DSC_0356

TEST Citroën DS3 1.6 THP 155 – Baby nebude sedět v koutě

2. 12. 2012 • Citroen, Novinky, Testy

Většinou v běžné praxi bývá zvykem, že nejmenší vozy pomyslné značky tvoří základ nabídky a jsou na tom tak nějak nejhůř po všech stránkách s výjimkou ceny. Není to nic překvapivého a je to naprosto logické. Postupným listováním katalogem a stoupáním ve třídách by se parametry vozů z nabídky měly zlepšovat. Vůz Citroën DS3 také tvoří základ v nabídce rodiny DS, nicméně s motorem 1.6 THP vystupuje z řady a rozhodně se nehodlá držet běžného scénáře. Nedá se říct, že by David porazil Goliáše, jelikož DS5 se dá přirovnat tak maximálně k o hlavu většímu kamarádovi, ale zkrátka DS3 donutila své větší a silnější bratry v podobě DS4 a DS5 pokleknout na kolena a poslouchat, jak se to správně dělá. Alespoň tedy co se týče jízdních vlastností, řidičského potěšení a poměru cena vs. výkon.

Asi proto, že byl model DS3 představen jako první a zkoušelo se na něm, co jsou zákazníci ochotni přijmout, je jeho design z trojice DS nejstřízlivější. Nebo je to prostě tím, že jsme si na něj za tu dobu už zvykli. Každopádně své filozofie – nepřehlédnutelný design a poutat pozornost – se drží skvěle. Náš konkrétní vůz byl vyveden v tmavě hnědé metalíze, která nepřitahuje zrak jako například křiklavě žlutá nebo sytě červená, přesto byl skoro vždy a všude odměněn obdivuhodnými pohledy. A je jedno jestli to byly pohledy pozitivní nebo negativní stejně jako v případě DS5, pozornost prostě poutá, a tím se dostává rychle do podvědomí. Recept na exteriér je u všech třech stejný. Vyšší příď, baculaté tvary, objemné světlomety, přes celý bok linie s ostrou hranou, několik chromovaných částí a povedená zrcátka na stopkách. Skvělým detailem je vertikálně členěné denní svícení v bocích předního nárazníku. Na zádi je dobrým bezpečnostním prvkem přídavné brzdové světlo téměř přes celé střešní křídlo. Nevím, jak je na tom s funkčností difuzor zadního nárazníku, ale dvojitá koncovka výfuku slepá není, což je oproti DS5 pozitivní. Celkově je exteriér DS3 povedený, nadchne a urazit moc nemá čím.

Po otevření dveří okamžitě zaujme lišta palubní desky, která může být například v barvě karoserie nebo, stejně jako v našem případě, v kontrastní barvě ladící s barvou střechy a zpětných zrcátek. Sedáky vypadají na první pohled opravdu dobře jak svým designem, tak anatomickým tvarováním. Po osobnějším seznámení ihned zjistíte, že boční vedení postrádá výztuhy, takže se prostě ohýbá. Ale v konečném důsledku je to spíš plus než mínus, jelikož aby Vám anatomické sedáky a jejich boční vedení chvíli vydrželo, musí se do nich umět nasedat a také z nich vystupovat, což je proces, který se ne každému chce dodržovat. Nakonec po usednutí nabízí dostačující boční vedení a příkladné pohodlí. Nicméně poloha za volantem bohužel pohodlná není. Pokud chcete držet volant správně a mít pohodlně pokrčené ruce, jsou pedály už moc blízko a poloha těla je spíše jako na záchodě, než ve sportovně zaměřeném voze, a to je velká škoda. Oproti tomu řadící páka je umístěna naprosto ideálně, má příjemnou hlavici i chod v drahách při řazení. Tříramenný volant má dobré tvarování, ale jeho plastový dekor při stání na slunci v horkých letních dnech nepříjemně pálí. Chuť si spravíte při pohledu na přístrojovou kapličku. Její horní stínící část není klasicky napojena na palubní desku a design přístrojů je opravdu povedený. Na vrcholu středového panelu je přehledný displej audia a navigace. Bohužel, její ovládání pomocí malého otočného kolečka, umístěného před řadící pákou, není moc pohodlné a vyžaduje cvik. Vzhledem k třídě vozu je celková prostornost na předních sedadlech na dobré úrovni a myslím, že ani postavy převyšující 190 cm nebudou nijak strádat. Vzadu je místa pochopitelně poskromnu, ale to rozhodně nikoho nepřekvapí. Zavazadlový prostor o objemu 285 litrů je pro dva cestující dostačující a možnost sklopení je tu samozřejmě také.

Konečně se dostávám k tomu nejlepšímu, co z tohoto DS3 dělá v běžném provozu silného hráče. Přeplňovaný 1.6 litrový čtyřválec pohánějící přední kola, který vznikl ze spolupráce PSA a BMW, je skutečně tou nejlepší volbou, když nepočítám DS3 Racing, kde je sice stejný motor, ale jinak naladěný a úplně jiná cenová kategorie. Výkon 156 koní při 6000 ot./min a točivý moment 240 Nm při 1400 ot./min není nijak dramaticky oslnivý, ale při hmotnosti 1223 kg zajistí velmi schopnou dynamiku. Na delších rovinkách samozřejmě výkon pocitově chybí, ale tohle není rozhodně disciplína pro DS3. V zatáčkách, tam se cítí opravdu dobře. Výkon, jeho distribuce i průběh je na výbornou i přes absenci znatelné špičky a můžete ho využít do posledního koně. Zvukový projev motoru je vlažnější a uvnitř docela utlumený. Další součástí vozu zajišťující pohon, kterou je potřeba pochválit, je převodovka. Šestistupňový manuál má, kromě výše zmíněného dobrého ovládání, ideální odstupňování, aby se s ním dalo dosahovat přijatelné spotřeby, a zároveň dostatečné zábavy na okreskách. Přijatelnou spotřebou mám na mysli průměr okolo 7 l/100 km při klidnější jízdě. Sportovnější tempo zajistí spotřebu zhruba 8.5 l/100 km.

Zatím jsem k DS3 moc kritický nebyl, a pokud někdo z těch, kteří tohle auto opravdu rádi nemají, dočetli až sem, mám pro ně další špatnou zprávu. Ona je totiž tahle „nákupní taška“ i podvozkově hodně schopná. Pohodlí na nerovnostech si člověk moc neužije. Ty jsou totiž prostřednictvím 17-ti palcových kol a tvrdého nastavení podvozku krásně přenášeny do celé karoserie, samozřejmě za odpovídajícího zvukového doprovodu. To ale  vůbec nevadí, jelikož pohodlí hydropneumatických podvozků zde nikdo neočekává a je podřízeno jízdním vlastnostem. Na kvalitním povrchu je chování podvozku dobře čitelné, náklony minimální a hranice gripu při správném zacházení poměrně daleko. Se zhoršující se kvalitou komunikace pak fun faktor vozu znatelně roste. Tuhá zadní náprava přidává na nervozitě zádě, ale ne tak nepříjemně, jako je to známé z obyčejných osobních vozů. Spíše díky mírnému odskakování pomáhá k zábavnějšímu ovládání plynem a nasměrování vozu do zatáčky. Nakonec o důkazu zábavnosti tohoto vozu se můžete přesvědčit i v našem videu. Brzdy a jejich nástup i účinnost jsou také povedené a za čas svého testu jsem je také nemusel nijak kritizovat. Zatím to vypadalo docela růžově, ale opět se dostávám k volantu. Tentokrát to není pozice za ním, ale řízení samotné. To bohužel postrádá dostatečný cit, je přeposilované a tak trochu gumové. Informace tu nějaké jsou a nemusíte pouze odhadovat, co by tak asi ta přední kola mohla dělat, ale není to odpovídající převážně sportovnímu nastavení vozu. Pokud by se Citroënu podařilo odstranit tento vážnější nedostatek, odpustil bych mu snad i tu horší pozici za volantem.

Titulek  tohoto testu si DS3 určitě zaslouží, ostatními vozy z řady DS se zahanbit nenechá a naopak je v mnohém předčí. Pohodlná manévrovatelnost ve městě má bohužel vliv na cit v řízení na okreskách, ale třída malých hot-hatchů prostě vyžaduje počítat s různými kompromisy a ústupky. Je jen na Vás, kterým dáte přednost, a kvůli kterým už půjdete ke konkurenci. Pokud ale padne nakonec volba na Citroën, rozhodně nebudete zklamáni.

Plusy

  • výkon motoru
  • jízdní vlastnosti
  • nevšední design
  • povedený interiér
  • poutá pozornost
  • přesná převodovka

Mínusy

  • tlumení rázů
  • cit v řízení
  • pozice za volantem

Základní cena vozu:                                    374.900,- Kč (1.4 VTi 95 Design)

Základní cena testovaného vozu:             486.900,- Kč (1.6 THP 155 Sport)

Cena testovaného vozu:                             567.100,- Kč (1.6 THP 155 Sport)

 Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový přeplňovaný
Válce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 5.1 / 6.7
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 285 / -
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1223 / 367
Rozměr pneu: 205/45 R17
Délka (mm): 3948
Šířka (mm): 1715
Výška (mm): 1458
Rozvor (mm): 2464
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz