Vyhodí vás z STK? Systém eCall musí být v autě funkční, ale po vypnutí 2G a 3G už nebude
Systém eCall, který byl v Evropské unii zaveden v roce 2018 jako povinná výbava nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel, automaticky kontaktuje tísňovou linku 112 v případě vážné dopravní nehody a poskytuje záchranným složkám informace o poloze vozidla a intenzitě nárazu. Tento systém byl navržen pro fungování prostřednictvím sítí 2G a 3G. Avšak s plánovaným postupným vypínáním těchto starších mobilních sítí v členských státech EU mezi lety 2025 a 2030 vzniká problém s jeho funkčností.
Mnohé evropské země plánují vypnout své sítě 2G a 3G ve výše uvedeném časovém horizontu, protože jsou již neefektivní a zbytečně navyšují operátorům náklady. Doplatí na to však miliony aut, ve kterých eCall pravděpodobně přestane fungovat. Evropská komise si je vědoma problému a přijala opatření k zajištění kontinuity služby eCall, ale týkají se pouze nových aut.
V únoru 2024 byly přijaty nové technické specifikace, které vyžadují, aby veřejná tísňová volací centra (PSAP) podporovala příjem a zpracování eCall hovorů prostřednictvím 4G a 5G sítí. Členské státy EU mají povinnost implementovat tyto specifikace do 1. ledna 2026. Pro výrobce vozidel to znamená nutnost přizpůsobit nové modely vozidel tak, aby byly kompatibilní s těmito novými specifikacemi.
Pro stávající vozidla vybavená systémem eCall závislým na 2G/3G sítích je situace komplikovanější. Někteří výrobci, jako například Seat, pracují na řešeních, která by umožnila aktualizaci softwaru vozidla na podporu novějších sítí. Ale ve statisících aut je to technologicky nemožné. Zatím to vypadá tak, že v nich dočasně nebo trvale přestane fungovat, možná technologická řešení se stále hledají, do úvahy přichází i jeho kompletní výměna ve starších autech.
Máme tu však i další zajímavý problém – funkčnost systému eCall je jedním z kontrolovaných prvků při STK. Pokud je nefunkční, auto by kontrolou nemělo projít. Avšak podle odborníků jde o změnu, kterou majitel vozidla nemůže ovlivnit, takže kvůli ní by vozidlo nemělo být z kontroly vyloučeno, bude z ní pravděpodobně vyloučen eCall.
Ale ani to možná není nutné, protože pokud eCall nevyšle nouzový signál, jeho funkčnost není možné ověřit. Technici na STK mohou nanejvýš zjistit, zda se v souvislosti s ním neaktivovala chybová hláška a zda svítí jeho kontrolka. Elektronické přístroje k ověření jeho funkčnosti nejsou v povinné výbavě STK, eCall se z tohoto úhlu pohledu pohybuje v jakési šedé legislativní zóně.
Majitelům starších aut lze v současnosti doporučit nanejvýš to, aby sledovali možné „svolávačky“ v souvislosti s tímto systémem a evropolitici musí vymyslet, jak celou situaci legislativně ošetřit. Ono totiž málokdo počítal s tím, že životnost aut je v průměru okolo 15 let, často i více, ale technologie bezdrátové komunikace se vyvíjejí mnohem rychleji a k nesouladu dříve či později muselo dojít.
.« Kolik automobilky vydělávají na jednom autě? Zde je 10 nejlepších a 10 nejhorších Britové odkládají zákaz spalovacích motorů: Hybridy zůstanou na trhu až do roku 2035 »