jaguar-f-pace-7

Test ojetiny Jaguar F-Pace: Volba vkusu

4. 2. 2025 • Novinky, Ojeté vozy

Segment SUV má nejvíce rostoucí prodeje a zájem o vozy této kategorie je enormní. Dnes už snad neexistuje automobilka, která by v této třídě měla svého zástupce. Ne jinak je tomu u britského Jaguaru. Ten se do SUV rozhodl vstoupit v roce 2016 se svým modelem F-Pace. O několik let později to zkusil ještě jednou s menším vozem E-Pace. Je to k nevíře, ale F-Pace se i po 9 letech stále vyrábí, i když prodělal pořádný facelift. A pořád je to nádherný kus auta. Mezi ojetinami je už dostupný za relativně slušné peníze a díky svému neokoukanému a nadčasovému designu stále nadělá spoustu parády.

jaguar-f-pace-5 jaguar-f-pace-31

Největším argumentem pro většinu bude design, nic si nenalhávejme. F-Pace i po letech vypadá naprosto fantasticky. Na trhu není hezčí SUV, které tak dokonale kombinuje čisté sportovní tvary s aristokratickou elegancí. Designový základ nalezneme v modelu F-Type. Oproti konkurenci působí mnohem větším a majestátnějším dojmem, aby také ne, na délku má 4.7 metrů. To nejdůležitější však je, že Jaguar nešetřil na technice a pokrokových řešeních, což by měl být základní argument pro všechny potenciální kupce.

Karoserie je z 80 procent hliníková, a tak toto SUV váží jen o 275 kg více, než F-Type Coupé V6 S. Přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází také přímo ze zmíněného sportovního modelu. Systém pohonu všech kol pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Jaguar se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.

jaguar-f-pace-37

A jelikož je to produkt skupiny Jaguar Land Rover, nechybí zde ani výbava do terénu. Světlá výška je 213 mm, vůz se dokáže brodit do hloubky 525 mm. Najdeme i předvolené režimy pro jízdu mimo zpevněné silnice a asistent sjezdu kopců. O adekvátní komfort na palubě se za příplatek mohly starat adaptivní tlumiče.

Pod kapotou nalezneme motory v podobě dvoulitrové nafty i benzínu Ingenium, šestiválcového vznětového třílitru, kompresorem a později turbem přeplňovaný benzínový třílitrový šestiválec, až po brutální kompresorový osmiválec ve verzi F-Pace SVR.

jaguar-f-pace-23 jaguar-f-pace-25

Interiér vypadá, jak je u Britů zvykem, parádně. Zmizela nepotřebná tlačítka a středový panel je směrován přímo na řidiče. Vévodí mu velký dotykový TFT displej o rozměru 10.2 palce (za příplatek 12.3 palce). Infotainment má systém InControl Touch Pro a je poháněn čtyřjádrovým procesorem. Volič převodovky je tradičně skryt v středovém panelu jako vyjíždějící kruhový ovladač. Palubní štít šlo dovybavit TFT obrazovkou s krásnou grafikou ukazatelů.

jaguar-f-pace-19 jaguar-f-pace-15

Celkové provedení interiéru je kvalitní a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího modelu XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu.

Jízda

Čtyřválcové agregáty zabírají v nabídce Jaguaru F-Pace většinový podíl a vždy se jedná o modulární techniku zvanou Ingenium, přičemž dnes zkoušíme kousek, zapůjčený od AAA Auto, právě s nejsilnějším čtyřválcovým turbodieselem. Výkonem 177 kW dostupným ve 4000 otáčkách a točivým momentem 500 N.m už v patnácti stech otáčkách se může směle měřit s konkurenčními šestiválci, už v Range Roveru Velar mu však do potřebné vytříbenosti něco chybělo a v F-Pacu je situace ještě o poznání jiná. Horší…

jaguar-f-pace-33

Stačí už první krátká projížďka a máte jasno v tom, jak jsou v automobilce Jaguar Land Rover rozdány karty. Zatímco ve velaru je nejsilnější čtyřválcový turbodiesel příkladně odhlučněný a velice, velice kultivovaný, zkoušený F-Pace skoro jako by mezi motorem a prostorem pro posádku neměl tlumící materiály. Je to zkrátka takový „chrochták“, jehož projev nezlepší ani pořádné zahřátí nebo harmonický průběh jízdy bez častého zrychlování a zpomalování.

jaguar-f-pace-32

Zátah motoru je příjemný a dokonce se rád nechá točit do otáček. Smysl to samozřejmě nemá, to nejlepší ze sebe vydá ve středním spektru, ale chuť po otáčkách a jistá lineárnost mu nechybí. S autem nemá příliš práce a dynamika je slušná, nejedná se však o žádného trhače asfaltu. Pokud zvolníte z dynamických nároků, auto bylo schopné držet spotřebu okolo šesti litrů. Naopak při plné zátěži počítač ukázal pouhých 10,5 litrů.

F-Pace i na devatenácti palcových kolech funguje komfortně a nemá v úmyslu vás vyklepat. Standardní podvozek je tak akorát tuhý a stále příjemně komfortní. Nečekejte žádnou “houpačku”, Jaguar chtěl, aby toto auto umělo zatáčet.

jaguar-f-pace-8

A to se opravdu povedlo! Na okresních silnicích s ním můžete kroužit esíčka, vracáky a jet opravdu rychle a vůbec to autu nebude proti srsti. Jednoduše se v rychlém nájezdu vrhne do zatáčky, zakousne a bez náznaku nervozity vykrouží ukázkový oblouk a odletí z apexu ven. Většinu času je ukázkově neutrální a ani jednou jsem ho nenachytal při nedotáčivosti, tu jednoduše nezná. Nevadí mu ani rychlá změna směru, přesun váhy, prostě nic. Tomu odpovídá i strmé a rychle reagující řízení, které ještě více umocňuje zážitek z řízení tohoto velkolepého stroje.

jaguar-f-pace-11

Jaguar ve své době vytvořil prvního zástupce segmentu středně velkých SUV a rovnou ve velkém stylu zamíchal standardy třídy. Pokud jste si mysleli, že to je jen překapotovaný Evoque, jste vedle. Je to ve své podstatě F-Type, který se předávkoval steroidy. Ano, opravdu se jim podařilo vytvořit něco, co bourá veškeré předsudky – máme tady sportovní SUV v pravém slova smyslu. Bravo!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz