Background,,Blur,,Out,Of,Focus,,Bokeh.,Traffic,Jams,During,Rush

Britové odkládají zákaz spalovacích motorů: Hybridy zůstanou na trhu až do roku 2035

10. 4. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Britská vláda oznámila výrazné změny v plánovaném harmonogramu ekologické transformace automobilového průmyslu. Tou nejdůležitější je odložení zákazu prodeje nových automobilů bez možnosti externího nabíjení.

Spojené království bylo jednou z prvních zemí, které oznámily záměr zakázat prodej spalovacích aut již od roku 2035. Významným milníkem měl být také rok 2030, od kdy měly být na trhu dostupné výhradně plug-in hybridy, bateriové elektromobily (BEV) nebo vozidla s palivovými články. Současné změny však umožňují výrobcům prodávat i klasické hybridy bez možnosti dobíjení ze sítě (tzv. full hybridy a mild hybridy) až do roku 2035. Stejný termín bude platit i pro prodej čistě spalovacích lehkých užitkových vozidel.

Tyto změny jsou přímou reakcí na obchodní opatření amerického prezidenta Donalda Trumpa, který uvalil 25 % clo na automobily dovážené do Spojených států. Jelikož až 27 % britské automobilové produkce směřuje právě na americký trh, vzniklá situace má výrazný dopad na domácí výrobce a vede k potřebě revize ekologických cílů.

Kromě toho dostanou malosérioví výrobci výjimku z povinnosti dosáhnout 80 % podílu čistě elektrických vozidel na svých prodejích do roku 2030. Automobilky zároveň získají větší flexibilitu v tom, jak budou plnit rostoucí cíle v prodeji elektrických vozidel. V roce 2024 byl stanoven podíl 22 %, v roce 2025 se očekává nárůst na 28 %.

Hybridy v současnosti ve Velké Británii výrazně nabírají na popularitě. V březnu tohoto roku zaznamenaly plug-in hybridy meziroční nárůst prodeje o 37,9 %, přičemž zbývající hybridy (full a mild) rostly o 27,7 %. Elektrifikovaná vozidla dosáhla 25% podílu na trhu, samotné bateriové elektromobily 20,7 %.

I přes jasnější pravidla však automobilky nadále požadují přesnější definování parametrů – například konkrétní limity emisí CO₂ na kilometr, minimální kapacitu baterie či elektrický dojezd.

Od roku 2030 budou muset výrobci zajistit, aby celkové emise CO₂ z prodaných benzinových a naftových vozidel byly o 10 % nižší ve srovnání s rokem 2021. Pokuty za nedodržení podílu bateriových elektromobilů byly zmírněny z 15 000 liber na 12 000 liber za každé překročení limitu (za každé prodané auto), což je však stále likvidační částka.

Británie zároveň pokračuje v jednáních s americkou administrativou o úpravě obchodních dohod s cílem zmírnit nebo neutralizovat dopady cel. Pokud nedojde k dohodě, britští ministři připravují seznam možných odvetných opatření.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz