Kolik automobilky vydělávají na jednom autě? Zde je 10 nejlepších a 10 nejhorších
Prodat hodně aut ještě neznamená hodně vydělat. Klíčem k prosperitě je zisk z jednoho prodaného vozidla. Dosáhnout toho rozhodně neumí každý. Tradičně jsou nejziskovější luxusní značky, ale neplatí to globálně. I masoví výrobci dokážou doslova zázraky. Skvělým příkladem je Suzuki.
Loni se na naší planetě prodalo přibližně 73 milionů nových aut. Automobilový průmysl přitom vyprodukoval celkové tržby na úrovni okolo 2,4 bilionu eur. V přepočtu to znamená průměrný příjem přibližně 32 483 eur na jedno prodané nebo dodané auto. Podle účetních závěrek třiceti zkoumaných automobilek se jejich celkové výnosy mezi koncem roku 2023 a 2024 zvýšily o 2,4 %. To je překvapivé, protože tento nárůst nastal i přesto, že se prodalo téměř o 50 tisíc vozidel méně než před rokem. Vyšší ceny aut a kurzové pohyby však vedly i k vyššímu obratu.
Podstatná je však provozní marže, tedy poměr provozního zisku k čistým příjmům. Tento ukazatel napovídá, jaký zisk přináší automobilce každé jedno auto. A jak to dopadlo? Asi očekáváte, že na tom nejlépe budou automobilky produkující drahé a luxusní modely. A je to tak, ale neplatí to obecně, jak naznačují následující tabulky. S velkým náskokem zvítězilo Ferrari, které při tržbách 6,68 miliardy eur dosáhlo zisku 1,88 miliardy eur, což představuje marži 28 %. V přepočtu jde o 136 671 eur zisku na každé dodané vozidlo. Tento výsledek je dokonce meziročně vyšší o 16 %, což jde na konto nástupu prvního SUV v historii značky – modelu Purosangue.
Tento model je už na několik let dopředu vyprodaný. Na druhém místě se umístilo Porsche s marží 14,06 %, což také asi nepřekvapí. Jenže třetí místo patří automobilce, kterou byste asi na předních příčkách neočekávali. Mluvíme o Suzuki s 10,3% marží. Silnou stránkou Suzuki je totiž redukce nákladů. O co je výroba levnější, o to větší je zisk. Suzuki je na tom dokonce o chlup lépe než další nákladový „zabiják“ – japonská Toyota. Ta skončila na čtvrtém místě s marží 10,25 %. Do první desítky se ještě vejdou automobilky Subaru, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz a BMW.
Na opačném konci žebříčku najdeme několik značek, jejichž výsledky jsou zklamáním. Stellantis, působící ve Francii, Itálii i USA, se propadl téměř na dno. Jeho provozní marže klesla z 11,81 % v roce 2023 na 2,35 % v roce 2024, což znamená pokles zisku na jedno vozidlo zhruba na 656 eur, tedy o 82 % méně. Asi nepřekvapí, že jeho generální ředitel Carlos Tavares nedávno odstoupil ještě před skončením jeho funkčního období. Podobný pokles výkonnosti však postihl i renomované značky jako Porsche, BMW Group či Mercedes-Benz. Sice zůstaly na špici, ale na autech už nevydělávají zdaleka tolik jako v minulosti.
Nízké marže má ale i Mitsubishi, Renault, Nissan, Mazda a dokonce i čínské automobilky. V desítce nejméně ziskových najdeme Great Wall, Lee Auto nebo Geely. Takže neplatí pravidlo, že v Číně všechno roste. I tamní výrobci mají problémy a mnoho z nich navzdory megalomanským ambicím zbankrotovalo.
TOP 10 nejziskovějších automobilek (2024)
Pořadí | Značka | Marže (%) |
---|---|---|
1. | Ferrari | 28,15 |
2. | Porsche | 14,06 |
3. | Suzuki | 10,3 |
4. | Toyota | 10,25 |
5. | Subaru | 9,83 |
6. | Hyundai-Kia | 9,52 |
7. | Mercedes-Benz | 9,34 |
8. | BMW Group | 8,08 |
9. | Isuzu | 7,25 |
10. | Tesla | 7,25 |
TOP 10 nejméně ziskových automobilek (2024)
Pořadí | Značka | Marže (%) |
---|---|---|
10. | Geely | 5,58 |
9. | Mitsubishi | 4,99 |
8. | Li Auto | 4,86 |
7. | Renault | 4,58 |
6. | Mazda | 4,01 |
5. | Ford | 2,82 |
4. | Tata Group | 2,4 |
3. | Stellantis | 2,35 |
2. | Nissan | 1,22 |
1. | Great Wall | 0,87 |
« Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí Vyhodí vás z STK? Systém eCall musí být v autě funkční, ale po vypnutí 2G a 3G už nebude »