DSC_2141

TEST Opel Insignia SportTourer BiTurbo

18. 4. 2013 • Novinky, OPEL, Testy

Opel Insignia k nám přijíždí v nejsilnější dieselové motorizaci a s pohonem pouze předních kol. I přes velmi sportovní název modelu SportTourer BiTurbo nečekejte výrazné výkonové zázraky. Čtyřválcový dvoulitr poskytuje výkon 143 KW a 400 Nm točivého momentu. Na stovku se německý, elegantní kombík dostane za 8,9 sekundy. Vím, že není obvyklé začínat rovnou technickými údaji, ale to jen abychom měli jasno, že se opravdu nejedná o sportovní model a už vůbec ne o trhače asfaltu.

insignia1

V běžném provozu se pochopitelně jedná o svižné auto, které nabídne velmi slušnou dynamiku srovnatelnou s Mercedesem C220 CDI nebo BMW 320d. Mnichovský rival však nabízí nejlepší projev motoru a jeho dynamiku. Opel vsází na zajímavou cenu a bohatou výbavu. Insignia na trhu není žádný nováček a během svého života si právem získala obdiv a prodejní úspěch. Mimo prémiový segment se jedná o jedno z nejlepších aut střední třídy, a to nejen jízdně. Insignia totiž nabízí výborné dílenské zpracování, kvalitu, líbivý vzhled a výbavu srovnatelnou s prémiovou konkurencí. Nemyslím teď cenově, protože dobře vybavená Insignia bude vždy levnější než základ od BMW, AUDI nebo Mercedesu, ale zejména technicky.

Už po usednutí do interiéru je cítit, že se Opel opravdu snažil. Stavba a design vnitřku je opravdu povedený a v kombinaci světlé perforované kůže a dřevěného dekoru působí luxusně. Nechybí měkčené plasty, solidní materiály a velký display multimediálního rozhraní. Jasně, po detailním prozkoumání zjistíte, že plasty na středovém panelu vržou a občas něco nelícuje, ale opět, za ty peníze se opravdu blíží prémiovému segmentu. Výborné jsou třeba sedačky, které jsou elektricky nastavitelné v 8 směrech a nabídnou skvělý komfort a solidní boční vedení. Insignia je sice primárně dálniční křižník, ale oporu v zatáčkách budete potřebovat.

insignia3

A tím se dostáváme k věci, ve které tento vůz naprosto exceluje a může si podat ruku třeba s takovou Mazdou 6 – jízdní vlastnosti! Možná byste to od téměř dvoutunového kombíku nečekali, ale Insignia se na okreskách umí sakra rozvášnit. Podvozek je opravdu brilantní a funguje výborně. Průjezd technickými úseky, esíčky a utáhlými zatáčkami zvládá výborně, bez citelných náklonů a s pocitem, že vlastně o nic nejde. Podvozek je naladěn v ideálním poměru sport / komfort a patří k tomu nejlepšímu, co mimo prémiový segment střední třídy můžete koupit. Lepší už je jen Honda Accord.

Není to však jen o podvozku. Dobré je i řízení, a také převodovka. Vše jde přesně a ztuha a Insignii je opravdu radost řídit. Snese sportovní jízdu a obstojí při ní s grácií. Vůz reaguje přesně na pokyn volantem a karoserie se naklání zcela minimálně. Opel podvozky vždy uměl a tady si dal opravdu záležet. Rychlou jízdu jde umocnit ještě tlačítkem Sport, které zostří reakce na plyn a ještě více ztuhne řízení. Pochopitelně váha je znát, a tak Insignie má limity blíže než regulérní, sportovní vůz. Tak či onak, za podvozek a jízdní vlastnosti musím Opelu vyslovit velkou pochvalu.

insignia2

A co absence pohonu všech čtyř kol? Upřímně, bez čtyřkolky jezdí Insignie lépe. Vůz je vyváženější, nemá prodlevy na přenosu výkonu na silnici a systém Haldex neobtěžuje řízení. Český trh je pohonem 4×4 posedlý jako málokterý v Evropě a přitom reálné využití, kdy souvislá vrstva sněhu na vozovce by se dala ročně na dny napočítat na prstech dvou ruk, velmi malá. Na suchém nebo mokrém asfaltu nemá čtyřkolka systému Haldex žádné výhody, a tak je zcela zbytečné si ji kupovat. Insignia se s ní stane tupější a ztratí notnou část své agility. Pokud nebydlíte na vrcholcích nejvyšších českých hor, neblázněte. A i tam by pro vás mělo daleko větší smysl nějaké SUV s vyšší světlou výškou a stálým pohonem. Třeba Subaru Forester.

A co motor? Možná si řeknete, že je také zbytečný, vždyť kde ten výkon člověk bude potřebovat. Jenže Insignii přesně sedí. Nedovedu si ji představit v garáži se slabším motorem, protože je to relativně těžké auto a i s BiTurbem není kdovíjak rychlá. Je to taková ideální motorizace, která dobře funguje ve městě, na okresce i na dálnici. K motoru mám jednu jedinou výtku, a to je turbo díra. Pokud jste někde jinde četli, že ji tato motorizace díky dvojitému sekvenčnímu přeplňování nemá, tak to byla lež. Má ji a docela otravnou. Vše je pak korunováno tím, že motor umře kolem 3.800 otáček a je vlastně použitelný jen ve velmi úzkém, středním pásmu otáček. Na druhou stranu má dobrou spotřebu a velmi kultivovaný chod s výborným odhlučněním. Kombinovaně jsem se pohyboval dynamickou jízdou mezi 6 a 7 litry.

insignia4

V našich končinách je vezení prázdného vzduchu národní disciplínou, a tak v Insignii SportTourer svezete 710 litrů prázdnoty a po sklopení sedadel až 1860. Zajímavým řešením je otevírání víka zavazadlového prostoru, které se kompletně otvírá i se světly a rohy karoserie. Vzniká tak naprosto dokonalá, nakládací plocha a možnost manipulace je výborná. Vtipným detailem jsou druhá zadní světla, uložena po stranách vnitřku kufru, která začnou fungovat po otevření. Takže ano, navíc je to i praktické auto a daleko praktičtější než Passat, Mondeo nebo Superb. A také líp jezdí.

 

Plusy

  • Bez 4×4 znatelně živější, plnohodnotný vrchol nabídky
  • Precizně naladěný podvozek
  • Bezvýhradně pružný motor
  • Efektní design, masivní proporce
  • Útulný interiér, kvalita zpracování
  • Velmi pohodlná sedadla
  • Možnosti příplatkové výbavy, konfigurovatelnost

Minusy

  • Krátké převody znamenají nízkou maximální rychlost
  • Vnitřní prostor neodpovídá vnější rozměrům
  • Místo na zadních sedadlech
  • Turbo díra

Cena v základní výbavě: 802 400,- Kč

Cena v testované výbavě: 946 900,- Kč

Základní výbava:Stabilizační systém ESP Plus, ABS, čelní, boční a hlavové airbagy, dvouzónová elektronická klimatizace, autorádio s CD přehrávačem a třífunkčním informačním displejem, automatické ovládání světel s detekcí tunelů, parkovací pilot, sedadlo řidiče elektricky výškově nastavitelné, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, vyhřívaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač s kontrolním systémem, 18″ sportovní kola z lehkých slitin s pneumatikami 245/45 R18, tempomat, ergonomická sportovní sedadla s prodlužitelným sedákem, loketní opěrka v opěradle zadních sedadel s průvlakem do zavazadlového prostoru, automatické ovládání světel, čtecí lampičky vpředu a vzadu, loketní opěrka vpředu, zadní sedadlo dělené v poměru 60:40, sada na opravu pneumatik, příprava pro dětskou sedačku ISOFIX na zadních sedadlech, upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy vpředu, Interiérová sada osvětlení, prahové lišty, sportovní volant potažený kůží, 4-polohová bederní opěrka na předních sedadlech, třídílná podlaha zavazadlového prostoru ve výšce prahu dveří, pedály z lehkých slitin, sportovní výfuk, zatmavená boční a zadní okna, dešťový senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, světelný a dešťový senzor, elektrická parkovací brzdu.

Výbava testovaného vozu:Sada Snadné řízení II (37.000,-): adaptivní Bi-Xenon světlomety AFL, parkovací asistent, Optická a osvětlovací sada
Sada Cosmo Premium (39.000,-): sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 8směrech, komfortní sada sedadel 2, ráfky z lehkých slitin 19″x8,5J, alarm
Sada Comfort Connect (25.000,-): rádio Navi 600, portál pro mobilní telefon s barevným informačním displejem
Zimní sada pro Sadu Snadné řízení (0,-): vyhřívaná přední sedadla, vysokotlaké ostřikovače světlometů
Adaptivní tlumiče FlexRide (25.000,-), elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo (4.500,-), kamera Opel Eye se světly AFL (9.500,-), adaptivní tempomat (22.000,-), metalický lak (16.000,-), zásuvka 230 V (3.000,-), panoramatické střešní okno (35.000,-), obložení Kibo wood (1.000,-), čalounění perforovaná kůže Siena (60.000,-),
Edice Cosmo Executive (-132.500,-): sleva všechny pro vozy vybavené bi-xenonovými světlomety, navigací, Bluetooth a parkovacím asistentem
Rozdíl mezi akční cenou a nabídkou pro firmy/živnostníky (-98.416,-)

Technické údaje
Motor Opel Insignia ST BiTurbo
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 143 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.3 / 5.1
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 710 / 1860
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1875 / 579
Rozměr pneu: 245/40 R19
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz