky, Testy

Je sobota odpoledne, prší a já se v garáži věnuji své druhé milence s černým lakem. Montuji intercooler, aby mohla po ose odjet k mechanikovi na dokončovací práce, které sám doma nezvládnu. Není kam spěchat, díky mé lenosti a testovacím novinářským vozům tu stojí zanedbaná už několik měsíců. I po té době chytá okamžitě bez zaváhání a já si užívám ten úžasný dunivý zvuk přeplňovaného boxeru. Zážitek ze sound systému HKS přerušuje zvonící mobil. „V pondělí na Slovensku GT-R a Shelby GT500. Jedeš?“ I když nebylo jisté, jestli se vůbec svezu za volantem, bez váhání jsem souhlasil. GT-R je můj sen, tak proč si neudělat výlet za naším kolegou Jozefem Murarikem, který celou tuhle akci domluvil.

V pondělí kolem poledne vyrážíme s Jakubem Matulíkem směr Trenčín a probíráme všechno od ženských až po globální problémy, které by pod naším vedením byly okamžitě vyřešeny. Teprve po cestě se dozvídáme, jak to vlastně dnes bude probíhat a po organizačních věcech následuje informace, díky které máme oba brady protažené po vzoru masky z Vřískotu. Obě auta používá majitel na závody ve sprintech a obě auta mají přes 600 koní! Tak tohle bude opět slušný začátek pracovního týdne. Přijíždíme do Trenčína a v areálu firmy DALITRANS se setkáváme s majitelem vozů, Daliborem. GT-R už je nachystané na parkovišti, jelikož ho Dalibor používá na denní ježdění.

Obcházím auto a kochám se karbonovými doplňky karoserie a jsem moc potěšen dobrým vkusem majitele a ochotou utrácet za tyhle kvalitní maličkosti. Na matné karbonové folie a jejich schopnost naprosto vše vzhledově degradovat o několik úrovní dolů, jsem už opravdu alergický, ale tady se nic podobného nekoná. Na jízdních vlastnostech se to asi nijak neprojeví, ale originální křídlo bylo nahrazeno karbonovým, pod nárazník z poslední verze putoval karbonový lip a karbon najdeme i na zadním nárazníku mezi čtyřmi titanovými koncovkami výfuku. V bílé barvě vypadá GT-R úžasně, tady se ale dokonalost jeho tvarů snaží zvýraznit ještě černé polepy a loga renomovaných značek. Na můj vkus je toho moc, ale mně tohle auto pane neříká, majitel je s designem spokojený, a hlavně za volantem je všechno okolo okamžitě pasé, ale to trošku předbíhám.

Už přes boční okno je to patrné, ale po otevření dveří mnohem intenzivnější. Interiér je zakázkově přečalouněn do oranžové kůže a alcantary a mé rozplývání se nad karbonovými doplňky se opakuje i zde. Karbon nahradil plasty na středovém panelu i tunelu, výdeších ventilačního systému a okolo madel dveří. Co se týče vzhledu, tak jsem většinou zastáncem originálních tvarů a designů přímo z továrny. Málokdo dokáže originální vzhled vylepšit, a když už, tak se za to musí platit slušné sumy. Tady se to povedlo na jedničku a jedinou vadou na kráse úžasného interiéru je paradoxně originální panel pro ovládání klimatizace a audia, který s drahými materiály okolo bohužel moc nekoresponduje.

Dalibor usedá za volant jako první, aby nám ukázal, co auto umí pod jeho vedením. S úsměvem a slovy „nevím, jestli vůbec dojedeme na benzínku“ přepíná volič převodovky, podvozku a kontroly trakce do režimu R, vjíždí na silnici a bez varování tlačí plynový pedál naplno do podlahy. Přesně 2 týdny zpět jsem řídil Audi R8, které i ve své slabší osmiválcové verzi jede opravdu skvěle. Ovšem to, co dokáže tahle Godzilla na steroidech, je naprosto neskutečné. Už od volnoběhu tlačí do sedačky, ale po tom, co se nadechnou obě turba, se rozpoutá opravdové peklo. Je to jakoby se někdo vzadu snažil protáhnou moji páteř skrz sedačku. Dalibor s autem vůbec nejedná v rukavičkách a snaží se předvést co nejvíce z jeho schopností. Je vidět, že je s ním už velmi dobře sžitý a krotit tohle stádo mu nečiní žádný problém.

Dochází na výměnu řidičů a snížení stavu ohledně počtu posádky. První jede Jozef a já netrpělivě čekám na jeho návrat a svoji možnost splnit si další sen za volantem. Už sériové GT-R je snem spousty petrolheadů a pochybuji, že by se našel někdo, kdo by upřímně mohl říct, že ho svezení v tomto autě nezajímá. My tu teď máme kousek, který disponuje výkonem 650 koní a točivým momentem 850 Nm, takže asi nemusím nijak vysvětlovat, že tahle příležitost je opravdu hodně silný zážitek. GT-R se vrací, Jozef vystupuje a ruce se mu třesou jako živočich parodující psa v kabelce slečny s růžovým outfitem. Teď přemýšlím, jestli se smát nebo brečet.

Naštěstí na žádnou z těchto emocí nemám čas a zapadám do skvělé sedačky řidiče. Rychlá vizuální kontrola ovládacích prvků, nastavení ideální pozice za volantem, a i když už můžu vyrazit, nikam nespěchám, prsty obepínám výborně tvarovaný volant s logem GT-R a užívám si ten pocit být tady, sedět tady. Nastavuji volič převodovky do pozice D a pomalu se rozjíždím. Přestože Dalibor nám přístup k tomuto autu ukazoval úplně jinak, tak si s pedálem na podlaze dávám načas a v klidu si osahávám řízení a reakce vozu. Jelikož na podvozek nepotřeboval majitel nijak sahat a zůstal sériový, dá se s autem při klidné jízdě v běžném nastavení jezdit naprosto bez problémů, a nemusíte se bát, že z Vás Godzilla bude chtít vytřepat duši. Možná teď budu vypadat jako nedočkavý teenager před svým prvním pohlavním stykem, ale pouhého osahávání bylo dost! Přepínám převodovku na řazení pádly pod volantem, podřazuji o dva stupně dolů a sešlapávám plynový pedál až na podlahu. Chvilka zaváhání, chvilka charakteristického syčení a najednou je ručička otáčkoměru skoro u červeného pole.

Vše k dokonalosti dokresluje úžasné kvílení kompletního titanového výfukového systému bez katalizátorů. Tohle auto má zrychlení z 0 na 100 km/h bez launch controlu za 3 vteřiny, a tahle chvilka se opravdu těžko popisuje! Za volantem už zážitek ze zrychlení není tak zdrcující jako na sedadle spolujezdce. Asi proto, že se vší silou držím volantu, mám pocit, že teď už páteř zůstala na správné straně sedadla a neprošla skrz. Přísun výkonu při každém sešlápnutí plynu je naprosto fenomenální. Přestože lepivé gumy Pirelli se vší silou zakusují do asfaltu, 650 koní prostě na uzdě neudrží, a tak, pokud na to máte koule, může být každý rozjezd z křižovatky se změnou směru doprovázen powerslidem. Převodovka v režimu R také není zrovna uživatelsky přívětivá, ovšem charakter vozu skvěle doplňuje silný kopanec doprovázející každé přeřazení. Podvozek v režimu R sice znatelně přitvrdí, ale funguje opravdu dobře. Například na horších nerovnostech, kde zmíněný Shelby GT500 skákal snad půl metru vysoko, dokáže jet GT-R s velkou jistotou, neodskakuje a stále víte, co se pod Vámi odehrává. Řízení by mohlo být o něco tužší, ale i tak poskytuje dobrou odezvu s dostatkem informací. Sériové brzdy Brembo nedovolují kritiku. Dávkování i účinek je bez připomínek, a ani s porcí výkonu navíc nemají vůbec žádný problém. Na okruhu by se možná karta obrátila, ale v běžném provozu je nemáte šanci unavit.

Moje prozatím nejlepší životní jízda se blíží ke konci a odstavuji GT-R zpátky na parkovišti v areálu Daliborovy firmy. Dávám si dohromady všechny pocity a emoce, které ve mě tohle GT-R dokázalo po dlouhé době probudit. Pokud bych měl jedním slovem shrnout tohle auto, bylo by to slovo jistota. Jelikož jízda za volantem ve mě nevzbuzovala strach, ani žádné zděšení. Nikde se mě nesnažilo vytrestat, ani zabít, ale s velkou jistotou a chirurgickou přesností plnilo přesně to, co jsem od něho za volantem očekával. Díky propracovanému pohonu všech kol zvládá vůz skvěle přenos obrovského výkonu na vozovku, a navozuje tak pocit, že tady ten hon za co nejlepší dynamikou opravdu má. Také vzhledem k tomu, že teď už člověk může za každé situace ztrestat opravdu vše, co se dá reálně v provozu potkat, a předjíždění je jakoby zlomkem vteřiny.

Za zprostředkování testu děkujeme firmě DALITRANS a naší slovenské sekci Autojurnal.sk.

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: Zážehový, twin-turbo
Válce / ventily: 6 / 24
Zdvihový objem (ccm): 3799
Nejvyšší výkon (kW): 478
Nejvyšší toč. moment (Nm): 850
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 320 +
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 3
Spotřeba (l/100 km): 20 – 30
Rozměry a hmotnosti:
Pohotovostní hmotnost (kg): 1740
Rozměr kol (přední / zadní): 20×9,5 / 20×10,5
Délka (mm): 4655
Šířka (mm): 1895
Výška (mm): 1370
Rozvor (mm): 2780

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz