chevrolet-aveo-4

Test ojetiny Chevrolet Aveo: Levnější a větší než Fabia, přitom s dobrou spolehlivostí

19. 1. 2024 • Novinky, Ojeté vozy

Chevrolet Aveo druhé generace se zaměřoval na odvážnější design. Masku chladiče s rozdvojeným designem jsme viděli již na předchozím modelu, avšak u té následující jsou zamračené světlomety s výraznou optikou. Tato estetika výborně ladí s hatchbackem, kde je doplněna podobně ztvárněnými zadními světly a elegantními zadními dveřmi, jejichž kliky jsou ukryty v rámech.

V případě sedanu však toto provedení působí poněkud násilně, zejména v kontrastu s elegantní zadní částí. Přesto přední část vozu jasně definuje identitu Avea. Určitě víte, že opravdu no není druhá generace, ale vlastně čtvrtá. Vůz spatřil světlo světa poprvé jako Daewoo Lanos, v další generaci pod názvem Kalos. Od dob, kdy se automobilka Daewoo pro Evropu přejmenovala na Chevrolet, to byl model Aveo a v testu máme od AAA Auto jeho druhou generaci ve verzi sedan a s motorem 1.4 16V o výkonu 74 kW.

chevrolet-aveo-1

Aveo je jako ojetina zajímavou alternativou. Je prostornější, modernější a designově zajímavější než ekvivalentní Škoda Fabia. Například hravý interiér je přímo skvělý a plný nápadů. Také zpracování a výbava je na slušné úrovni. To nejlepší ale je fakt, že stojí výrazně méně. Testovaný model měl najetých 84000 kilometrů a prodejce za něj chtěl 95000 korun. Problém je tak jen jediný, je jich na sekundárním trhu poměrně malé množství.

Interiér poskytuje pohodlné a relativně nízké sezení. Díky subtilní palubní desce a nízko umístěným oknům má řidič i při nejnižší poloze sedadla dobrý výhled. I když základní architektura palubní desky připomíná tehdejší Astru, Aveo se vyznačuje mnoha unikátními prvky, jako je motocyklový přístrojový štít, známý z menšího Sparku.

chevrolet-aveo-17 chevrolet-aveo-18

Přední sedadla jsou prostorná a poskytují dobré boční držení. Kvůli omezené vnitřní šířce 139 cm však Chevrolet mohl poskytnout loketní opěrku pouze řidiči. Průměrně vzrostlý řidič se ale pohodlně usadí. U sedanu může vadit nižší výška nad zadním sedákem (88 cm), zatímco hatchback nabízí více místa díky zvýšené střeše nad sedadly.

Chevrolet se pyšnil zcela novou platformou, která vyniká vysokou tuhostí. Aveo má pevnou karoserii, která sice přináší vyšší hmotnost (1070 až 1239 kg podle motorizace), ale zajišťuje dostatečný prostor uvnitř a efektivní odhlučnění. Při jízdě v dešti však může být vadou na tichu valivý hluk zadních kol, který proniká do kabiny skrz podběhy.

Jízdní vlastnosti jsou uživatelsky příjemné. Podvozek drží dobře silnici a jeho plavné naladění přispívá k příjemnému průjezdu nerovností. Aveo se dobře řídí a zatáčí s pomocí plynulého řízení, vynikající mechanické přilnavosti předních kol a ochoty zádi se sklánět do zatáček. Chování zádi u sedanu je dokonce o poznání lepší než u hatchbacku.

chevrolet-aveo-8

Základem je motor 1,2 16V. Slabší verzi s 51 kW. Silnější provedení s 63 kW je plně dostačující pro běžné použití v rychlostech do 100 km/h. Dalším dostupným motorem byl 1,4 16V s výkonem 74 kW, který ve srovnání s menším i větším souputníkem nepřináší výrazné rozdíly v dynamice. Při výběru tohoto motoru by bylo smysluplné zvážit šestistupňovou automatickou převodovku Hydramatic, která však ve skutečnosti není klasickým automatem, ale robotizovaným manuálem.

Vrcholem nabídky byl motor 1,6 16V s výkonem 85 kW, převzatý z většího modelu Cruze. Přestože výkon a zvuk motoru mohou vzbuzovat velká očekávání, šestnáctistovka plní svou roli nejsilnější motorizace důstojně. Pro lepší dynamiku bychom však uvítali delší převodování nebo dokonce šestistupňovou převodovku. Automat tuto nevýhodu řeší tím, že udržuje nižší otáčky motoru při jízdě na vyšší rychlosti. Robotizovaný manuál s motorem 1,6 16V je navíc lépe sladěný než s motorem 1,4 16V. Pětidveřový hatchback se odlišuje pouze délkou karoserie, která dosahuje 4039 mm.

chevrolet-aveo-9

V porovnání s relativně konzervativním a umírněně tvarovaným sedanem se hatchback vyznačuje agresivnějším designem zádě. Zvláště pozornost si zaslouží zadní světla, která jsou umístěna po dvou kruhových jednotkách na každé straně, vsazené do nelakovaného černého plastu, a svislý, ostře zakončený zadní sloupek.

V oblasti bezpečnosti udělal Chevrolet Aveo druhé generace obrovský skok. Zatímco předcházející model vykazoval velmi neuspokojivé výsledky, nový typ se rovnou řadí na vrchol třídy. Podepisuje se na tom především mimořádně tuhá karoserie, ale také solidní bezpečnostní výbava, ve které od základu najdeme šest airbagů.

chevrolet-aveo-2

Aveo druhé generace má velmi dobrou nabídku vnitřního prostoru pro posádku, přesto však nepřerůstá meze obvyklé ve třídě. Příjemně však překvapí zavazadlový prostor. Ten má u hatchbacku objem solidních 290 litrů, sedan pak pojme ohromujících 503 litrů nákladu.

Aveo je k dispozici za dostupné ceny a to samé platí pro jeho servis a ceny náhradních dílů. Provozní náklady ovšem může zvyšovat trochu větší apetit některých zážehových motorů, byť nejobvyklejší dvanáctistovka s výkonem 63 kW se drží v rozumných mezích.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz