LR_Snow_and_Fun_542

Alpský TEST Range Rover Evoque – Devět stupňů

1. 2. 2014 • Land Rover, Novinky, Reportáže, Testy

motor: 90%

převodovka: 100%

podvozek: 95%

zpracování: 98%

praktičnost: 75%

Nejlepší malé SUV na trhu! Ve všech směrech.

Verdikt:

Range Rover Evoque doznal pro modelový rok 2014 několika výrazných změn. Mezi hlavní novinky patří nabídka devítistupňové převodovky, řada asistenčních systémů a nový pohon všech kol. Převodovka ZF 9HP byla poprvé představena v březnu minulého roku na ženevském autosalonu. Poskytuje velmi rychlou odezvu a dokáže rychle upravit své chování v závislosti na jízdním stylu řidiče. Díky širokému rozsahu převodových poměrů bylo dosaženo lepší spotřeby paliva, nižší produkce emisí a většího komfortu. Systém pohonu všech kol Active Driveline je využíván při jízdě v rychlostech nad 35 km/h. Pokud je rychlost nižší využívá se pohonu předních kol. Systém monitoruje dynamiku vozidla a automaticky (do 300 milisekund) připojí, pokud je to potřeba, pohon všech čtyř kol. Součástí Active Driveline je také elektronicky řízený diferenciál.  Systém aktivně dělí točivý moment mezi kola zadní nápravy, čímž dochází k optimalizaci trakce a stability.

U Range Roveru Evoque došlo  také k rozšíření asistentů pro řidiče, kterých je celkem sedm: Park Exit (upozorňuje na rychle přibližující se vozy při vyjíždění z parkoviště), Perpendicular Park (asistent, který snímá 360 stupňů kolem vozu a upozornění na překážky), adaptivní tempomat, Closing Vehicle Sensing and Reverse Traffic Detection (asistenti, kteří varují řidiče před rychle přijíždějícím vozidlem), asistent pro jízdu v pruzích, asistent pro rozpoznání dopravních značek a asistent pro snímání hloubky brodu.

evoque5

Zákazníci si mohou vybrat z několika motorizací. Range Rover Evoque je standardně nabízen se čtyřválcovými naftovými motory o objemu 2,2 l s výkonem 150 a 190 koni nebo benzínovým motorem o objemu 2,0 l s výkonem 240 koní (v závislosti na trhu). S novou devítistupňovou převodovkou a systémem Active Driveline se spotřeba snížila až o 11,4 % a emise až o 9,5 %. Kombinovaná spotřeba se blíží k 4,08 l/100 km (57,6 mpg) s emisemi CO2 menšími než 129 g/km.

Toť ve stručnosti o tom, co se událo pod stylovou karoserií malého Range Rovera a teď se pojďme v praxi podívat, jak to vše funguje pěkně dohromady. Jelikož se v naší republice zima nechce přihlásit o slovo, vyrazil jsem na testování Evoque do rakouských alp. Konkrétně do okolí Salzburgu a Kaprunu. A zejména také na ledový okruh v Lungau. Prostě si představte ohromnou louku, do které je rolbou vytvořen okruh. Ano, to je přesně to místo, kde má smyl vyzkoušet nový systém pohonu všech kol a zabrat dostane i automat. Aby vyhověl driftování a náročnému zatížení, tak musí být opravdu skvělý a rychlý. První ale vyzkoušíme okresky.

evoque1

Těsně za Salzburgem mi GPS hlásí sjezd mimo dálnici a konečně mě čeká pravá alpská okreska. Když se přede mnou objeví hory a silnice se začne klikatit přímo podél nich, tak na chvíli začnu litovat, že nesedím v malém britském sporťáku od Lotusu. Jenže Evoque mě naprosto vyvádí z mého omylu. Přepínám nastavení vozidla do nejsportovnějšího režimu a pořádně beru za volant. Malé SUV poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Evoque zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost. Výborná je i torzní tuhost karoserie.

Po desítkách skvělých kilometrů se cesta ještě více klikatí a čeká mě výjezd strmým průsmykem plným vlásenek, vracáků a hlavně sněhu. Tarrain Response tedy putuje do režimu Snow a jde se na to. Evoque s chutí akceleruje a vrhá se do zledovatělých zatáček jako by byly zcela suché. Trakce je výborná a systém Haldex ve své aktuální generaci funguje až překvapivě dobře a ani jednou mu náročný povrch nepopletl hlavu. Líbí se mi i řízení, které je ideálním kompromisem mezi sportovním a komfortním. Výkonný motor SD4 navíc poskytuje skvělou pružnost i v náročných podmínkách. Užívám si každou další zatáčku a kochám se nádherným panoramatem kolem sebe no a taky dalším Evoque před sebou. Na okresce se ukazuje volba převodovky s devíti stupni, jako velmi dobré rozhodnutí. Vůz má v zásobě vždy ten kvalt, který člověk aktuálně potřebuje. Nedochází tak k čekání na to, než si převodovka vybere, co tam kopne. Jednoduše šlápnete na plyn a Evoque vystřeli vpřed. ZF je navíc ohromně rychlé a změny stupňů nejdou postřehnout jinak, než okem na otáčkoměru. Famózní! Vliv na spotřebu je výrazný – oproti předchozí stejné motorizaci se šestistupňovým automatem, nyní vůz odebírá o dva litry nafty méně.

evoque4

Po skvělém typickém rakouském jídle mě čeká sjezd do údolí, jenže ne po stejné cestě, ale po nezpevněné polní stezce, která je na začátku pokryta sněhem, poté ledem a končí docela solidním bahnem. Je to vlastně cesta pro traktory, lakatoše a rozhodně ne pro britské aristokraty. Vkládám tedy v Evoque svou důvěru a vyrážím. Na sněhu se malý Range ukázal v dobrém světle už cestou nahoru a tak čekám, co předvede na blátě a hlavně v hlubokých vyjetých kolejích od lesní techniky. Evoque překvapuje i zde – nemá s tím nejmenší problém a špatnou cestou, navíc v prudkém klesání projíždí jako by nic. To co malý Evoque v terénu předvádí jde za hranice nejbouřlivějších představ majitelů. Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je menší světlá výška vozu. No prostě nejde přizvednout, jako větší brášci.

Rozhlížím se po interiéru a nezbývá než konstatovat, že Range Rover zapracoval i na vnitřním vzhledu. Vše je z hodnotných materiálů, kůže a doplněno o vkusné detaily a dekory. Rozložení palubní desky je ergonomicky výborně zvládnuto a na první pohled rozloženo v tradičním stylu značky, jenže vše působí tak nějak dynamičtějším a mladistvějším dojmem než je tomu u usedlejších větších Rangů. Kabina je výborně odhlučněna, motor kultivovaný a vždy ochotný vystřelit dopředu. Je tu sice menší turbo díra, ale tu spolehlivě minimalizuje  automatická převodovka. Komfort podvozku v silničním režimu je výborný, ale zároveň jde cítit, že je nastavený sportovně. Výborná jsou i sedadla a celková vzdušnost interiéru, kde se i po stovkách kilometrů cítíte svěže.

evoque6

Druhý den se nese ve znamení driftování. A pak ještě taký, ehmmm, driftování. Teď si asi říkáte, proč brát SUV na sněžný okruh a posílat ho do zatáček, jako Imprezu… No prostě, protože můžete! Na trhu není podobně jezdící SUV, a i když to zní jako klišé – Evoque má jízdní vlastnosti sportovního hatche. Je agilní, poslušný, reaguje na každý podmět a je hravý. Zábavnější auto ze stejného segmentu mě nenapadá. A tak vypínám stabilizaci, převodovku posílám do sportovního režimu a plyn seznamuji s podlahou. Evoque letí v před, první zatáčka a ostré brzdy. Vůz jde do smyku, pak plný plyn a přehození do driftu ve směru zatáčky a ven. Evoque se sune velkým úhlem zatáčkou, kola hrabou, úsměv se zvětšuje a tak pořád dokola. Najednou si nepřipadám, jako v SUV. Prostě to tam pošlete a Range prodriftuje celou zatáčku, rovinku a pak zbytek okruhu. Je tak jednoduché ho řídit! Poslouchá na slovo a udělá vždy to, co řidič chce.

evoque3

Vektorování točivého momentu znamená naprosté potlačení nedotáčivosti a dokud auto nevyprovokujete, je ukázkově neutrální. Při prudkém rozjezdu z místa je vždy sepnuta čtyřkolka a to platí i při sportovní jízdě – víc plynu rovná se připojení pohonu. V dvoukolku se Evoque mění jen v městském a dálničním režimu. Funguje to opravdu moc dobře a při celém dnu na okruhu jsem pohon nenachytal na švestkách. To platí i pro převodovku, při tvrdé zátěži a vytočeném motoru řadí hladce a inteligentně. To znamená, že vám uprostřed driftu nehodí vyšší kvalt a naopak.

evoque2

Jasně, není to způsob, jakým jeho majitelé budou jezdit, ale dokazuje to jediné – Evoque je nejlépe jezdící SUV na současném trhu. Je hravý, agilní, zábavný a na dlouhých cestách také komfortní a příjemný. Je hezké v něm trávit čas a obklopovat se luxusem interiéru. A když dojde na terén, jeho schopnosti jsou nadprůměrné. Bravo!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz