brembo-greentell-2025_01-nestandard1

Brembo ukázalo brzdy pro normu Euro 7. Emise sníží o 90 %, ale budou brzdit?

31. 5. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Když se mluví o emisích aut, většinou se tím myslí ty z výfuku. Jenže nová emisní norma Euro 7 začne sledovat i emise z brzd – a to představuje pro výrobce opravdu tvrdý oříšek. Brembo si ale myslí, že má řešení.

Víte, proč jsou vaše krásné hliníkové disky časem špinavé, i když není špatné počasí? Může za to brzdový prach – tedy mikročástice, které vznikají opotřebením brzdových kotoučů a destiček. Zatímco doposud se tyto částice nesledovaly, norma Euro 7, která vstoupí v platnost v roce 2027, to mění. Evropská unie chce omezit produkci prachových částic PM10 (s průměrem 10 mikrometrů) z brzd na 7 mg/km a od roku 2035 dokonce na 3 mg/km. U mnohem těžších elektromobilů má být norma paradoxně mírnější, protože se u nich počítá s častým rekuperačním brzděním. I tak ale bude snížení brzdových emisí pro výrobce velmi náročné.

Zatímco u spalovacích motorů lze emise snižovat pomocí katalyzátorů nebo filtrů pevných částic, u brzd je zachycování, skladování a likvidace částic technicky velmi komplikované. Řešení proto spočívá v tom, aby samotných částic vznikalo co nejméně. A právě s tím přichází italské Brembo, jeden z nejslavnějších výrobců brzd na světě. Představilo brzdový systém Greentell, jehož název je složeninou slov Green (zelený) a Intelligent (inteligentní). Klíčovým prvkem technologie je laserové nanášení kovů (LMD) – nová forma aditivní výroby, při níž se kovový prášek zahřívá laserem a nanáší na kovový povrch. Brembo tuto technologii použije k povrchové úpravě brzdových kotoučů, na které aplikuje dvouvrstvou směs utajované slitiny.

Podle Bremba jsou výsledky více než slibné. Produkce pevných částic u brzd Greentell klesla až o 90 %. Přitom má technologie LMD minimální vliv na dobu výroby, což je důležité, protože od roku 2027 budou nové brzdy potřebovat miliony nových aut. Nový povrch navíc snižuje opotřebení kotouče, čímž se jeho životnost prodlužuje až o 30 %. Díky tomu mohou být kotouče Greentell tenčí a lehčí než běžné litinové. Opotřebení signalizuje nápis Brembo přímo na kotouči – jakmile zmizí, je čas na výměnu. Samozřejmě, nový typ kotouče vyžaduje i nové složení brzdových destiček.

Otázka ale zní: budou nové brzdy s dlouhou životností a minimálními emisemi také dobře brzdit?

Fabiano Carminati, šéf vývoje brzdových kotoučů ve firmě Brembo, řekl portálu Motor1, že cílem vývoje nebylo nutně zlepšení brzdného výkonu, ale zajištění konzistentní brzdné síly za všech podmínek – chladných, mokrých i slaných. Nové brzdy jsou primárně určeny pro evropské vozy, ale podle Bremba by se mohly časem objevit i v USA, pokud se tam zpřísní limity na emise pevných částic.

Cena nových kotoučů zatím zveřejněna nebyla. Levnější než ty současné ale určitě nebudou. Pokud je ale automobilky začnou masově montovat už z výroby – a budou muset – nemusí být výsledná cena o tolik vyšší než u dnešních litinových kotoučů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz