Bazarový klenot: Zapomenuté SUV nabízí Japonskou kvalitu, levnou cenu a nadprůměrnou spolehlivost s jednoduchou technikou
Existují značky, které člověka při výběru auta prostě nenapadnou. Není to proto, že by byly špatné, spíš proto, že je v záplavě německé nabídky většina lidí úplně mine. A je to škoda, protože právě tady se občas skrývají poklady. České autobazary občas nabídnou vůz, který kombinuje dostupnou cenu, solidní kvalitu a překvapivou odolnost. Přiznávám, ani já bych si ho na první dobrou nevybral a byla by to chyba. Mezi takové zapomenuté tipy totiž patří i tohle nenápadné SUV z Japonska.
Suzuki není jen o motorkách
Značku Suzuki má většina lidí spojenou především s motocykly, ale její auta rozhodně stojí za pozornost. Zvlášť když vezmeme v potaz, že starší japonské modely bývají často praktičtější a spolehlivější než přetechnizovaná současná konkurence. SX4 nikdy nehrála na image ani luxus, ale to, co jí chybí na okázalosti, dohání odolností a jednoduchostí. A přesně to z ní dělá vůz, který dokáže sloužit roky a roky, aniž by majiteli přidělal starosti.
Design? Nijak zvlášť nápadný. Upřímně, když SX4 stojí vedle německého SUV, asi vás neoslní. Ani uvnitř se nesetkáte s měkčenými plasty a efektními displeji – interiér připomíná spíš strohé prostředí než moderní trendy. Jenže právě v té jednoduchosti je jeho síla. Auto, které působí trochu lacině, má totiž schopnost přežít věčnost.
Praktické a odolné řešení místo parády
Na trhu ojetin se SX4 objevuje v menším množství, přesto se dají najít zajímavé kusy. Většina z nich má benzinový motor, diesely jsou spíš výjimkou. Velkou pochvalu si zaslouží benzinové jednotky 1.5 a 1.6. Menší motor je proslulý svou nezničitelností, zatímco šestnáctistovka nabízí přece jen lepší dynamiku, hlavně v kombinaci s kratší převodovkou. Pozdější kusy dostaly převody delší, což ubralo na pružnosti, ale na druhou stranu pomohlo snížit spotřebu.
Suzuki předepsalo poměrně přísné servisní intervaly, zejména u verzí s pohonem všech kol. Například olej v diferenciálu je doporučeno měnit každý rok a převodovkový olej po třech letech nebo po 45 tisících kilometrech. Díky tomu si auto drží spolehlivost i ve vyšším věku.
Benzín jako sázka na jistotu, diesely spíš s opatrností
Když už se někdo rozhodne pro diesel, je třeba dobře vybírat. Šestnáctistovka HDI původem od Peugeotu má špatnou reputaci – trápí ji karbonizace a časté poruchy turbodmychadel. O něco lepší pověst mají jednotky od Fiatu, typicky 1.9 JTD. V každém případě ale platí, že benzínové motory jsou pro SX4 bezpečnější volbou.
Celkově je mechanika auta odolná. Převodovky snesou hodně, systém pohonu všech kol s elektromagnetickou spojkou je spolehlivý a funguje bez záludností. U starších kusů se může projevit vůle v předních ramenech, zejména u těžších dieselů, a občas se ozvou zadní ložiska nebo pružiny. Koroze? Na rozdíl od jiných starších modelů Suzuki tady nebývá zásadním problémem, i když u zanedbaných aut se samozřejmě najít může.
Levné, úsporné a hlavně nesmrtelné
Pokud má vůz za sebou poctivou péči, odmění se dlouhou životností. A přitom ho lze pořídit za částku, která odpovídá ceně lepší dovolené. Jako příklad poslouží kus s nájezdem kolem 238 tisíc kilometrů a cenovkou lehce přes 40 tisíc korun. Dieselová verze přitom zvládne jezdit kolem 5,5 litru na sto kilometrů. To je nabídka, která může být ideální volbou pro mladého řidiče nebo kohokoliv, kdo hledá spolehlivé auto za minimum peněz.
Suzuki SX4 sice nikdy nebyla hvězdou plakátů, ale na rozdíl od mnoha jiných SUV zvládne to nejdůležitější – vydržet.
.« V Česku se prodává více havarovaných a poškozených aut než na Slovensku Mazda má patent na spalovací motor bez emisí: Tato revoluce může zachránit klasické motory »