subaru-impreza-26

Test ojetiny Subaru Impreza 1.5 R

14. 3. 2024 • Novinky, Ojeté vozy

Když se řekne Impreza, tak si většina z nás vybaví úspěšný soutěžní automobil, který v 45 rallye světového šampionátu projel vítězně cíle. Při uvedení třetí generace se ale Japonci rozhodli dobýt Evropu pětidveřovým hatchbackem.

Sedan zůstal ve výrobním programu i nadále, ale byl určen pro Ameriku. Verze hatchback rozdělila motoristy na dva tábory. Jedni tvrdí, že tato Impreza už není Impreza, co bývala, druhým se design hatchbacku líbí. Subaru však chtělo oslovit co nejvíce zákazníků, a právě proto se rozhodlo pro hatchback, který je v Evropě přeci jen žádanější a oblíbenější než sedan. Nutno dodat, že pod kapotou zůstalo vše při starém, to znamená zážehový motor boxer a systém pohonu všech kol.

subaru-impreza-31 subaru-impreza-17

My jsme si vyzkoušeli nejslabší verzi 1.5 R od AAA Auto, která sice neoplývá zázračnou dynamikou, ale na druhé straně umožní mnoha řidičům, kteří vždy toužili po Subaru, splnit si konečně sen. V případě Imprezy byl kladen důraz hlavně na běžné cestování, k čemuž přispělo komfortnější nastavení podvozku včetně prodloužení rozvoru takřka o 10 centimetrů. Tím získali více místa hlavně cestující na zadních sedadlech. Zmizel také další tradiční znak vozů Subaru – bezrámová okna dveří. Vstup do vozu ulehčují dveře, které se otevírají pod širokým úhlem, sedadla umístěná v optimální výšce jsou pohodlná, dobře tvarovaná, u řidiče navíc výškově nastavitelná.

Volant si můžeme nastavit v obou směrech, dobře se drží, řadicí páka je po ruce, řazení jde hladce a poměrně přesně. Zajímavostí je redukční převodovka, která se dodává pouze v kombinaci s mechanickou převodovkou. U nejslabší motorizace ji využijeme asi jen málokdy, navíc, když vůz není svojí světlou výškou 155 mm stavěn pro jízdu mimo asfaltové silnice, maximálně pro rovné polní cesty.

subaru-impreza-5 subaru-impreza-4

Přístrojová deska je jednoduchá, ale přehledná, v zorném poli je trojice kruhových přístrojů, uprostřed pak displej s venkovní teplotou, ukazatelem průměrné spotřeby a hodiny. Pod výklopnými pátými dveřmi se ukrývá zavazadlový prostor, který svým objemem 301 litrů sice nedosahuje ani průměru této třídy, ale konstruktérům se podařilo vyřešit podběhy zadních kol, takže byť je poměrné mělký, tak je dobře využitelný. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1216 litrů. Za příplatek si lze objednat praktickou gumovou podložku ulehčující údržbu.

subaru-impreza-3 subaru-impreza-1

Nejslabší motor 1,5 litru disponuje výkonem 107 k, kterého dosahuje při 6000 otáčkách za minutu. Točivý moment má největší hodnotu 142 Nm při 3200/min. Je tedy vhodný pro vyznavače klidné jízdy bez větších nároků na dynamiku. V nízkých a středních otáčkách žádnou převratnou silou neoplývá, takže pozor hlavně při předjíždění, kdy je třeba motor více točit, tak do 4000/min. Také v kopcích je třeba častěji řadit. S vozem jsme najeli zhruba osm stovek kilometrů, přičemž necelou polovinu po dálnicích. Průměrná spotřeba se nám poklidnou jízdou ustálila na 8 litrech na sto kilometrů. Při svižnější jízdě budete muset sáhnout častěji do peněženky. Kdo požaduje od Subaru větší radost z jízdy, určitě sáhne po výkonnější variantě.

subaru-impreza-11

Subaru se vždy pyšnilo také kvalitním podvozkem včetně symetrického pohonu všech kol, jehož mezinápravový diferenciál doplňuje viskózní spojka se samosvornou funkcí, rozdělující síly rovnoměrně mezi nápravy. Nový podvozek však nepřináší jen dobré držení stopy, přesné řízení, ale také vyšší míru komfortu. Zadní nápravu tvoří dvojitá příčná ramena s novou kinematikou. Pohon 4WD oceníme nejen na klikatých silničkách, ale hlavně na mokru. Jízdní vlastnosti Imprezy prostě dosahují v nižší střední vrcholu. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením.

Na co pozor

Atmosferický motor poskytuje spolehlivý výkon a překvapivě jezdí ve čtyřkolkách s rozumnou spotřebou okolo osmi litrů. Doporučujeme ho především pro klidné řidiče, kteří neuspěchají a občas potřebují vyjet na místa, kam se klasické vozidlo nedostane. Stejně jako u dvoulitrového motoru je i tento spojen se skutečnou čtyřkolkou s redukční převodovkou, což je užitečné zejména v kopcovitém terénu nebo při potřebě vytáhnout někoho ze závěje.

subaru-impreza-27

Druhá volba, silnější dvoulitrový motor s výkonem 110 kW a točivým momentem 196 N.m, nabízí podstatně lepší výkony. Avšak je nutno počítat s vyšší spotřebou, která se může přiblížit až deseti litrům na 100 km při klidné jízdě. Na trhu není mnoho možností, momentálně je k dispozici asi osm variant, z nichž polovina má patnáctistovkový motor a druhá polovina dvoulitrový. Dieselový boxer je zastoupen minimálně a rozhodně ho nedoporučujeme kvůli otřesné spolehlivosti. Verze WRX a STi s dvoulitrovým turbomotorem je pak vhodná pro nadšence. Motor je to skvělý, ale velmi nákladný na servis. Také spotřeba je velmi vysoká.

Jakým způsobem může benzínová Impreza zasáhnout do vaší peněženky? První série těchto vozů trpěly problémem s vypalujícími se katalyzátory, což může být poměrně nákladná závada. Po nákupu doporučujeme ihned navštívit autorizovaný servis, kde pomocí diagnostiky mohou ověřit, zda je ve vozidle nainstalován aktualizovaný software v řídicí jednotce, což by mělo vyřešit problém s katalyzátorem, který výrobce identifikoval. Někdy mohou nastat potíže s opotřebovanými ložisky kol nebo klepajícími se stabilizátory. Mějte také na paměti, že náhradní díly mohou být dražší.

subaru-impreza-25

Jeden z nedostatků může být koroze na pátých dveřích, které nejsou pozinkované. Výrobce později tento problém řešil úpravou ozdobné lišty, aby nedocházelo k poškozování laku. Subaru však nezaručuje, že Impreza bude bezúdržbová. Doporučuje se výměna motorového oleje nejpozději po ujetí 15 tisíc kilometrů, výměna chladicí kapaliny každé dva roky a doplnění náplní v diferenciálech každých 60 tisíc kilometrů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz