subaru-impreza-2018-2

Test Subaru Impreza 1,6 i-S. Přehlížený, ale povedený základ

22. 12. 2018 • Novinky, Subaru, Testy

Motor: 80%

převodovka: 85%

podvozek: 100%

zpracování: 95%

Radost z jízdy: 85%

Subaru Impreza má opravdu skvělý základ. Je bezkonkurečně bezpečná, nabízí promyšlený pohon všech kol a její provoz vás nezruinuje. Díky fantastickému podvozku a živému řízení se za jejím volantem můžete bavit i při jízdě na nákup.

Verdikt:

Už několik let je Impreza samostatný model odloučený od svých závodních kořenů, a veřejnost na ní za tu dobu trochu zapomněla – což je určitě škoda. Tento model se přetransformoval do běžného hatchbacku, který chce ukázat, že i běžné auto může být řidičské a zároveň bezpečné. Do rukou se mi dostala základní varianta s nejslabším motorem, může toto spojení fungovat?

Není to poprvé, co se setkávám s novou Imprezou. Na jaře jsem měl doma nádhernou červenou „Rezu“ ve vrcholné specifikaci s povedeným dvoulitrem, to auto se mi strašně líbilo. Neokoukaný vzhled a skvělé jízdní vlastnosti v kombinaci s povedeným interiérem na mě zapůsobily. Nyní přede mnou ale stojí opačný konec nabídky: smutně modrá metalíza tak nějak vystihuje počasí, ve kterém se nyní nacházíme, a oproti křiklavé červené působí o dost usedlejším dojmem – na Imprezu rozhodně doporučuji výraznou barvu. Vzhledově se stále jedná o povedené auto s karoserií někde na pomezí běžného hatchbacku a kombi.

Nízká příď se LEDkami odkazujícími na přítomnost boxeru pod kapotou, bohatě prosklený profil s výrazným prolisem a vystouplými blatníky se svažuje k zadním světlům. Díky nízkému zadnímu oknu a do kufru zakouslým světlům působí Impreza zezadu mohutně, ale právě z tohoto pohledu se mi líbí asi nejvíc. Pochválit také musím promyšlenost jednotlivých linek – celé auto působí velice štíhlým dojmem. Většina aut se dnes obouvá na obří disky, protože kvůli jejich mohutnosti by menší kola působila disproporčně. Často tím trpí komfort, ale Impreza si díky své atletické postavě vystačí i se sedmnáctkami.

Impreza je první model automobilky, který přišel s novým konceptem interiéru. Pryč jsou jednoduché tvary a tvrdé plasty. Celá palubní deska je vyrobena z velice příjemného materiálu s ozdobným prošíváním. Zpracování je příkladné a nalezneme zde velice pěkné detaily, jako třeba přechod mezi palubní deskou a výplní dveří, kde se potkává hliníkový a karbonový dekor a vypadá to vážně skvěle. Důležité je, že i přes změny v designu si interiér uchoval pro Subaru typický pocit robustnosti. Perfektní je také ergonomie. Subaru si, díky bohu, zachovává tradiční ovládání klimatizace a rádia a veškeré ovládací prvky jsou přesně tam, kde byste je hledali.

impreza1

Ve středu palubky si své místo našel dotykový panel systému StarLink druhé generace. Infotainment je to jednoduchý a nepyšní se nejmodernější grafikou, jeho největší síla je v logickém ovládání a plynulosti. Je velice snadné se v něm orientovat a po pár minutách ho budete schopni ovládat i během jízdy – uživatelské přívětivosti nemám co vytknout. Sekunduje mu druhý displej, který se nachází na vrchu palubní desky. U Subaru už jsem si na něj zvykl a funguje skvěle. Je perfektně na očích a přehledně podává informace o jízdě, spotřebě, systému EyeSight, nebo navigaci.

Skvěle je na tom interiér také s prostorem. Pozice za volantem je perfektní a díky úzkým sloupkům a zrcátkům posunutým dozadu máte z auta bezkonkurenční výhled. Nová koncepce přináší širokou kabinu, kde vás nic neutlačuje. Na zadních sedadlech mi zbylo před koleny ještě cca deset centimetrů prostoru a překvapivě mě neutiskoval ani strop. V kufru zbylo solidních 355 litrů. Impreza se tak jeví jako velice dobré rodinné auto.

impreza4

K tomu ji předurčuje také obrovské zaměření na poli bezpečnosti. Subaru má za cíl stát se leaderem v této oblasti a Impreza tak přináší zcela novou platformu, která se pyšní o 70% vyšší tuhostí než předešlá generace. A že to nejsou kecy, si všimnete už po pár kilometrech jízdy. Auto je neuvěřitelně stabilní a ani přejezdy velkých výmolů se nepřenesou do volantu. Nepřekvapuje mě tedy, že nárazovými testy Euro NCAP prošla bez ztráty kytičky a z japonských nárazových testů si odnáší dokonce historicky nejvyšší skóre. Při bouračce je tedy skvělá, ale hlavní je, že se snaží nehodám předejít. Hlavním pomocníkem je systém EyeSight, který nonstop monitoruje dění kolem auta. Tento systém umí držet auto v pruzích, spolupracuje s tempomatem, nebo umí zabránit rozjezdu do překážky. Pokud neholdujete automatickým systémům zasahujícím do řízení, vězte, že EyeSight je naladěn velice jemně. Do řízení zasahuje minimálně a až do poslední chvíle nechává vše na řidiči.

Pod kapotou vrčí základní atmosferický boxer o objemu 1,6 litru. Jeho maximum je 114 koní a 150 Nm, asfalt tedy trhat nebude. Většina z vás asi kroutí hlavou nad nízkým výkonem. Je to otázka názoru. Ano, motor se docela nadře, ale pokud většinu času jezdíte sám, a nemáte zrovna závodnické choutky, bude vám motor stačit. Odmění se vám ukázkovým akustickým komfortem a příjemnou spotřebou. Mimo město se dá jezdit za 6 litrů, ve městě se vejdete do devíti. Pokud ale jezdíte ve více lidech, nebo jezdíte delší trasy (především po dálnici) bez přemýšlení sáhněte po dvoulitru.

impreza2

Základní „jednašestka“ je vhodná především pro městské ježdění. Spárovaná je samozřejmě s CVT převodovkou, která nemá konkurenci v oblasti plynulosti provozu. Subaru variátory umí opravdu dobře, díky virtuálním rychlostem sotva poznáte, že se nejedná o běžný automat, ale u této varianty mi chyběly pádýlka pod volantem, jak je tomu u dvoulitru. Předjíždění tak chce dobře načasovat, aby měla převodovka čas správně se nachystat. Motor bohužel moc nepodporuje vrozenou hravost Imprezy.

Ta se projeví především v zatáčkách. Už to musí znít jako klišé, v každém článku zde do nebes vynáším komplexnost podvozků od Subaru, ale ona je to prostě pravda. Jestli je něco, kde dostává konkurence na frak, je to právě podvozek a řízení. V zatáčkách si můžete dovolit daleko víc, než u jiných značek. Trakce podvozku je mnohem dál, než si většina lidí s Imprezou troufne. I díky stálému pohonu všech kol s vektorováním krouticího momentu budete brzdový pedál používat daleko méně, než jste zvyklí. Obrovské kouzlo je v tom, že podvozek je krásně poddajný a umí skvěle filtrovat nerovnosti, ale v zatáčkách jakoby se změnil a téměř nepřipouští náklony díky novým stabilizátorům a přepracovanému zavěšení jsou menší o 50% oproti předešlé generaci. Dokonale kopíruje povrch a nic ho nerozhodí.

impreza5

Jaká škoda, že se do Imprezy nedává turbo z Levorgu. Řízení je ukázkově přesné a má ideálně nastavený odpor. Auto s ním dokážete posílat do zatáček s milimetrovou přesností. Na rovinkách vám ujede kde kdo, ale sklepnout vás v zatáčkách nebude sranda. To, jak jde Impreza za volantem, jak krásně poslouchá každý povel, se neomrzí. Jiný běžný hatchback vám takovou agilitu nedá. Ale nemusíte se bát, že je podvozek laděn jen pro závodníky. Při běžném ježdění si bude užívat špičkový komfort. Subaru zkrátka našlo ten pravý ideál v nastavení, kdy je auto schopné fungovat všude.

A co cena? Nyní se dá pořídit Impreza s jednašestkou za méně, než 500,000. Stává se tak jedním z nejlevnějších hatchbacků s pohonem všech kol. A to není špatné. Dostanete pohodové daily, které je trochu víc, než jen dopravní prostředek. Impreza je ještě auto, které budete mít rádi. Běžné denní činnosti dělá s radostí, je bezkonkurenčně bezpečná a při správné volbě barvy se umí opravu líbit.

Subaru Impreza má opravdu skvělý základ. Je bezkonkurečně bezpečná, nabízí promyšlený pohon všech kol a její provoz vás nezruinuje. Díky fantastickému podvozku a živému řízení se za jejím volantem můžete bavit i při jízdě na nákup.

Plus

skvělý podvozek
komunikativní řízení
komfort jízdy
spotřeba
prostorný interiér

Minus

průměrná dynamika
k charakteru auta by se hodila jiná převodovka

.

« »

MENU