Test Volkswagen Golf R Black Edition: černý démon, co vás sveze do práce i na Nürburgring
Nejostřejší Golf dostal facelift, přidal pár koní, chytrý infotainment a jednu pořádně temnou edici. Black Edition vypadá jako Darth Vader na kolech, zní jako rallye speciál a díky režimu „Drift“ se nebojí ani bokem do zatáčky. Jenže přitom zůstává pohodlným autem na každý den. Může být jedním autem na všechno? Golf R se o to dost dobře snaží.
Když se facelift objeví u běžného auta, většinou si toho skoro nevšimnete. Jenže když se omlazuje vrcholné eRko, začne to být zajímavé. Volkswagen Golf R dostal pár vylepšení, která ho dělají ještě rychlejším, chytřejším a temnějším. A my jsme ho otestovali rovnou v edici Black Edition, která si na lesk rozhodně nepotrpí. Novinkou v nabídce jsou kovaná 19“ kola Warmenau. Nejsou tu jen kvůli parádičce – váží pouhých 8 kilo a navíc pomáhají chladit brzdy.
A teď pozor – černý balíček Black Edition nedostal své jméno jen tak. Tohle auto je černé jak noc bez měsíce. Lak, lišty, kola Estoril, brzdové třmeny, kliky, zrcátka, výfuky (pokud nezvolíte příplatkový Akrapović) i vnitřky světlometů. Všechno je černé. Jasně, můžete si to objednat i v klasických barvách, ale kdo by to dělal, když „full black“ vypadá jako Darth Vader na kolech?
V rámci faceliftu se změnila i grafika světlometů na obou stranách, kdy model Golf dostal technologii IQ.LIGHT LED Matrix. A také přední svítící znak. Odemknutí auta v noci doprovází světelná animace, kterou by mohl závidět i menší techno klub.
Uvnitř se taky něco pohnulo. Infotainment má nový hardware i software, displej má úhlopříčku jako průměrná televize (32,8 cm), a co je hlavní – ovládací lišta na hlasitost a klimatizaci je konečně osvětlená. Takže už nebudete v noci sahat místo topení na rádio. Budíky jsou samozřejmě digitální a v R-ku dostanete speciální vzhled s kulatým otáčkoměrem nebo zobrazením R View, které by se neztratilo ani v kokpitu F16.
Sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou kombinují černou a modrou látku a nechybí ani loga R. Interiér můžete dozdobit hliníkovým nebo karbonovým dekorem. A dotyková tlačítka na volantu? Bohužel stále přítomná. Takže omylem přepnout rádio místo blinkru – stále reálná možnost.
Teď se podívejme pod kapotu. Tam pořád truní známý dvoulitr TSI, ale teď má 333 koní a 420 Nm. Pohon všech kol 4MOTION přenáší sílu přes sedmistupňové DSG. A výsledek? Z nuly na sto za 4,6 sekundy. Pokud si připlatíte za paket R Performance, můžete letět až 270 km/h místo běžných 250. No a že na dálnicích stejně nesmíte tak rychle? Nevadí, tenhle paket má v rukávu další trumfy.
Například stopky s GPS, které měří kola na okruhu, nebo další dva jízdní režimy – Drift a Special. Drift je jasný – zadek klouže a vy se smějete. Systém R Performance Torque Vectoring umí přeposlat až 100 % síly na jedno zadní kolo, což znamená řízený smyk jako z učebnice. Teda pokud stojíte na plynu a neuděláte panické kontra.
„Special“ režim je naladěný přímo na Nürburgring. Ano, to slavné zelené peklo. Oproti režimu Race je tu měkčí podvozek, takže vám nevyklepe zuby, ale pořád jede pekelně ostře. Vlastně takhle by měl Golf R jezdit pořád. S adaptivním podvozkem DCC se režim „Special“ ukáže naplno – jen si za něj musíte připlatit skoro 21 tisíc.
A když už mluvíme o příplatcích – výfuk Akrapović za 104 300 Kč je radost poslouchat. Při podřazení si auto odfrkne jako spokojený pes a Golf R nově umí i efektní Emotion Start, při kterém po nastartování vyletí otáčky na 2500. Sousedi vás budou milovat.
R je sice nejvýkonnější Golf v nabídce, ale pořád umí být i příjemným společníkem na každý den. Díky jízdním režimům se v něm dá bez nervů jezdit do práce nebo na nákup. A pak si ho v pátek večer přepnete do módu „pojedeme si hrát“ a víkend se rázem promění v závodní zážitek.
Na komfortní nastavení je to pořád rychlý, ale pohodlný Golf. Jasně, v Praze na kostkách to nebude jako na obláčku a motor se ozve víc než u běžné verze, ale není to nic, co by vás štvalo.
A když opustíte město a vydáte se na okresky? Golf R ožije. Přepnete režim, ztuhne řízení, podvozek se přilepí k asfaltu a výfuk zaburácí. Režim Drift vás pobaví, Special vás ohromí. V kombinaci s dobře naladěným řízením, silnými brzdami a brutálním zrychlením si připadáte jako závodník. Spotřeba? No… osm litrů, pokud jedete jak s babičkou. Ale taky klidně dvacet, když jedete jak zloděj. Záleží na vás, jak moc si budete užívat.
Podvozek je na suché silnici přísně neutrální a v oblouku se drží jako o život. Rko je rychlé, stabilní, ale zároveň velmi jisté. Rychlost je tu vlastně úplně samozřejmá, přičemž je jedno, jestli jedete v přímce nebo v zatáčce. Potěší i brzdy. Jejich nástup je ostrý, dají se dobře dávkovat a nevadnou. Rychlá jízda je zde opravdu přesvědčivá. Především ale dokáže skvěle kombinovat oba své charaktery. Přesně podle starého receptu této kategorie.
Potěšilo mě chování auta v zatáčkách a pod plynem. Krásně cítíte jak se zapojují zadní kola, utahují stopu a tlačí vás ze zatáčky. S Golfem R se dá projet celá zatáčka řízeným powerslidem. Tohle auto je rychlé, schopné a zábavné. No a já jsem neskonale potěšen.
A kolik to všechno stojí? Základní cena pětidveřového Golfu R je 1 367 900 Kč. Paket R-Performance doporučujeme – za 55 600 Kč toho nabízí hodně. A jestli chcete styl jako Darth Vader, vezměte rovnou Black Edition za 79 tisíc, ve kterém už je i ten R-Performance zahrnutý.
A mimochodem, Golf R se prodává i jako kombi. Takže si můžete odvézt děcka na trénink, lyže na hory, nebo si z něj udělat rodinný teleport. V zimě se díky pohonu všech kol nemusíte bát ani závějí, a přitom si můžete pořád užívat jízdu jako v hot hatchi.
« Brembo ukázalo brzdy pro normu Euro 7. Emise sníží o 90 %, ale budou brzdit? Test Hyundai Ioniq 5 Power AWD: facelift přináší větší baterie, nový infotainment i vyšší výkon nabíjení »