bmw-3-g21-touring-5

BMW 330d xDrive: Noční můra konkurence

15. 1. 2020 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy, Videa

motor: 95%

převodovka: 100%

podvozek: 90%

zpracování: 100%

praktičnost: 95%

BMW 330d xDrive Touring je v podstatě jediné auto, které si moderní člověk může přát. Je skvěle vyrobené, plné moderních technologií. Má výtečný a úsporný motor, dovede fungovat jako rodinný expres a zároveň se řidič neunudí k smrti. Chyby se něm hledají opravdu těžko. Je to opravdu silný kalibr, který konkurenci způsobí těžké spaní.

Verdikt:

Jsou auta dobrá, a jsou auta špatná. Jsou auta, na která se zapomene, jsou auta, která se přesně trefí do určité doby… a pak jsou tu auta, která se stanou kultem, fenoménem. A přesně tím je BMW řady 3. Nejedná totiž jen o další BMW. Jde o model, který v podstatě definoval pojem sportovního sedanu. Auto, které v podstatě vybudovalo image BMW jako značky pro nadšence do řízení. Na světě snad nenajdete dokonalejší symbiózu sportovních genů a využitelnosti na každý den, jako u legendární generace E46, na kterou dodnes vzpomínají miliony lidí se slzou v oku. Auto, které srostlo s řidičem, vpilo se do povrchu vozovky a doslova vás zalévalo emocemi po každé projeté zatáčce – a to bez ohledu na zvolenou motorizaci. Člověk by si řekl, že lepší už to být nemůže…

A taky nebylo. Následující dvě generace nedokázaly jít ve stopách E46 a především generace F30 byla doslova kacířská. Krom koncepce “motor vepředu, náhon vzadu” nezbylo moc toho, co dělá BMW BMW. Auto bylo odtažité, působilo těžkopádně a řízení řidiči přivodilo spíš mikrospánek, než extázi. V této modelové řadě trojka vsadila na komfort natolik, až se zdálo, že se inženýři snažili postavit Audi. Faceliftová verze se snažila opravit, co šlo, ale základ vozu už byl bohužel dán. Jednalo se tak o dobré auto – ale od BMW 3 čeká člověk víc, než jen „dobré auto“. Teď se blýská na lepší na časy, protože přijíždí nová generace, o které automobilka tvrdí, že naváže na tradici řidičských vozů. Řada G2x si už stihla urvat titul Auto roku 2020 (pro BMW historicky poprvé), a já byl zvědavý, jestli dokáže chytit za srdíčko i mne.

Přicházím k šedému kombi (vypadá to, že šedá je nová bíla) a první, co mě napadá – „to auto je velký“. Nemyslím zbytečně velké, ale končící generace F31 vedle G21 působí jak o třídu menší auto. Rozměrově bych novinku zařadil někam po bok pětky generace E39. Auto narostlo o 85 milimetrů do délky, o 16 do šířky a pouze o milimetr do výšky. Za zmínku také určitě stojí fakt, že oproti předchozí generaci je karoserie o 20% tužší, ale i přes nárůst rozměrů je auto v porovnání verzí až o 55 kilogramů lehčí. I přes značný nárůst rozměrů ale trojka působí atleticky. Dokonce ani na dnešní dobu malá osmnáctipalcová kola nepůsobí špatně. Karoserie vypadá, jako by byla co nejtěsněji natažena kolem kol, a díky tomu si novinka zachovává ten správný sportovní šmrnc, který na BMW milujeme. S nárůstem do délky a šířky (nikoliv však výšky) má auto vyváženější proporce a působí sebevědomějším dojmem. Když si k tomu přičteme design okořeněný M-paketem, máme zde opravdu strhující podívanou. Přední světla jsou uprostřed vykousnutá (podobně, jako tomu bylo u E46) a napojují se přímo na masivní ledvinky. Při pohledu z boku se mi potvrzuje, že málokterá automobilka umí kombi tak dobře, jako právě BMW. Zvedající se linka oken společně s klesající střechou působí dynamicky a výrazně rozšířené blatníky dávají autu opravdu sexy linky. Při pohledu šikmo zezadu vypadá auto nejlépe. Odsud nejvíc vyniknou svalnaté tvary, podtržené dvěma masivními (a skutečnými) koncovkami výfuku zasazenými do decentně tvarovaného nárazníku. Nebudu vám lhát, trojkové kombi je opravdu krásné auto.

6

Větší vyzrálost oproti předchůdci se výrazně projevuje i v kabině, která nese znaky typické pro aktuální generaci Mnichovských interiérů. Jednoduché, téměř až strohé linky, umí navodit útulnou atmosféru. Nic vás zde neruší a ergonomie je vskutku dokonalá. Připadáte si, jako byste si mohli novou trojku doslova obléct – každý ovládací prvek je tam, kde má být. Aktuální „Géčkové“ generace BMW jsou opravdu inteligentně navržená auta. Úžasné je také zpracováni a volba materiálů. Je prakticky nemožné sáhnout na tvrdý plast (dokonce i kapsy ve dveřích jsou měkčené), většinu ploch kryje jemná kůže, kliky dveří jsou hliníkové – stejně jako rámeček klimatizace. Tahle kabina strčí do kapsy i předchozí generaci řady 5, a konkurenci nechává za sebou. Ocenit také musím pocit robustnosti. Za žádných okolností nevydá interiér jediný vrzavý zvuk.

Posaz za volantem je výrazně sportovní – každému to vyhovovat nemusí, já byl v sedmém nebi. Sedí se hodně nízko, oči máte v rovině s kapotou a volant se silným věncem si můžete přitáhnout až k tělu. Z auta je výtečný výhled ven a všude mám spoustu místa. Díky středové konzoli a vysoké spodní hraně oken se cítím interiérem příjemně obklopen.

Nová generace trojky nabízí rozvor 2851 mm, což je největší rozvor ve třídě a cestující vzadu to ocení. Když sedím „za sebou“ tak mám se svými 190 centimetry před koleny rezervu minimálně 15 centimetrů. Sedadla navíc skvěle podepírají nohy po celé dálce, a v žádném směru si nemohu stěžovat na prostor. Tady si umím představit klidně 1000 kilometrů v kuse. Kufr nabídne 500 litrů, je skvěle přístupný, nabízí úložné prostory pod podlahou i háčky na tašky. Po sklopení sedadel vznikne rovná plocha a objem se zvětší na 1500 litrů. Potěší možnost sklopit sedadla elektricky tlačítky přímo ze zavazadelníku.

1

Hlavním multimediálním centrem je obrazovka infotainmentu sedmé generace, která je šikovně zabudovaná do palubní desky – je to ideální kompromis mezi trčícími tablety a příliš dole zapuštěnými displeji. Systém má již dobře známé rozložení ovládacích prvků, a jestli jste v posledních deseti letech seděli v nějakém BMW, tak se rychle zorientujete. Pokud ne, prvních pár dní nejspíš budete přicházet na obsluhu, ale jakmile do logiky systému proniknete, zjistíte, že je navržen opravdu skvěle a každý úkon zvládnete ve zlomku sekundy. Čemuž samozřejmě pomáhají i bleskové reakce systému. Kvalita zobrazení, rychlost odezvy na dotyk a přesnost si nic nezadají s aktuální generací iPadů. Pokud vám ale dotyky nevoní, stále můžete využít klasického otočného tlačítka iDrive, které se za jízdy používá daleko jednodušeji a já doufám, že se jej BMW nikdy nevzdá, protože geniálnější ovládání infotainmentu ještě nikdo nevymyslel. Výhodou nového systému je také to, že kvůli aktualizacím již nemusíte do servisu a váš profil umí uložit do cloudu – a dokonce jej i přenést do jiného auta. Přítomný je také hlasový asistent, který se učí vašim návykům a přizpůsobuje se řidiči na míru.

5

Druhý displej najdeme v kapličce přístrojů. Na nej se po představení snesla vlna kritiky. Především kvůli tomu, že má obrácený otáčkoměr – pro pána Jána, to je neštěstí. Musím se přiznat, že mi to nedělá nejmenší problém. Větší škoda je, že velký displej není editovatelný – alespoň ne v takové míře, jako je tomu u Mercedesu a Audi – ale jeho rozvržení je logické, podané informace jasné a nic mi tam nechybělo. Alespoň není potřeba neustále listovat v mnoha menu a podmenu. Pod kapotou se nachází dieselový řadový šestiválec, který je v době psaní testu nejsilnější dostupnou jednotkou pro verzi Touring. A výkonem 195 kW a 580 Nm od 1750 otáček ostudu rozhodně neudělá. Stačí to na to, aby se tenhle 1800 kilogramů vážící pořízek podíval na sto kilometrů v hodině za 5,4 sekundy, a během dalších dvou vás připravil o papíry na kterémkoliv místě v České republice. Jen abych rychlost Touringu zasadil do kontextu – ve sprintu je tenhle nenápadný kombíček stejně rychlý, jako legendární Subaru WRX STi – masakr! Touha zrychlovat z jakékoliv rychlosti mi doslova brala dech. Stejně jako neskutečně rychlé reakce na povely plynu – v dieselu! Motoráři BMW ukázali, že je ani WLTP norma nemůže zastavit a postavili vznětový motor s nejrychlejšími reakcemi na plyn, co jsem zažil. Na trhu je spousta benzínových jednotek, které se nechají více přemlouvat. Když si uvědomím, že v blízké době budou takové motory nejspíš patřit minulosti, je mi z toho trochu smutno. Kombinace mamutí síly a nízké spotřeby je návyková. Motor je spojen s osmistupňovým měničovým automatem ZF, a tradičně se jedná o dokonalou symbiózu. Převodovka si s motorem dokonale rozumí, je kultivovaná a skvěle předvídá. Když přijde čas na řazení pádly, tak řadí bleskurychle. Zpět ale ke spotřebě. Ve městě počítejte s něčím kolem 8 litrů, při klidné jízdě v režimu ECO Pro ale umí tahle lokomotiva jezdit za těžko uvěřitelných 5,5 litru. To je samozřejmě lehce zavádějící údaj, protože vám musí přát podmínky. Bez nějakého přemáhání ale umí auto i bez ECO režimu jezdit mezi 6-7 litry, a ani při honičce na okreskách jsem se nepodíval moc přes 10. Vzhledem k dynamice auta je to doslova černá magie.

2

Na lámání chleba ale dojde až teď. Nejdůležitější otázka tedy zní – umí bavit řidiče? Neměl jsem zrovna přehnaná očekávání: přeci jen jsem dostal dieselovou verzi s pohonem všech kol. To není nejlepší recept na zábavu za volantem. O to víc jsem byl překvapen. Nebudu to natahovat, tohle auto to v sobě prostě má. Je to zase ta správná trojka. Mnou testovaný model byl vybavený pouze standardním sportovním podvozkem bez adaptivních tlumičů, a třeba při jízdě ve městě bych ocenil o něco komfortnější setup (pokud vám jde především o pohodlí vyberte jinou variatnu podvozku), ale jakmile došlo na okresky, nemohl jsem si stěžovat. Oproti předchozí generaci má auto tužší uložení podvozku, přepracovanou geometrii zadní nápravy, hydraulické silentbloky a tlumiče s progresivním účinkem (čím více jsou stlačeny, tím větší je tlumící účinek) a jízdně je auto neuvěřitelně jisté. Karoserie má minimální náklony a auto je skvěle čitelné. Podvozek se projevuje dokonalým vyvážením, tak jak to umí jen BMW. Až do poslední chvíle je neutrální, aby těsně před limitem přešlo do dobře čitelné přetáčivosti. Ano, čtete správně. Auto je vybavené pohonem všech kol, ale ten v případě BMW upřednostňuje zadní nápravu a umí na ní poslat až 100% výkonu. Při trochu jalovém zacházení se tak dá dosáhnout efektních výjezdů ze zatáčky dveřmi napřed. Ale nemějte strach, auto není nějaké driftovací náčiní. Tohle chování po něm musíte vyloženě chtít, hlavní doménou je zmíněná neutralita. Příjemné je i řízení. Ve středové poloze je mírně tupé, ale například na dálnici to oceníte, protože auto nereaguje zbytečně hyperaktivně na drobné korekce kolem středu. Jakmile ale překonáte onu středovou netečnost, zjistíte, že řízení je příjemně strmé a milimetrově přesné. V zatáčce navíc přirozeně buduje odpor a skládat auto do oblouků je vážně radost. Dokonce se s vámi umí i podělit o něco málo z dění pod koly. Výtečná je také schopnost kol držet kontakt s vozovkou. Ani na výrazně rozbitém povrchu neztrácí jistotu, dokonce i když v průběhu zatáčky přijdou příčné nerovnosti, auto nemá tendence uskakovat. Opět další výrazná změna oproti generaci F30. Obecně by se dalo o podvozku říct, že čím ostřejší je tempo, tím lépe funguje.

3

Po přečtení předešlých řádků jste možná dostali pocit, že 330d Touring je nějaké vyhraněné sportovní auto pro úzkou skupinu nadšenců do řízení. Tak to samozřejmě není, ani nemá takové ambice. Jen je to opět trojka, která umí kombinovat denní použitelnost s porcí emocí ze řízení. Při běžném denní používání oceníte skvělou kvalitu zpracování, výborný vnitřní prostor a jistotu na vozovce. Také musím vyzdvihnout výtečné odhlučnění. Při dálniční 130 (na zimních kolech) jsme naměřili pouze 63,9 decibelu. Pro představu konkurenční elektromobil od Tesly má ve 110 kilometrech v hodině 69 decibelů. Je samozřejmě potřeba brát v potaz možné odchylky v podmínkách měření, ale jako příklad určitě poslouží dobře. Ve své třídě je nová generace G na špici akustického komfortu. Když to na vás ale přijde, užijete si každý centimetr zakroucených cest a už při náznaku zatáčky se se vám zvedne tep a koutky úst se vám začnou posouvat směrem vzhůru. A to je přesně to, o čem má být BMW řady 3. Dokonale komplexní auto, které se umí přizpůsobit jakékoliv vaší náladě. Samozřejmě si za to automobilka nechá zaplatit. Základní cena 330d xDrive je 1,3 milionu, testovaný kousek vyšel ještě o půl milionu dráž. BMW se ale musí nechat, že s novou trojkou odvedlo obrovský kus práce, a zaslouženě si odneslo titul Auto roku. V současné prémiové produkci nemá ve své třídě konkurenci a upřímně Mercedesu vůbec nezávidím. Protože s novou třídou C se bude muset opravdu překonat.

4

BMW 330d xDrive Touring je v podstatě jediné auto, které si moderní člověk může přát. Je skvěle vyrobené, plné moderních technologií. Má výtečný a úsporný motor, dovede fungovat jako rodinný expres a zároveň se řidič neunudí k smrti. Chyby se něm hledají opravdu těžko. Je to opravdu silný kalibr, který konkurenci způsobí těžké spaní.

Plusy

– Skvělý motor
– Kvalita materiálů a zpracování
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Vnitřní prostor

Mínusy

– Průměrný zavazadelník
– Ceny příplatků

.

« »

MENU