Vietnam se stal novou alternativou k Číně. Automobilky tam nyní masivně expandují
Samsung nedávno oznámil investici 1,8 miliardy dolarů do vietnamské továrny na výrobu OLED displejů pro automobily a technologie. A není sám. Výrobci aut a komponentů se do této země stále častěji stahují.
V průmyslovém parku Thaco Chu Lai v Quang hodlá BMW vyrábět některé své modely. Hyundai už ve Vietnamu provozuje dvě továrny a koncem roku tam otevře svůj závod Škoda. Toyota tam rozšiřuje svou stávající továrnu a LG založilo centrum výzkumu a vývoje pro elektromobily. Vietnamu si začínají všímat i čínské automobilky a vietnamská značka VinFast už úspěšně funguje nejen na domácí půdě.
Proč se tato země stává tak atraktivní pro automobilový průmysl a jeho dodavatele? Existuje řada důvodů. Například náklady na pracovní sílu jsou zde nižší než v Číně, kde ceny práce neustále rostou. Pro automobilky, které musí hlídat výrobní náklady, je tento faktor zásadní. Zároveň jsou zde levnější pozemky i energie.
Další významný faktor je, že Vietnam podepsal mnoho mezinárodních obchodních dohod, jako je třeba Dohoda o volném obchodu mezi EU a Vietnamem (EVFTA) z roku 2019, což umožňuje vývoz s minimálními cly a omezeními. Tyto dohody z Vietnamu dělají atraktivní základnu pro automobilky, které chtějí vyrábět a exportovat své vozy do celého světa, zejména do Evropy a Ameriky.
Situace v Asii je navíc komplikována neustálými hrozbami obchodních válek a napětím v obchodních vztazích mezi Čínou a Západem, především USA. Automobilky proto diverzifikují své výrobní kapacity, aby snížily závislost na jediné zemi. Vietnam, který nabízí stabilní politické prostředí s menším rizikem konfliktů, se stal bezpečnější alternativou k Číně.
V neposlední řadě má vietnamský trh s přibližně 100 miliony obyvatel velký potenciál. Vláda aktivně investuje do infrastruktury, buduje silnice a přístavy, což zlepšuje logistiku a distribuci. Také podporuje rozvoj automobilového průmyslu různými investičními pobídkami.
Vietnam se postupně stává novým centrem automobilového průmyslu nejen v Asii. Výrobci aut tuto zemi preferují nejen kvůli nižším nákladům na práci a výrobu, ale také pro výhodné podmínky exportu, politickou stabilitu a rostoucí domácí trh. Čína naopak čelí výzvám kvůli obchodním konfliktům a rostoucím nákladům na výrobu. Tyto změny naznačují, že Vietnam bude v následujících letech dále růst a stane se klíčovou součástí globálních dodavatelských řetězců.
.« Test Volkswagen Multivan 2.0 TDI: Lepší pohon pro dodávku prostě neexistuje Škoda prodala 100 vozů Fabia RS Rally2 »