20170706_174435

TEST Škoda Octavia Kombi RS TDI – Zelená je dobrá!

19. 7. 2017 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 90%

podvozek: 90%

převodovka: 95%

zpracování: 95%

X-Factor: 80%

Octavia RS TDI dává smysl větší, než bych čekal. Jde totiž především o univerzálnost použití v kombinaci se skvělou spotřebou. Pokud chcete příjemně svižné rodinné auto, které se nezalekne ani "sportování" na okresce, můžu jen doporučit.

Verdikt:

Facelift, který vzbudil v automobilovém prostředí obří rozruch, se nevyhnul samozřejmě ani sportovnímu provedení současné Octavie RS. Do redakce jako první zástupce rodu RS přijíždí její naftová varianta TDI. Ponechme stranou subjektivní vjemy, jako záměrné vzbuzení zájmu a povědomí o produktu modernizace zafungovala perfektně a je úplně jedno, jaký na design máte názor. Za sebe musím říci, že v reálném prostředí je to úplně jiné kafé než na fotografiích a zejména s některými barvami to automobilu vyloženě sluší.

Což je přesně případ této Octavie RS v nádherné zelené barvě Rally Green, kterou můžu všem doporučit. Vůz v ní vypadá opravdu perfektně a krásně vyniknou všechny detaily. Navíc tato barva podtrhuje sportovní akcent celého auta. Při modernizaci “eresa” se ale nejednalo jen o nové nárazníky a drobnosti. Je tady totiž i jedna zásadní technická věc, která výrazně ovlivnila jízdní projev auta. Oproti předchozí verzi je totiž nové RS o 15 milimetrů nižší a rozchod zadních kol se zvětšil o 30 milimetrů.

octa5

Benzínová verze získala standardně vyšší výkon ze 162 na 169 kW a točivý moment má stejnou hodnotu 350 Nm. To je výkon dřívější verze RS230, jen tady chybí diferenciál VAQ. Vůz zrychlí na stokilometrovou rychlost za 6.7 sekundy a zastaví se až na hodnotě 250 km/h. U dieselové verze zůstává vše stejné, jako před faceliftem – tedy výkon 135 kW, točivý moment 380 Nm, zrychlení na stovku za 7,9 a maximální rychlost 232 km/h.

S modernizací se do Octavie dostávají i nové systémy infotainmentu. Všechny čtyři – jmenovitě Swing a Bolero a navigační systémy Amundsen a Columbus – teď mají kapacitní displeje ve skleněném designu, které reagují již na lehký dotyk. Columbus má displej s úhlopříčkou 9,2 palce a disponuje WLAN-hotspotem a na přání i modulem pro SIM-kartu s rychlostí LTE pro superrychlé připojení k internetu.

I pokud jde o konektivitu, nabízí přepracovaná Octavia nejmodernější řešení. Zbytek interiéru se téměř nezměnil, stále chybí dekory, ale objevilo se například ambientní osvětlení ve dveřích. Mrzí mě absence otočného ovladače hlasitosti hudebního systému, jež byl nahrazen dotykovým ovládáním. Je zvláštní, že Kodiaq si kolečko zachoval i se skleněným designem infoteinmentu, ale Octavia nikoli.

octa2

Motor

Srdcem vznětové Octavie RS je veleznámý čtyřválec 2.0 TDI, který díky turbodmychadlu poskytuje výkon příjemných 135 kW (184 koní) a točivý moment 380 Nm. Pravdou je, že dieselové eReSo je na tom po dynamické stránce poznatelně hůře než jeho benzínový ekvivalent a po nastartování automobiloví pedanti zaregistrují nekultivovaný projev, který je však dostatečně odhlučněn a po zahřátí určitě nebude kazit dojem. První jemné rozjetí nedá řidiči ani tušit, že se v autě může skrývat vůbec nějaký potenciál. Vše jde lehce jako v každé jiné Octavii a volantem můžete manipulovat klidně jedním prstem.

TIP: Škodu Octavii RS můžete skvěle pojistit za krásných 1482 korun!

Do jisté doby je tedy Škoda Octavia RS TDI úctyhodným rodinným vozem. Obrovský kufr pojme ve většině případů zcela všechna zavazadla a prostor vzadu je i pro dvoumetrové dospělé. I na 18″ kolech není jízda vůbec uskákaná a ano, nové eReSo je i dosti pohodlné. Tady musím vyzdvihnout adaptivní podvozek DCC, který výrazně pomohl komfortu a zlepšil tak všestrannost tohoto modelu. V režimu sport zase naopak napomohl eliminovat náklony a vůz hezky kopíruje silnici a stáčí se do oblouku.

octa6

Na režim ECO je odezva na plynový pedál poněkud mdlá a motoru byste v tu chvíli tipovali tak zhruba 110 kW. Pokud si zvyknete jezdit s lehkou nohou, nemá dieselové eReSo sebemenší problém jet za 5 litrů na 100 kilometrů. V tomto případě dává vznětový agregát v eReSu opravdový smysl. Jenže eko jízda naštěstí není to jediné, čím tento motor disponuje.

Na režim Sport se Octavia RS TDI probudí z mdlého spánku a začne konečně poslušně reagovat na povely řidiče. Řízení krásně ztuhne, plynový pedál má nyní rychlou odezvu a Škodovce se povedlo motor vyladit tak, že je i patřičně eliminována turbodíra. To dokazuje především točivý moment 380 Nm, který je k dipozici už od 1750 otáček. Toto maximum navíc nepoleví ani před hranicí 3000 ot. a můžete se tak těšit z opravdu pěkného zátahu. Ve 3500 otáčkách se pak dostane ke slovu výkon 135 kW a ten Vám bude sloužit ještě dalších 500 otáček. Ve výsledku se z toho stane pocitově navazující a lineární křivka, díky které bude například předjíždění skutečnou zábavou. Ke všemu překvapení má navíc tento motor do otáček nezvyklou chuť.

octa3

Plynulost zátahu a absenci turbodíry má na svědomí také dvouspojková převodovka DSG, které v tomto případě není co  vytknout. Řadí velmi hladce, rychle a logicky. Pro mě by to byla do tohoto auta jediná možná volba – auto je s ní mnohem lepším celkem než s převodovkou manuální.

Jízda

Ani v zatáčkách však tato Škodovka neudělá vůbec ostudu. Řízení je sice velmi lehké a nepobralo žádný cit, ale přesto na povely volantem přední kola ochotně reagují. Jediné, co ve volantu ucítíte, bude přenos točivého momentu při prohrabaném rozjezdu. Elektronická náhražka samosvoru mezi předními koly funguje sice dobře, ale co si budeme povídat, žádná kouzla se od něj čekat nedají.

V ostře projetých zatáčkách se toto RS sice mírně zhoupne, ale zatáčku vykrojí s nečekanou vervou. V zatáčkách ale také mile překvapí přední sedadla, která umí v případě potřeby poskytnout posádce i boční oporu. Nečekejte však žádné ukotvení á la Recaro. V RS byl použit ideální kompromis mezi pohodlím a oporou.

octa1

Tady bych se vrátil k podvozku, který opravdu zaznamenal výrazný progres. Octavia RS už není uskákané a nepohodlné auto, ale plnohodnotný univerzál, který velmi slušně zastane funkci rodinného auta s možností vyřádit se na oblíbené okresce. Ještě více však pomohlo rozšíření rozchodu zadní nápravy – vůz je teď mnohem stabilnější, přesnější a drží se cesty jako o život. pryč je neposednost a poskakování zadní části auta a nebo nepříjemné vlnění na limitu. Vyvážení jízdních vlastností je teď opravdu parádní.

Z Octavie RS TDI můžete tedy vystoupit plný zážitků, a i když se nejedná o žádné sportovní auto, dravost tohoto auta je jistě velmi lákavá. Stále však zůstává rodinnou Octavíí, která se jen díky agresivnímu bodykitu stala přitažlivější a díky výkonnému motoru také patřičně rychlou. Benzínová verze samozřejmě nabídne o poznání dynamičtější akceleraci a lepší schopnost zatáčet, ale pokud chcete rychlou Octavii na cestování po delších trasách, bude dávat dieselové RS smysl.

octa4

Spotřeba za celý týden ježdění činila 5,8 litrů na 100 km jízdy. Octavii jsem v žádném případě nešetřil, ale při urputném snažení jsem se dostal i pod 5 litrů na 100 km. Při dálniční 130 si pak motor vezme každých 100 kilometrů 5,5 litru a pokud budete na plyn opravdu razantně šlapat a režim Sport vlastně nevypnete, díky 50 litrové nádrži budete jen sledovat, jak se ručička palivoměru rychle hýbe směrem dolů. V zápřahu si totiž nemá RS problém říct o 14 litrů.

Octavia RS TDI tedy dává smysl větší, než bych čekal. Jde totiž především o univerzálnost použití v kombinaci se skvělou spotřebou. Pokud chcete příjemně svižné rodinné auto, které se nezalekne ani “sportování” na okresce, můžu jen doporučit.

Plusy

  • Povedený design
  • Výkon motoru
  • Spotřeba paliva
  • Pohodlný, ale přesto obstojný podvozek
  • Praktičnost
  • Místo na zadních sedadlech
  • Převodovka DSG

Mínusy

  • Stabilizace se dá pouze omezit
  • Nepříliš dobrý výhled z vozu

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/