subaru-xv-2020-24

Test Subaru XV e-Boxer

23. 8. 2020 • Novinky, Subaru, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 90%

Podvozek: 100%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 90%

Subaru XV může být pomyslný hřebíček do rakve hatchbacků. Jízdě se jim vyrovná a má velkou přidanou hodnotu v prostupnosti terénem. Když k tomu připočteme líbivý design a kvalitní prémiový interiér, máme zde recept na skvělé univerzální auto.

Verdikt:

Elektrifikace je nutností napříč automobilovým trhem, tedy pokud chce výrobce prodávat v Evropě a neplatit vysoké flotilové pokuty. Subaru tedy nevyhnutelně muselo přijít s vlastním řešením této situace a výsledkem je nová jednotka e-Boxer. Výrobce navíc nabízí nově pro XV a třeba také Forester jen tuto jedinou motorizaci a vždy pouze s převodovkou CVT. Jak tedy XV po hybridní implantaci funguje?

Nové XV má na poměry automobilky odvážný design. Ve spojení s pastelově modrou barvou se jedná o velice líbivé auto. Předku vévodí pro Subaru typická šestiúhelníková maska, na kterou navazují světlomety s LED pásky pro denní svícení, jejichž tvary odkazují na protilehlé písty motoru boxer. Přední nárazník se tváří agresivně a je bohatě oplastovaný. XV také není žádná barbie a nebojí se těžké práce v terénu. Veškeré exponované části karoserie jsou stejně tak skryty za hradbou odolných černých plastů. Při pohledu z boku vynikne velká světlá výška. Mezi kolem a podběhy je opravdu spousta místa, ale XV i přesto nepůsobí disproporčně. Nízká okna spolu se svažující se střechou zakončenou černým spojlerem vytváří dojem skutečné robustnosti. Výrazně tvarované blatníky jsou decentně obtaženy černou linkou, která končí až u zadních mlhovek. Zadní světla, zasahující až do víka kufru, rozšiřují celé auto. Vcelku tak auto vypadá skvěle, působí opravdu robustně a víte, že se na něj budete moct vždy spolehnout.

subaru-xv-2020-13 subaru-xv-2020-4

V interiéru jasně diktuje nový designový jazyk značky. Jste obklopení špičkovými materiály a výborným zpracováním. Palubní deska je kontrastně obšita oranžovou nití, všechny plasty jsou měkčené až na kapličku druhého displeje. Stejně jako jsem si stěžoval u Imprezy, i tady je na nejvíc očím exponovaném místě použit lacině vyhlížející tvrdý plast. Ke zbytku kabiny nemám, co vytknout. Kombinace kůže, hliníkového a karbonového dekoru vypadá skvěle. Co si nemůžu vynachválit je špičková ergonomie. Je vidět, že nad tímhle se v automobilce opravdu zamysleli. Kožený tříramenný volant má ideální průměr a tlačítka na něm jsou dostatečně velká a není potřeba je hledat.

Ovládání klimatizace je řešeno hezky po staru velkými otočnými tlačítky, stejně tak ovládání rádia. Žádné dotykové nesmysly, které zbytečně odpoutávají řidičovu pozornost. Centrální obrazovka, skrze kterou k vám promlouvá systém Starlink, je dobře čitelná i na přímém slunci – navíc je díky přesunu výdechů klimatizace na strany dobře na očích. Samotný systém je svižný a logicky uspořádaný. Grafika občas působí zastarale, ale ovládání je opravdu intuitivní. Konektivita je skvělá a umí se propojit s mobilním telefon přes Apple Car play i Android auto. Nad hlavním displejem je ještě jeden menší. Zobrazuje informace o vozidle jako je spotřeba, distribuce výkonu, asistenty, nebo navigaci. Jeho funkce je skvělá. Je dobře na očích a zobrazuje vše, co k životu potřebujete.

subaru-xv-2020-19 subaru-xv-2020-17

Pozice za volantem je výborná. Subaru se zamýšlelo i nad takovými detaily, jako je místo pro nohy řidiče, aby necítil únavu. Sedí se vzpřímeně a do všech stran je skvělý výhled. Společně s vyšším posezem máte neustále skvělý přehled o dění na silnici. Sedačky jsou spíše taková křesla. Jsou pohodlné a můžete se v nich správně rozvalit, ale při sportovnější jízdě vám bude scházet výraznější boční vedení. I v terénu občas budete hledat něco, čeho byste se mohli podržet. Na zadních sedačkách je spoustu místa na nohy, vyšší postavy ale budou mít problém s místem nad hlavou.

Pro Subaru se jedná o extrémně důležitý model, a tak si na něm dala zatraceně záležet. Model XV dostal novou globální platformu. Ta slibuje až o 70% vetší tuhost a o 50% menší náklony karoserie. Důkazem je zisk absolutního hodnocení v nárazových testech jak v Japonsku, tak v Evropě. Subaru si dává za cíl stát se leaderem v oblasti bezpečnosti. Ať se jedná o zmíněnou tuhost karoserie, zúžené sloupky nebo standardně montovaný bezpečnostní systém EyeSight. Subaru jej vyvíjí již řadu let a podle statistiky automobilky mají nově prodané vozy s tímto systémem až o 60% menší nehodovost, než ty bez něj.

subaru-xv-2020-7

Subaru je Subaru, takže i tady si to udělalo po svém a jejich e-Boxer tak nějak nezapadá do žádné kategorie hybridů. Jde o něco mezi mild hybridem a full hybridem. Hlavní hnací sílu obstarává atmosférický dvoulitrový boxer o výkonu 150 koní a 194 Nm, kterému pomáhá malý elektromotor integrovaný přímo do převodovky, který přihodí dalších 17 koní a 66 Nm. To odpovídá mild hybridnímu řešení, jenže e-Boxer je vybaven ještě malou baterií (na rozdíl od spousty konkurenčních automobilek není 48V, ale dokonce 118V ) a auto je schopno čistě elektrického pohybu, maximálně ale 1,6 kilometru. Elektrický systém tedy nemá sloužit primárně k pohybu, spíše ulehčuje práci spalovacímu motoru. Křižovatku můžete pružně opustit na vlně elektřiny, aby se po chvíli přidal běžný motor. Stejně tak při pružném zrychlení nejdřív reaguje elektromotor a zlepšuje reakce vozu na povely plynu.

Čistě elektricky se vůz umí pohybovat maximálně rychlostí 40 km/h, avšak plachtit zvládá až do 80 km/h. Hlavním cílem elektrických členů je snižovat spotřebu a emise, proto Subaru nepřistoupilo k větším bateriím a silnějšímu elektromotoru. Dalším důvodem je také zachování hmotnosti na rozumné úrovni. Celý elektrický systém přidal přibližně metrák a je uložen v ose s motorem – nebylo tak nijak ovlivněno těžiště vozu. Motor je samozřejmě párován s CVT převodovkou se sedmi virtuálními rychlostmi. Psal jsem to už vícekrát, CVT je častým zdrojem kritiky lidí, kteří s tím nemají zkušenosti, ale v případě Subaru se nemusíte bát. Naprostá většina řidičů by ji nerozeznala od běžného měničového automatu. Převodovka fungovala dobře, jen občas zazmatkovala, když se měla po plachtění na elektřinu připojit a odměnila mě malým houpnutím. Pokud jde o spotřebu, hodně záleží, jak budete schopni využít „tlačné“ síly elektromotoru. Celkový průměr po týdnu ježdění mi vyšel na 7,5 litrů.

subaru-xv-2020-2

Jak tedy XV s motorem e-Boxer jezdí? Hned na úvod totiž můžu říct, že elektrifikace nijak neovlivnila, jak auto působí na silnici. Nemusíte se bát, že se stanete otroky hybridního systému a budete mu muset přizpůsobit jízdní styl. Celý systém pracuje spíše na pozadí a není potřeba nějak zásadně měnit svoje zvyky. Celkově je XV laděno především s ohledem na maximální komfort. Na silnici se pohybuje tak nějak nenuceně, jemně se pohupuje a nemá potřebu vás informovat o tom, v jakém stavu je vozovka pod koly. Výtečně si umí poradit se všemi druhy nerovností a jízda v něm je zkrátka relax.

Subaru stále platí pro řidiče za značku, pro kterou je nejdůležitější kvalita a zábava za volantem před kvantitou. Osobně jsem byl obrovsky zvědavý, jak se XV popere s vysokou karoserií a kompromisem mezi jízdou po silnici a v terénu. Podvozek je odladěn skvěle. Ať už se proplétáte nástrahami měst, uháníte po dálnici, nebo se proháníte vlásenkami okresek, podvozek vás nikdy nenechá na holičkách. Symetrický pohon všech kol s aktivním vektorováním točivého momentu dává řidiči nekonečný pocit jistoty. Subaru je pro mě v současné produkci podvozkový bůh, nikdo nedokáže podvozky běžných modelů naladit tak dokonale. Do interiéru se nedostávají žádné rázy, ani zvuky. Na každém povrchu, za všech okolností má stále kontakt s vozovkou a je neskutečně jistý. Do řízení se sice nedostanou téměř žádné informace, ale je opravdu přesné.

subaru-xv-2020-9

Nastavení podvozků u nových Subaru je pro mě černá magie. Pokud jste ještě žádné neřídili, okamžitě utíkejte do nejbližšího salonu a domluvte si testovací jízdu. Na silnici tedy funguje ukázkově, troufnu si říct, že oproti běžnému hatchbaku v jízdě není žádný zásadní rozdíl, ale co když vám silnice dojde? Kouzlo XV je v jeho univerzálnosti. Nadprůměrná světlá výška 220 mm a velké nájezdové úhly vás nenechají na holičkách ani ve středně těžkém terénu. Drobné XV se nezalekne téměř ničeho. Jezdil jsem s ním po polích, po svazích utopených v mokré trávě, projel s ním koryto řeky a XV ani nemrklo. V terénu mnohem víc vynikne neskutečná tuhost karoserie. Měl jsem pocit, že je auto vytesáno z jednoho kusu žuly. I v momentech, kdy vám visí jedno kolo do vzduchu, si v klidu otevřete dveře, vystoupíte, uděláte fotku a jedete dál. Nikde nic nevrzne, ani se nehne. Skvělé! S novým XV si můžete opravdu dovolit dojet dál než s čímkoliv od konkurence. Jestli jste někdy pochybovali, že crossovery mají potenciál nahradit běžné hatchbacky, XV by vás mohlo přesvědčit. Cena? Testovaný e-Boxer vás přijde na 790 tisíc korun.

Plusy

– Prostorný interiér
– Fantastický podvozek
– Schopnosti v terénu
– Vychytaný EyeSight
– Dobrá spotřeba
– Vzhled

Minusy

– Kombinace motoru s CVT je pocitově mdlá
– CVT občas škubne

.

« »