peugeot-408-2

Test Peugeot 408: Za krásu se platí

2. 7. 2023 • Novinky, Peugeot, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 90%

podvozek: 90%

zpracování: 90%

praktičnost: 65%

Verdikt:

Značka Peugeot za posledních několik let prodělala na poli designu tak rychlý vývojový skok, jako kdyby se z trilobita přes noc změnila ve lva. Toho má i ostatně už od nepaměti ve znaku a až poslední modely i jako šelma opravdu vypadají. S každým nově představeným modelem značky, který sjede z výrobní linky se doslova tají dech a pozornosti poutá tolik, že by jste si někdy skoro přáli ať se setmí o něco dřív.

Není to zase tak dávno, kdy ještě Peugeoty na silnici opravdu pozornost nepoutali. Šlo o tuctová auta bez výrazného designového nápadu a jízda s ním byla naprosto anonymní. Současná designová linie ale nebude dělat úplně dobře majitelům, kteří v sobě nemají alespoň špetku exhibicionismu. Nový Peugeot 408 tento trend jen potvrzuje a na některé lidi působí fascinujícím dojmem. Můj týdenní test byl tak pravidelnou směskou vykroucených krků, uznalých kývání s našpulenými rty a namířených ukazováčků.

peugeot-408-11 peugeot-408-6

Jedním z důvodů, proč na sebe Peugeot 408 strhává tolik pozornosti je i jeho netradiční provedení karoserie, které je tak povedenou kombinací karosářských variant, že je těžké ho jednoznačně zařadit do určité kategorie. Názorů jsem slyšel spoustu a ve výsledku je to vlastně jedno. Nejdůležitější na tom všem je, že to vypadá dravě, originálně a přesto elegantně.

peugeot-408-4

To jak jsme si hromadně Peugeot 408 prohlíželi, zjistil jsem, že je na něm tolik designových zajímavostí, že si každý našel tu svojí oblíbenou část kterou vyzdvihoval. Někomu se nejvíc líbil předek s protaženými tesáky až skoro na silnici, jinému víc zamračenost a dravost světlometů, někomu zase ostře lomená zadní světla nebo kočičí uši na začátku pátých dveří. Diskuzí bylo opravdu hodně, a řešením designu jsme strávili víc času než u jiných aut za posledních půl roku. Osobně se mi 408 líbí téměř všude a mám pro novodobé Peugeoty slabost. Záměrně ale říkám téměř všude, protože zadní nelakovaný a hodně vystouplý kus nárazníku bych si u jinak krásné 408 klidně odpustil. 

peugeot-408-14

Designově krásný je Peugeot 408 i v interiéru. Jeho jednoduchost, minimalizmus a elegance mi učarovala. Nepřeplácaná grafika displejů palubní desky se mi líbí a i poměrně jednoduché ovládání systémů je sympatické. Zajímavostí je pak další část displeje pod infotainmentem, který tvoří prostorná dotyková tlačítka, jenž si můžete konfigurovat podle svých vlastních představ stejně jako jste zvyklí u svého mobilu. Pro moje potěšení si ale pod dotykovými plochami ponechali svoje místo i klasické přepínače, které umožňují rychlý přístup k důležitým funkcím. Minimalizace se projevila i na středovém tunelu, kde je jako volič automatické převodovky jen malá páčka nijak nevystupující do prostoru. Musím zmínit i praktičnost obsahující dostatek úložných prostor na všechny potřebné drobnosti. 

V kabině Peugeotu 408 jsem se cítil jako doma. Sedačky jsou pohodlné a moje oblíbená pozice úplně na zemi, dost vzadu a s hodně položeným opěradlem nebyl problém nastavit během pár vteřin. Horší už to bylo s výhledem na palubní desku. Peugeot u svých nových modelů razí filozofii s volantem na kolenou a sledovaní přístrojů ne skrz jeho věnec ale nad ním. Prvně musím říct, že volant je naprosto boží. Jeho podobnost s počítačovými volanty k závodním simulátorům mě vrací do dětských let a i jeho držení jsem si naprosto užíval. Pokud ho ale nastavím tak jak by si v Peugeotu představovali, tak sice na přístroje vidím, ale jeho spodek si šoupu o nohy. Když ho nastavím o trochu výš tak jak bych chtěl, tak je jeho horní část přesně uprostřed přístrojového štítu a z budíků nevidím nic. 

peugeot-408-19

Výběr motorizací je v Peugeotu 408 čistě benzínový. Diesel se nevede a na výběr tak máte buď benzínový tříválec, nebo dva plug-in hybridy. Jeden slabší 180 koní a druhý silnější 225 koní. V mém případě se jednalo právě o první zmíněný tříválec. Dosahuje výkonu 130 koní a 230Nm kroutícího momentu. Je samozřejmě přeplňovaný turbem a jako základní motor Peugeotu kupodivu stačí. Je pravdou, že plně uspokojí spíše umírněnější a vyklídněné řidiče a ač jsem byl v případě skoro 1,5 tunové 408 spíše skeptický, na běžné jízdy je docela v pohodě. Není rozhodně žádný divočák a předjíždění si musíte leckdy rozmyslet. Hlukově je na tom poměrně dobře a slušně maskuje tvrdý tříválcový projev. Nejlépe funguje v nízkých a středních otáčkách, kde lineárně a docela obstojně táhne. Ve vyšších otáčkách se už dočkáte spíš jen vyššího hluku a nárůst výkonu vadne. Spotřeba je na poměrně velké auto přijatelná a s průměrně rychlou jízdou zahrnující jak město, dálnice nebo i okresky se dá udržet do sedmi litrů. 

peugeot-408-21

Všechny motorizace Peugeotu 408 se nabízejí výhradně s předním pohonem. Jedinou volbou je také osmistupňová automatická převodovka, která je ovšem skvělá. Kvalty skládá rychle a hladce, při prudším sešlápnutí plynu ochotně a okamžitě podřazuje i o víc stupňů najednou a nestalo se mi ani jednou aby mě vyděsila jakýmkoliv cuknutím. 

peugeot-408-3

Podvozek není francouzsky rozbředlý. Je pohodlný a obstojně izoluje od rozbitých silnic. Dobré je i jeho odhlučnění a tak nechává v kabině příjemné ticho, které si můžete defakto zkazit jen sami vytáčením tříválce. Brzdy jsou příjemně ostré a nepřecitlivělé, kola drží stopu předpisově a do nedotáčivého smyku se Peugeotu dlouho nechce. Odhad jeho nástupu je však obtížnější určit kvůli přeposilovanému řízení. Citu ve volantu je tak naprosté minimum, ale co naplat, když to dnešní zákazník má rád. 

peugeot-408-1

Peugeot 408 je v první řadě krásný. Dokáže být i praktický a je v něm dostatek místa jak pro přední tak i zadní cestující i s mojí vyšší postavou. Jeho kouzlo tichého interiéru dostane ten pravý efekt asi až pokud zvolíte plug-in hybridní verzi se čtyřválcem. Zaprvé pojede o dost líp a zadruhé bude víc příležitostí vychutnat jeho povedený podvozek a sametovou převodovku. V základní verzi lze pořídit tohoto krasavce mírně přes 800 tisíc. S plug-in pohonnými jednotkami vám milion už stačit nebude a s nějakou tou lepší výbavou ještě pár desítek tisíc k tomu. Zeptejte se jakékoliv modelky. Každá přece ví, že za krásu se platí.

Plusy

- design
– převodovka
– vnitřní prostor

Minusy

- filozofie nastavení volantu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz