subaru-xv-exterior-1

Test Subaru XV 1.6i-S. Princezna v holinách

18. 4. 2018 • Novinky, Subaru, Testy

motor: 90%

Převodovka: 85%

Podvozek: 100%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 85%

Nové Subaru XV může být pomyslný hřebíček do rakve hatchbacků. Jízdě se jim vyrovná a má velkou přidanou hodnotu v prostupnosti terénem. Když k tomu připočteme líbivý design a kvalitní prémiový interiér, máme zde recept na skvělé univerzální auto. Pro Subaru bude tento model klíčový a za sebe musím říct, že má skvěle našlápnuto.

Verdikt:

Znáte tu situaci, když se na něco hodně těšíte a daný okamžik za moc nestojí, protože realita nebyla schopna dostát vašim přehnaným očekáváním? Na nové Subaru XV jsem se těšil opravdu hodně. Automobilka slibuje jízdní vlastnosti hatchbacku s prostupností terénem srovnatelnou s SUV. Pojďme se podívat, jestli nový crossover dokázal naplnit má vysoká očekávání.

Pro Subaru se jedná o extrémně důležitý model, a tak si na něm dala zatraceně záležet. Model XV se představuje v druhé generaci a je po Impreze druhým vozem automobilky, který dostal novou globální platformu. Ta slibuje až o 70% vetší tuhost a o 50% menší náklony karoserie. Důkazem je zisk absolutního hodnocení v nárazových testech jak v Japonsku, tak v Evropě. Subaru si dává za cíl stát se leaderem v oblasti bezpečnosti. Všechny nové modely jsou konstruovány tak, aby v této kategorii byly co nejlepší. Ať se jedná o zmíněnou tuhost karoserie, zúžené sloupky nebo standardně montovaný bezpečnostní systém EyeSight. Subaru jej vyvíjí již řadu let a podle statistiky automobilky mají nově prodané vozy s tímto systémem až o 60% menší nehodovost, než ty bez něj.

xv5

EyeSight nonstop monitoruje situaci kolem vozidla pomocí kamer a pomáhá přecházet nebezpečným situacím. Řidiči pomáhá s bržděním, vyhýbáním se překážkám, drží vozidlo v pruhu a má mnoho dalších funkcí. Osobně nejsem zrovna fanda těchto velkých bratrů. Na řidiče neustále vyskakují všemožná upozornění, auto hystericky pípá a neustálý pocit toho, že vás někdo hlídá a při chybě hned klepne přes prsty, taky není zrovna příjemný. Systém EyeSight je ale doladěn velice dobře – většinu času o jeho přítomnosti nemáte ponětí a jeho zásahy jsou jemné. Pořád víte, že pánem vozidla jste vy. Je to vlastně takový sluha, který taktně zamručí, pokud sáhnete po špatné velikosti desertní vidličky, ale většinu času si jeho přítomnost ani neuvědomíte.

Nové XV má na poměry automobilky odvážný design. Ve spojení s pastelově modrou barvou se jedná o velice líbivé auto. Předku vévodí pro Subaru typická šestiúhelníková maska, na kterou navazují světlomety s LED pásky pro denní svícení, jejichž tvary odkazují na protilehlé písty motoru boxer, který slaví se Subaru padesátileté výročí. Přední nárazník se tváří agresivně a je bohatě oplastován. XV taky není žádná barbie a nebojí se těžké práce v terénu. Veškeré exponované části karoserie jsou stejně tak skryty za hradbou odolných černých plastů. Při pohledu z boku vynikne velká světlá výška. Mezi kolem a podběhy je opravdu spousta místa, ale XV i přesto nepůsobí disproporčně. Nízká okna spolu se svažující se střechou zakončenou černým spojlerem vytváří dojem skutečné robustnosti. Výrazně tvarované blatníky jsou decentně obtaženy černou linkou, která končí až u zadních mlhovek. Zadní světla, zasahující až do víka kufru, rozšiřují celé auto. Vcelku tak auto vypadá skvěle, působí opravdu robustně a víte, že se na něj budete moct vždy spolehnout.

xv6

V interiéru jasně diktuje nový designový jazyk značky. Jste obklopení špičkovými materiály a výborným zpracováním. Palubní deska je kontrastně obšita oranžovou nití, všechny plasty jsou měkčené, až na kapličku druhého displeje. Stejně jako jsem si stěžoval u Imprezy, i tady je na nejvíc očím exponovaném místě použit lacině vyhlížející tvrdý plast. Ke zbytku kabiny nemám co vytknout. Kombinace kůže, hliníkového a karbonového dekoru vypadá skvěle. Co si nemůžu vynachválit je špičková ergonomie. Je vidět, že nad tímhle se v automobilce opravdu zamysleli. Kožený tříramenný volant má ideální průměr a tlačítka na něm jsou dostatečně velká a není potřeba je hledat. Ovládání klimatizace je řešeno hezky po staru velkými otočnými tlačítky, stejně tak ovládání rádia. Žádné dotykové nesmysly, které zbytečně odpoutávají řidičovu pozornost. Centrální obrazovka, skrze kterou k vám promlouvá systém Starlink, je dobře čitelná i na přímém slunci – navíc je díky přesunu výdechů klimatizace na strany dobře na očích. Samotný systém je svižný a logicky uspořádaný. Grafika občas působí zastarale, ale ovládání je opravdu intuitivní. Konektivita je skvělá a umí se propojit s mobilním telefon přes Apple Car play i Android auto. Nad hlavním displejem je ještě jeden menší. Zobrazuje informace o vozidle jako je spotřeba, distribuce výkonu, jaké jsou zapnuté asistenty, nebo navigaci. Jeho funkce je skvělá. Je dobře na očích a zobrazuje vše, co k životu potřebujete.

Pozice za volantem je výborná. Subaru se zamýšlelo i nad takovými detaily jako je místo pro nohy řidiče tak, aby necítil únavu. Sedí se vzpřímeně a do všech stran je skvělý výhled. Společně s vyšším posezem máte neustále skvělý přehled o dění na silnici. Sedačky jsou spíše taková křesla. Jsou pohodlné, a můžete se v nich správně rozvalit, ale při sportovnější jízdě vám bude scházet výraznější boční vedení. I v terénu občas budete hledat něco, čeho byste se mohli podržet. Na zadních sedačkách je spoustu místa na nohy, vyšší postavy ale budou mít problém s místem nad hlavou. Pro mě se 190 cm to bylo tak tak.

xv3

V námi testovaném exempláři se nacházela slabší ze dvou pohonných jednotek, a to benzínový čtyřválcový boxer o objemu 1.6 litru. Motor má 84kW a 150 Nm. To opravdu nejsou údaje, ze kterých by se někdo posadil na zadek. Motor naštěstí není takový lenoch, jak jsem se obával. Autu bezproblémově stačí, jezdíte-li ale většinu času v plně obsazené voze rozhodně sáhněte po silnějším dvoulitru. Výhodou jednašestky je projev a spotřeba. O motoru ani nevíte. Je absolutně bez vibrací a do interiéru vůbec neproniká jeho zvuk. Výjimkou jsou pouze situace prudkého zrychlení, ale i tak se jedná spíš o vzdálené mručení. Jízda se tak odehrává za absolutního ticha, což je poměrně návykové. V průměru si vystačí s nějakými šesti litry, ve městě se podíváte na devět. Motor je spojený s CVT převodovkou lineatronic. U Imprezy jsem si naříkal, jak bych jí vyměnil za manuální skříň. V případě XV mě takové myšlenky vůbec nenapadly. K charakteru auta se skvěle hodí, navíc je velice dobře odladěna. Málokdy nechá auto monotónně vrčet v jedněch otáčkách a převodový poměr mění velice svižně. Společně s motorem tak dělá jízdu ukázkově plynulou.

Tím se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. Jízda. Subaru stále platí pro řidiče za značku, pro kterou je nejdůležitější kvalita a zábava za volantem před kvantitou. Osobně jsem byl obrovsky zvědavý, jak se XV popere s vysokou karoserií a kompromisem mezi jízdou po silnici a v terénu. Podvozek je odladěn skvěle. Ať už se proplétáte nástrahami měst, uháníte po dálnici, nebo se proháníte vlásenkami okresek, podvozek vás nikdy nenechá na holičkách. Symetrický pohon všech kol s aktivním vektorováním točivého momentu dává řidiči nekonečný pocit jistoty. Subaru je pro mě v současné produkci podvozkový bůh, nikdo nedokáže podvozky běžných modelů naladit tak dokonale. Do interiéru se nedostávají žádné rázy, ani zvuky. Za všech okolností je příkladně komfortní ale ani při své vyšší stavbě se téměř nenaklání. Na každém povrchu, za všech okolností má stále kontakt s vozovkou a je neskutečně jistý. Do řízení se sice nedostanou téměř žádné informace, ale je opravdu přesné a podvozek samotný vás zasypává signály.

xv1

Jízda je tak opravdu parádní. Lépe jezdící crossover budete hledat těžko. Nastavení podvozků u nových Subaru je pro mě černá magie. Pokud jste ještě žádné neřídili, okamžitě utíkejte do nejbližšího salonu a domluvte si testovací jízdu. Na silnici tedy funguje ukázkově, troufnu si říct, že oproti běžnému hatchbaku v jízdě není žádný rozdíl, ale co když vám silnice dojde? Kouzlo XV je v jeho univerzálnosti. Nadprůměrná světlá výška 220 mm a velké nájezdové úhly vás nenechají na holičkách ani ve středně těžkém terénu. Drobné XV se nezalekne téměř ničeho. Jezdil jsem s ním po polích, po svazích utopených v mokré trávě, projel s ním koryto řeky a XV ani nemrklo.

Dokonce jsem ho vzal na offroadovou dráhu a všechny překážky (s výjimkou extrémů pro upravené speciály) Subaru zvládlo s absolutní pohodou. Velkým pomocníkem je zde symetrický pohon všech kol kombinovaný se systémem X-mode který pomocí zásahů do řízení motoru a pohonu optimalizuje jízdu na každém povrchu. Jízda terénem je pak opravdu snadná a na vás zbývá už jen točit volantem a žasnout kam všude se tento „městský“ crossover vyškrábe. V terénu mnohem víc vynikne neskutečná tuhost karoserie. Měl jsem pocit, že je auto vytesáno z jednoho kusu žuly. I v momentech, kdy vám visí jedno kolo do vzduchu, si v klidu otevřete dveře, vystoupíte, uděláte fotku a jedete dál. Nikde nic nevrzne, ani se nehne. Skvělé! S novým XV si můžete opravdu dovolit dojet dál než s čímkoliv od konkurence. Jestli jste někdy pochybovali, že crossovery mají potenciál nahradit běžné hatchbacky, XV by vás mohlo přesvědčit.

xv4

Nové Subaru XV může být pomyslný hřebíček do rakve hatchbacků. Jízdě se jim vyrovná a má velkou přidanou hodnotu v prostupnosti terénem. Když k tomu připočteme líbivý design a kvalitní prémiový interiér, máme zde recept na skvělé univerzální auto. Pro Subaru bude tento model klíčový a za sebe musím říct, že má skvěle našlápnuto.

Plusy

Prostorný interiér
Fantastický podvozek
Schopnosti v terénu
Vychytaný EyeSight
Dobrá spotřeba
Vzhled

Minusy

Kombinace motoru s CVT je pocitově mdlá

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz