2

TEST ojetiny Ford Mondeo 2.2 TDCi 147 kW – Mezistátní rychlík

16. 6. 2016 • FORD, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Ford Mondeo čtvrté generace je v dnešní době mezi ojetými auty velmi dostupným a oblíbeným vozem střední třídy. Vyráběl se od roku 2007 až do roku 2015, kdy ho nahradila generace pátá. Mezi lety 2010 a 2011 prodělal modernizaci, kdy přibyly nové motory, zvýšil se výkon těch stávajících a všechny vznětové motorizace dostaly filtr pevných částic. Ačkoliv se o Fordu proslýchá, že není příliš kvalitní značkou aneb Fordem tam a vlakem zpátky, není to vůbec pravdou. Mondea Mk.4 jsou velmi kvalitní auta, která dokáží najet stovky tisíc kilometrů bez závad. Vyznačují se především skvělými jízdními vlastnostmi a často bohatou a v daném segmentu až nezvyklou výbavou. S českou Škodou Superb a německým VW Passat se řadí mezi nejprodávanější vozy segmentu.

Exteriér

Velkou výhodou Mondea je jeho vnější design, hlavně modernizovaná verze vypadá pořád skvěle. Široká karoserie, členitá maska a dynamické světlomety. To auto má prostě šmrnc, což třeba německá konkurence postrádá. Z profilu vypadá dlouze a dravě. Na zadní části oku lahodí dvojice koncovek výfuku (na každé straně jedna) – dodává to na celkové vyváženosti vzhledu. Dobrý dojem budí i zamračené zadní svítilny.

1

Interiér

Vnitřek kabiny je velmi prostorný a zaujme zejména svou šířkou. Dobrá jsou především příplatková kožená sedadla s odvětráváním, která si zamilujete hlavně na delších cestách. Při rychlejší jízdě potěší dobrým bočním vedení v dolní části, v té horní už je malinko slabší. Mondeo mě zaujalo hlavně materiály, jsou měkčené v místech, kde na to spousta dokonce i prémiových automobilek zapomíná – třeba u kolenou nebo kompletně celá palubka až po okno. Vnitřní prostor vpředu je vynikající, a to samé platí o zadních sedadlech, kde se v pohodě vlezou i vzrostlejší jedinci. Zavazadlový prostor má objemných 540 litrů. Ale ještě na chvíli zpět dopředu, kde se v naší vysoké výbavě nachází dva slušně velké displeje s vysokým rozlišením. První se nachází mezi otáčkoměrem a rychloměrem a lze na něm zobrazit rádio, hudbu a data o voze, na levé straně se pak ukazuje zobrazení adaptivního tempomatu a hlídání jízdy v pruzích. To vše by bylo fajn, ale jeho ovládání pomocí multifunkčního volantu je složité a chce to chvíli zvyku, i tak ale musíte kvůli každé maličkosti moc klikat. O něco líp na tom je ovládání displeje na středovém panelu, jenže ten ne vždy na rychlý a jemný dotyk zareaguje tak, jak má. Pochvalu zaslouží audio, které svými basy strčí do kapsy kde koho. Ovládání klimatizace by si zasloužilo větší otočné ovladače, tyto jsou malé a špatně se s nimi manipuluje.

5

Jízda

Pomalu se dostáváme k důvodu, proč si trojkové Mondeo tolik řidičů zamilovalo a nedají na něho dopustit. Kombinovat sportovní jízdu s komfortní dokáže jako málokdo a rovnat se mu může snad jen nová generace Mazdy 6 před faceliftem, která je však pořád drahá. Nenapadá mě tak jiná ojetina s cenou od 250 do 400 tisíc, která za slušné peníze nabídne nízký nájezd do 100 tisíc kilometrů, nadprůměrnou výbavu, komfortní a rychlý podvozek plus spoustu místa, líbivý vzhled a z části kvalitní motory.

Ve městě podvozek překvapí svou schopností žehlit nerovnosti v nízkých rychlostech, vše odfiltruje bez většího problému a rozhodí jej jen větší přímé výmoly v podobě děr v silnici a propadlých kanálů, což se projeví nepříjemným rázem do karoserie. Navzdory nízkému posazu je výhled dobrý do všech stran. Problémem je občas délka při parkování na stísněných místech.

2

Samotný motor 2.2 TDCi 147 kW žádným zázrakem není a řadí se k lepšímu průměru. To hlavně kvůli tomu, že rivalové prostě podobně výkonnou naftu nenabízejí. Oproti slabšímu dvoulitru TDCi má bohužel větší turbodíru, která je znatelná do 1800 ot./min. Pak tam přeplňovaný čtyřválec nasází všech 147 kW a 420 Nm a až do 3000 ot./min. táhne jako lokomotiva, s každou další stovkou otáček zátah výrazně slábne, a tak je zbytečné motor točit až k červenému poli. O přenos se stará šestistupňová manuální převodovka s krátkým chodem spojky a krátkými drahami řazení, což je na jedničku. Točivý moment posílá pouze na přední kola, která na suchém asfaltu nemají s přenosem žádný problém, prudší zrychlení na jedničku nebo dvojku na mokré vozovce však znamená rozblikané ESP a nemožnost se svižněji rozjet. Pohon všech čtyř kol Mondeo z neznámého důvodu obešel obloukem a nenajdete ho u žádné motorizace.

Skvělý podvozek a motor doplňuje fantastické hydraulické řízení, které poskytuje spoustu zpětné vazby a auto na otočení volantu reaguje bleskurychle. Podvozek má pořádnou dávku mechanické přilnavosti a nejvíce mu vyhovuje svižná jízda, při které překypuje jistotou. Na limitu už se projevuje těžší motor za předními koly a dostaví se mírná nedotáčivost. Rychlou jízdu na okreskách zvládá jako málokteré auto v naftě této velikosti.

Domovem této motorizace je dálnice, kde se v dobrém světle předvádí i pohodlný podvozek. Aerodynamický hluk je do 150 km/h téměř nepostřehnutelný – nad touto rychlostí se začne ozývat lehké hučení od zrcátek. Víc odhlučnovacího materiálu bych uvítal u kol, od nichž se stále ozývá mírný hukot pneumatik. A spotřeba? Okresky lze jezdit za 5.5 litru, dálnici zmákne mezi 6-7 litry a město kolem 8, týdenní průměr za téměř tisíc kilometrů se ustálil na 6.9 l/100 km, což je super.

4

Verze

Sedan – 4 dveře, kufr: 550 l, rozměry: 4,84 x 1,88 x 1,50 m

Liftback – 5 dveří, kufr: 540 l, rozměry: 4,78 x 1,88 x 1,50 m

Kombi Turnier – 5 dveří, kufr: 554 l, rozměry: 4,83 x 1,88 x 1,51 m

Na co si dát pozor a čeho si všímat

Po 150-200 000 kilometrech se objevují vůle v táhlech přední nápravy a později vůle i v nápravách zadních – budí pak dojem, že na rovince ”plave” a v zatáčkách nejistě zatáčí. Přibližně ve stejné době se musí dělat rozvody. Oprava/výměna obou položek však nežádá nijak závratnou částku, takže se moc bát nemusíte. Firemní auta s vysokým nájezdem mají často zanedbaný servis a požadujte tak jasnou servisní historii a servisní knížku.

Do roku 2011 byla většina aut bez filtru pevných částic, ta lze poznat lehce, protože byla prodávána na našem trhu – chcete-li tak auto bez filtru (originálně), kupujte to, které bylo jako nové zakoupeno v České republice. Od roku 2011 už se filtr objevuje u všech vznětových motorizací.

7

Ne/Doporučujeme

1.6 Ti-VCT 81, 88, 92 kW – Slabé a často utahané motory
1.6 EcoBoost 118 kW – Docela nový a zatím spolehlivý motor se slušnou spotřebou kolem 7.5 l/100 km
2.0 Duratec 107 kW – Kvalitní atmosférický motor se spotřebou kolem 8 l/100 km
2.0 EcoBoost 149, 176 kW – Silný a příjemný motor, spotřeba se ale blíží 10 l/100 km
2.3 Duratec 118 kW – Nejede o moc líp, než 2.0 Duratec a díky automatu spotřebuje přes 11 l/100 km
2.5 Turbo Duratec 162 kW – Silný a kvalitní přeplňovaný pětiválec od Volva, který dokáže udržet spotřebu okolo 10 l/100 km, pozor však na uhnané kusy – po 200 000 kilometrech občas praskají vložky válců a rozvody a vodní pumpa se mění taky při tomto nájezdu, nejlépe hledejte kusy s nájezdem do 150, maximálně 200 000 kilometrů.

1.6 TDCi 85 kW – Na Mondeo slabý a ne příliš dobrý motor
1.8 TDCi 74 a 92 kW – Nemá filtr pevných čátis, kvalitní motor – bohužel většinou velmi vysoké nájezdy, pozor na vyšší kouřivost a hlasité hvízdání turba
2.0 TDCi 96, 103, 120 kW – Jeden z nejlepších naftových čtyřválců své doby, dostačující výkon a nízká spotřeba klidně i pod 6 l/100 km
2.2 TDCi 129, 147 kW – Jede lehce víc, než 2.0 TDCi, má znatelnou turbodíru a přibližně o litr vyšší spotřebu, ale stejně bych ze vznětových motorů volil právě tento

6

Ojetý Ford Mondeo čtvrté generace je díky své nízké ceně a jízdním i technickým kvalitám velmi dobrou koupí a můžeme ho jen doporučit. Je skvělým kompromisem pro někoho, kdo miluje řízení, ale zároveň potřebuje prostorné rodinné auto na dlouhé cesty, které nabídne slušnou dávku pohodlí. Pořád někdo tvrdí: Fordem tam, vlakem zpátky? To ať si u Mondea strčí někam…

Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

3

Plus

Výborný podvozek

Aerodynamické odhlučnění

Kvalitní a měkčené materiály v interiéru

Nízká spotřeba

Řízení

Krátká dráha spojky a krátké dráhy kulisy řazení

Nízká cena ojetých aut

Mínus

Nekultivovaný motor

Do 1800 ot./min. znatelná turbodíra – táhne v úzkém spektru otáček

Interiér je náchylný na rychlejší opotřebení

Složitější ovládání informačního systému

Malé otočné ovladače klimatizace

Užší věnec volantu

Absence pohonu 4×4

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz