Blog Dominika Valáška: Powaaaaa!

17. 4. 2013 • Blogy, Novinky

On má ten starší pán co řídí na špatné straně asi v lecčem pravdu. Síla a rychlost už opravdu vyřešily spoustu věcí. A kdo říká, že výkon není potřeba, že se nedá na našich silnicích využít a že se lidi v silných autech tak akorát zabijí, ten bohužel nemá tak úplně pravdu.

Pravdou je, že výkon je i při normálním provozu potřeba, mít výkonovou rezervu se hodí úplně všude a při všech situacích. Samozřejmě, že se vzrůstající rychlostí provozu roste i křivka potřebného výkonu, 400 koní z osmiválce budete po ucpané magistrále opravdu používat jen velmi složitě, ovšem při předjíždění na rychlostní silnici už je to jiná káva.

Nepředpokládám, že by se někomu podařilo začít řídit rovnou silná auta, spousta, možná i většina z nás, začínala na autech, jejichž pár desítek koní bylo dostačujících tak pro městský provoz, o pohodlném používání na dálnici se potom nedalo příliš mluvit. Moje první přibližovadlo značky Hjondé, bylo přesně jedno z nich. 80 poníků ukrytých ve čtyřválci 1.3 litru neslibovalo žádnou velkou dynamiku. Zato moje okolí bylo přesvědčeno, že tak je to správně a že mi ve slabém autě bude bezpečněji. Uznávám, že začít s mými současnými 230-ti koni na zadní nápravě by asi nebyl úplně ten správný přístup, ale to, že jsem musel tlačit auto očima při každém zrychlení, nemluvě o potřebě předjet například kamion…

Nápad sepsat blog na toto téma jsem měl už několikrát, ale naposledy jsem si vzpomněl během minulého týdne, kdy jsem absolvoval s testovacím Chevroletem Cruze cestu z Prahy do Karlových Varů. Jak znalí vědí, cesta do KV je sice pěkná, ale bohužel většinou jen s jedním pruhem pro každý směr, navíc pro kamióny, horizonty a nepřehledné zatáčky není kam plivnout. Suma sumárum, potřeba výkonu se na této trase projevuje víc, než kdekoliv jinde. Jak rád jsem v tu chvíli byl alespoň za ten dvoulitrový turbodiesel pod kapotou, jehož 360 Nm sice není nijak vrcholových, ale stačí přinejmenším k bezpečnému přesunu přes pomaleji jedoucí vozy bez toho, abych musel několik kilometrů čekat na vhodnou příležitost, či snad dokonce riskovat a doufat v absenci provozu v protisměru (fuj!).

Až si budete příště kupovat auto, zamyslete se proto nad motorizací, uznávám, že při koupi rodinného vozu, kterým je například právě Chevy Cruze, koukáte spíš než na výkon například na spotřebu, ale ani tak byste neměli parametr výkonu zanedbat. Jde přece o bezpečnost vaši, případně i vaší rodiny. A co může být silnějším argumentem než právě to?

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz