Hyundai-Santa_Cruz_Crossover_Truck_Concept_2015_1280x960_wallpaper_01

Hyundai představil Sonatu Plug-in Hybrid a Santa Cruz

20. 1. 2015 • Novinky

Hyundai Motor Company představil na lednovém autosalónu NAIAS 2015 v americkém Detroitu dvě světové novinky – hybridní model Sonata Plug-in Hybrid a koncept pick-upu Santa Cruz.

Model Sonata Plug-in Hybrid je první vozem Hyundai s hybridním pohonem PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) s možností vnějšího nabíjení. Ujede více než 35 km s čistě elektrickým pohonem. Akumulátor tohoto hybridního vozu lze nabít už za pouhou 2,5 hodinu. Model bude vyrábět jihokorejský výrobní závod v Asanu a na vybraných trzích se začne prodávat v průběhu letošního roku. V České republice se s jeho prodejem zatím nepočítá.

Nekonvenční koncept sportovního pick-upu Santa Cruz Crossover Truck Concept ukazuje progresi značky Hyundai. Odráží zcela novou interpretaci užitných vlastností pick-upu pro novou generaci zákazníků, označovaných jako Millennials, kteří představují druhou největší skupinu zákazníků v USA kupující automobily. „Koncept sportovního pick-upu vychází vstříc nevysloveným potřebám životního stylu stále početnější skupiny takzvaných městských dobrodruhů,“ řekl Mark Dipko, ředitel produktového plánování společnosti Hyundai Motor America. „Náš nový crossover jim nabídne užitné vlastnosti, které potřebují během aktivního týdne – od pracovní činnosti přes obvyklé denní potřeby až po nejrozmanitější outdoorové aktivity bez kompromisů.“

SONATA PLUG-IN HYBRID – HYBRIDNÍ POHON S MOŽNOSTÍ VNĚJŠÍHO NABÍJENÍ

Přestože je Sonata Plug-in Hybrid technicky velmi vyspělým vozem, řidič jej bude vnímat prakticky stejně jako běžný model Sonata Hybrid. Sada lithium-polymerových akumulátorů s kapacitou 9,8 kWh, která je přibližně pětkrát větší než v Sonatě Hybrid, poskytuje verzi Plug-in Hybrid dojezd až 35,4 km s čistě elektrickým pohonem. To je mimochodem víc, než nabízejí dnes všechny ostatní sedany střední třídy s pohonem PHEV.

Sonata Plug-in Hybrid používá šestistupňovou samočinnou převodovku s elektromotorem Hyundai TMED (Transmission-Mounted Electrical Device) o výkonu 50 kW, který zaujímá místo kapalinového měniče momentu. Elektromotor je o třetinu (32 %) výkonnější než elektromotor v Sonatě Hybrid a umožňuje jízdu s čistě elektrickým pohonem i vyššími rychlostmi. Při vybití akumulátoru nehrozí, že by Sonata Plug-in Hybrid zůstala stát – vůz je totiž ještě vybaven benzínovým dvoulitrovým čtyřválcem GDI Nu. Pro Sonatu PHEV je vyladěn na nejvyšší výkon 115 kW (156 k) a maximální točivý moment 190 Nm. Celkový nejvyšší výkon hybridního systému je potom 150 kW (204 k) při 6000 min-1.

Na základě interních testů činí kombinovaná spotřeba paliva EPA modelu Sonata PHEV v režimu EV 93 MPGe, ekvivalent spotřeby 2,5 l/100 km. V režimu udržování stavu nabití akumulátoru jsou předběžné hodnoty spotřeby paliva modelu 6,2 litru ve městě, 5,5 litru mimo město a 5,9 litru na 100 km jízdy v kombinovaném cyklu. Doba nabíjení akumulátoru činí 2,5 hodiny z nabíječky 240 V Level 2, respektive 5 hodin v případě použití standardní 120voltové zásuvky.

Sonata PHEV se stejně jako Sonata Hybrid vzhledově liší od ostatních variant modelové řady Sonata. Vnější odlišnosti zahrnují masku chladiče, přední i zadní nárazníky, přední blatníky, světlomety vpředu a vzadu, chromované prahové lišty, nabíjecí zásuvku na předním blatníku, kola a v neposlední řadě i označení logem Hybrid. Pro obě hybridní verze Sonaty také platí lepší součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,24. Jinak pojatý je rovněž vnitřek vozu, především přístrojový panel přináší dodatečné informace o funkcích systému PHEV. Ukazatel stavu nabití je umístěn na horní straně přístrojové desky, aby bylo možné i zvenku snadno zkontrolovat stav nabití akumulátoru.

Majitelé mohou ovládat a sledovat svůj model Sonata Plug-In Hybrid také dálkově, a to prostřednictvím originální aplikace pro chytré telefony Blue Link. S ní mají přístup k datům svého vozu v reálném čase a mohou jejím prostřednictvím rovněž zadávat specifické příkazy, jako třeba spuštění motoru a uzamknutí dveří. Uživatelé si navíc mohou vyhledávat body zájmu pomocí portálu Google s hlasovým nebo textovým zadáváním a nastavit si cíle v navigaci. Nejužitečnější funkcí této aplikace je správa rozvrhu nabíjení akumulátoru vozu. Majitelé si mohou možnosti nabíjení akumulátoru vybrat buď uvnitř vozu, nebo dálkově pomocí chytrého telefonu.Nabíjení je možno také nastavit na konkrétní čas a datum.

Sonata Plug-in Hybrid je standardně vybavena sedmi airbagy, včetně kolenního pro řidiče. Součástí výbavy je rovněž elektronicky řízený stabilizační systém (ESC), systém stability řízení (VSM), protiprokluzový systém, ABS, systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách a zadní kamera. Ve standardu nechybějí ani systémy aktivní bezpečnosti – upozornění na riziko kolize s překážkou vpředu, asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo systém sledování slepého úhlu.

Sonata Plug-in Hybrid nabízí komfortní techniku ze světa luxusních vozidel v neuvěřitelně hospodárném hybridním sedanu střední třídy. Z dlouhého seznamu prvků si pozornost zaslouží třeba chytrý systém bezdotykového otvírání víka zavazadlového prostoru, elektrická parkovací brzda s funkcí automatického zabrzdění stojícího vozidla, paměť pro uložení polohy sedadla řidiče, vyhřívaný volant, vnitřní osvětlení LED, odvětrávaná sedadla vpředu a adaptivní tempomat (SCC) se schopností zpomalovat až do úplného zastavení.

SANTA CRUZ – MĚSTSKÝ DOBRODRUH

Proměny urbanistik amerických měst v posledních letech se odrážejí také v jiných postojích a potřebách těch, kteří tam žijí. Jinak je vnímá a reaguje na ně mladá generace. Tito noví „městští dobrodruzi“ potřebují k tomuto stylu života i jiná auta, než dosud. Žádají dostatečně všestranné vozidlo pro přepravu cestujících a nákladu, které zároveň vyhoví i jejich aktivnímu městskému životnímu stylu – třeba pro přepravu dřeva na oheň na piknik v přírodě, pro přepravu dětského fotbalového týmu, na dobrovolnickou činnost v komunitních projektech, nebo na odvoz odpadu do sběrného dvora.

Santa Cruz tak není tradičním pick-upem, jak je známe. Je navržen, aby splňoval představy o originálním vzhledu, hospodárnosti a snadné ovladatelnosti. Designéři navrhli vozu Santa Cruz odvážný vzhled zhmotněný do širokého, stabilního postoje a dotvořeného agresivně tvarovaným bočním profilem. Přídi dominuje vzpřímená šestiúhelníková maska chladiče se stupňovitými liniemi po stranách, dvojitými projekčními světlomety s voštinovou strukturou bez čoček a mlhovými světlomety LED. Boční profil je zvýrazněn nadměrně velkými koly, pneumatikami (Michelin) se speciálním dezénem, centrálně uzamykatelnými náboji a žlutými brzdovými třmeny (Brembo).

Santa Cruz je pro snadný přístup k zadním sedadlům vybaven praktickými zadními dveřmi se závěsy vzadu, jež jsou dokonale integrovány do designu předních dveří. Podběhy kol, střecha a kolejnice v podlaze nákladového prostoru nabízejí praktické upevňovací úchyty pro zajištění nákladu libovolného tvaru a rozměrů. Zezadu zaujme koncept výrazně tvarovaným otevřeným ložným prostorem, který lze prodloužit výsuvným dílem pro přepravu delších předmětů. Koncept je účelně kompaktní, a přestože má čtvery dveře a sedadla pro pět osob, jeho celková délka s ložnou plochou nedosahuje extrémních rozměrů. Santa Cruz ale dokáže ještě víc – nabízí inovativní prodloužení ložné plochy pro převoz extrémně dlouhých předmětů. Ložnou plochu je možno navíc bezpečně uzamknout pod vysouvatelným pevným krytem. Pod kapotou konceptu Santa Cruz Crossover Truck se vyjímá dvoulitrový turbodiesel s nejvyšším výkonem 142 kW (193 k) a maximálním točivým momentem 407 Nm při spotřebě paliva, která jen mírně přesahuje hranici šesti litrů na 100 kilometrů. Pohon všech kol Hyundai HTRAC je samozřejmostí.

Hyundai Santa Cruz byl navržen pro všechny výzvy životního stylu „městských dobrodruhů“. Ať už očekávaných, tak neočekávaných …

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz