DSC_0388

Za volantem: Citroën DS3 Cabrio THP – Zábava, styl a elegance

23. 5. 2013 • Citroen, Novinky, Testy

Do domovského města naší redakce přijel Citroën se svou šňůrou DS Tour, která nabízela potencionálním zákazníkům vyzkoušení jednotlivých modelů z celého portfolia elegantních a stylových vozů luxusní divize DS. A my jsme na této akci samozřejmě nesměli chybět, jelikož tu byla pro nás stále nedotčená novinka – model DS3 Cabrio.

Jak jistě víte, DS modelů jsme tu měli opravdu mnoho a nyní můžeme říct, že už máme odškrtnutou celou nabídku. Měli jsme zde totiž DS5 i DS5 Hybrid, DS4, DS3 Racing i 2x “obyčejnější” THP, a i když DS3 Cabrio budeme mít na klasický týdenní test na konci července, přesto jsme se nemohli dočkat a přihlásili jsme se na testovací jízdu, která byla i tak plná překvapení…

ds3c1

Design zhodnotím jen krátce, protože oproti klasickému hatchbacku tu není zas až tolik rozdílů. Když je totiž plátěná střecha natažená, při prvním pohledu DS3 Cabrio vlastně ani jako kabriolet nevypadá. Má to ale své vysvětlení. DS3 Cabrio totiž není plnohodnotným kabrioletem… ponechalo si všechny své boční sloupky, stylový tvar zadních oken a v podstatě bylo jen vyměněno zadní okno a panel střechy za plátno, které se dá stahovat až do rychlosti 120 km/h. Díky pevným sloupkům a stavbě karoserie neztratilo oproti hatchbacku toto Cabrio ani špetku ze své torzní tuhosti a zatáčky by tím pádem měly být stejně zábavné, jako právě ve zmíněném hatchi.

Tento ”kabriolet” má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec THP o objemu 1,6 litru (původně z dílen BMW), který má výkon 155 koní (115 kW) a točivý moment 240 Nm. Jelikož toto Cabrio váží pouze 1156 kg (a je tedy jen o 25 kilogramů těžší, než hatch), zrychlí na 100 km/h už za 7,4 sekundy a umí se rozjet na 210 km/h. Rozměry karoserie se mimochodem oproti hatchbacku ani o milimetr nezměnily, takže toť stručné teoretické seznámení, počasí máme jakoby objednané přesně na jízdu bez střechy, a tak teď už pojďme za volant…

ds3c4

Styl interiéru tu nebudu rozebírat, máme málo času na projížďku a všechno je shrnuto v předchozích testech DS3. Věnujme tedy pozornost pouze motoru, podvozku, nebi nad hlavou a rozdílu oproti uzavřenému modelu.

Vyjíždím a řadím první převodový stupeň skrz lehkou spojku, která zabírá prakticky skoro okamžitě. Řazení je perfektně krátké, přesné, snadné a zábavné. Pravdou je, že jsem na DS Tour přijel novým Isuzu D-Max, které má řazení jako v menším náklaďáku, takže toto hodnocení může zkreslit celková rozdílnost z okamžitého přesednutí z něj do DS3. Stejně tak bych mohl hovořit o skvěle nízkém posazu za volantem, který mně osobně velmi vyhovoval.

Po vymotání se z města a dalšímu přesvědčení, že je DS3 pohodlný jedinec, se napojuji na dálnici ze Zlína směrem na Kroměříž a z úst brigádníka Citroënu slyším jen: “klidně tomu naložte”. Rozkaz budiž splněn a je velmi překvapivé, jak i při rychlosti 200 km/h je auto v přímém směru krásně stabilní a bezpečné. To už ale dovnitř fouká vskutku nepříjemně a není slyšet vlastního slova. Zpomalení na předpisových 130 km/h je ale už jiné kafe a v této rychlosti není problémem pokec se spolujezdcem, aniž by bylo nutné o mnoho zvyšovat hlas. Motor je jinak z této rychlosti schopen zatáhnout na pátý či šestý převodový stupeň velmi ochotně a za překvapivě krátkou chvíli pojedete nevědomky zase 200 km/h.

Zajímalo mě ale také odhlučnění plátěné střechy, které je jedním slovem perfektní! Při zpomalení na 120 km/h můžu (pomocí tlačítka na panelu nad hlavou) volně manipulovat s elektrickou střechou a je až neuvěřitelné, jaké ticho pohltilo kabinu, když se střecha naplno uzavřela.

ds3c2

Na dálnici jsem vyzkoušel vše potřebné a sjíždím tedy na skvělé okresní silnice, které moc dobře znám a které jsou pokryty kvalitním i méně kvalitním asfaltem – což vlastně prověří jízdní vlastnosti tohoto “kabria” nejlépe. V tuto chvíli oceňuji přesné (i když velmi lehké) a hbité řízení. Na každý pohyb volantem reaguje DS3 Cabrio s řádnou ochotou a je skutečná zábava jej proplétat sérií zatáček. Podvozek dovolí velmi rychlý nájezd a i když se auto mírně zhoupne, přesto se zakousne, drží stopu s občasným písknutím pneumatik obstojně a na nerovnostech i zaplácaných dírách skoro nemá tendenci odskakovat. Soustředil jsem se i na tuhost karoserie, která se v ostrých zatáčkách vlastně vůbec nekroutí a s nebem nad hlavou je to opravdu moc zábavná jízda. Brzdy jsou mimochodem citlivé, skvěle dávkovatelné a jejich účinek mírně poleví až po několika velmi ostrých kilometrech. Okresky jsou tedy zatím paráda!

Síla motoru samozřejmě stačí na předjíždění z jakékoliv rychlosti a i zvuk z výfuku je pro ucho v otáčkách moc příjemný. Na volnoběh a v nízkých otáčkách je ale motor (i výfuk) krásně tichý a skoro o sobě nedává znát. Vaše přítelkyně či manželka tak může jezdit každý slunný (i deštivý) den do práce, na nákupy nebo za kamarádkama na kafe a nemusí nutně s každým lehkým přídáním plynu poznávat zvukovou charakteristiku “skorosporťáku”. Jinak mi rozhodně věřte, že pokud manželce koupíte tento vůz, neodpustíte si jeho velmi časté používání ani Vy!

Takže si to shrneme… Do skvěle čitelného a fungujícího podvozku (v kombinaci s bravurně naladěným motorem s TwinScroll turbem, který prakticky skoro nezná turboefekt) se rozhodně zamiluje i kdejaký chlap, jehož automobilové přednosti směřují především na pořádně chlapácké sporťáky s megalomanským dostatkem výkonu a pořádnou dávkou testosteronu. Pravdou je, že design DS3 ve verzi Cabrio je směřován spíše na styl a bude se líbit především našim drahým polovičkám, ale nejeden motoristický fanda a benzínový nadšenec bude s geniálním sladěním tohoto celku skutečně nadšen.

ds3c3

No a pokud mám zmínit také praktickou stránku věci, dozadu se posadí pohodlně dva dospělí jedinci s výškou 180 cm a do kufru naložíte také nějaký ten nákup. Výhoda tohoto “kabria” spočívá také v tom, že se střecha nesroluje do prostoru kufru, ale zůstane doslova poskládána nad víkem kufru. V takovém případě sice nevidíte ve vnitřním zpětném zrcátku dozadu absolutně nic, ale… čert to vem! Rozhodně si toto řešení stahovací střechy budete s velkým úsměvem užívat a dočkáte se nemalé pozornosti okolí.

Mimochodem, pokud by někoho osobně zajímaly jakékoliv modely z portfolia DS, má ještě šanci si jednotlivé modely vyzkoušet. Dne 27. května se DS Tour podívá do Hradce Králové, 28. května do Českých Budějovic a 8. června se těšte do Mladé Boleslavi. Rezervace je nutná předem na www.dstour.cz a tuto akci rozhodně vřele doporučujeme, pokud o nějakém modelu DS uvažujete… čeká Vás skvělý osobní přístup, občerstvení zdarma a velmi příjemná projížďka, ať už si zvolíte jakýkoliv model z nabídky.

Pokud ale někoho zajímají podrobnější postřehy a dojmy námi testovaného modelu, rozhodně si počkejte, až tato DS3 Cabrio přijede do naší redakční garáže na plnohodnotný test. Už teď je jasné, že se máte (i máme) určitě na co těšit!

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.0 / 7.5 / 7.8
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor 285
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hmotnost (kg): 1165
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz