byd-explorer-no-1-obria-lod-na-prepravu-aut_05-clanokw

Americké přístavy kolabují. Jsou zahlceny neproclenými auty

21. 4. 2025 • Novinky, Zajímavosti

O zavedení 25% cla na dovoz aut do USA jsme psali už několikrát. Platnost nabyla 3. dubna a na trhu způsobila totální chaos. Jejich skutečné dopady se však začínají projevovat se zpožděním. Více automobilových značek jako Volkswagen, Audi či Jaguar a Land Rover zareagovalo zastavením exportu aut do USA, protože zvýšení cen by je učinilo neprodejnými, nebo by je musely na americkém trhu prodávat se ztrátou. Mezitím se ale v amerických přístavech začala hromadit auta, která už byla na cestě do USA. A jsou jich tisíce. Příkladem je například Audi Q5, které je americkým bestsellerem Audi. Jen loni se jich za Atlantikem prodalo téměř 57 000 kusů. Nyní však po vyložení čekají na svůj nejistý osud.

Jednoduše, Audi a další výrobci, kterých se to týká, nechtějí auta proclít s vidinou, že v krátké době dojde k pozitivní změně. Ta však nepřichází a auta se hromadí v množstvích, která vyvolávají logistický chaos. Už je není kam vykládat. Trochu to připomíná situaci během aféry Dieselgate, kdy musela automobilka skladovat statisíce od zákazníků odkoupených naftových aut, která podváděla s emisemi. Teď ale Volkswagen není na vině. Donald Trump sice 9. dubna vyhlásil 90denní celní prázdniny, ale ty se aut netýkají. Situace tedy zůstává velmi napjatá. Nikdo nedokáže odhadnout, co bude dál. Dovoz zpět do Evropy nepřichází v úvahu, protože dovezená auta splňují americké a ne evropské normy.

Opětovný převoz a úprava by byly enormně nákladné. Navíc by je stejně nebylo kde prodat, protože tradiční trhy nedokážou absorbovat tak obrovský počet vozidel. Je možné, že automobilky tato auta zatím přesunou do vnitrozemských celních skladů a budou opět čekat. To by mohlo zvýšit tlak na Trumpovu administrativu. Řešením by mohla být výstavba nových závodů v USA, ale to trvá přibližně dva až tři roky. Právě Audi je na rozdíl od BMW a Mercedesu-Benz zasaženo nejvíce, protože na rozdíl od nich nemá ve Spojených státech výrobní kapacity. Ani největší konkurenti ze Stuttgartu a Mnichova ale nemají vyhráno, protože od 3. května začnou platit cla na dovoz automobilových komponentů, což povede ke zdražení i aut vyráběných v tamních podnicích.

Jak upozorňuje web Azernews, odborníci varují, že pokračující růst cel může vážně ovlivnit americkou ekonomiku. Předpokládá se, že ceny zahraničních aut by se z těchto důvodů mohly zvýšit až o 15 000 dolarů, což by znamenalo pro spotřebitele značné finanční zatížení. Očekává se, že cla se přímo dotknou amerických rodin, které budou čelit vyšším nákladům na nová, ale i ojetá auta. Někteří průmysloví analytici dokonce naznačují, že zatímco cla mají za cíl podpořit domácí výrobu automobilů, mohla by se ve výsledku odrazit na snížení spotřebitelských výdajů, což by ekonomice neprospělo. Nemluvě o tom, že z dlouhodobého hlediska může vliv obchodní války v automobilovém průmyslu vést k pomalejším inovacím.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz