Budeme jezdit na STK každý rok? Brusel chce změnit pravidla
Evropská komise navrhla zásadní úpravu pravidel týkajících se bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Nově by se pravidelné technické kontroly měly vztahovat i na elektromobily, a co víc – auta a dodávky starší deseti let by musely na STK každý rok. K tomu by přibylo digitální osvědčení o registraci a zjednodušení sdílení údajů mezi členskými státy. Návrh teď míří do rukou Evropského parlamentu a Rady EU.
Cílem celé iniciativy má být – podle Komise – zlepšení bezpečnosti na silnicích a kvality ovzduší napříč Unií. Brusel reaguje na rostoucí počet elektromobilů i nové technologie ve vozech. Současná pravidla byla naposledy aktualizována v roce 2014 a podle Komise už nestačí. Nová úprava má zavést pokročilejší technické kontroly, každoroční STK pro starší vozidla, testování emisí s důrazem na zachycení vozidel s vysokými emisemi a prachovými částicemi, ale také kontroly moderních asistenčních systémů.
Součástí návrhu je i digitalizace – konkrétně elektronické osvědčení o registraci, které by mělo zjednodušit přeregistraci při stěhování v rámci EU. Roční kontroly by se týkaly osobních a lehkých užitkových vozidel starších než 10 let. To už by dnes zasáhlo třeba i vozy jako Škoda Octavia III z roku 2012. Komise argumentuje tím, že EU se zavázala do roku 2030 snížit počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o polovinu. „Dnešní návrh je důležitým krokem k bezpečnějším silnicím, čistšímu ovzduší a jednoduššímu životu občanů,“ uvedl eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas.
Podle odhadů by nová pravidla mohla mezi lety 2026 a 2050 zachránit přibližně 7 000 životů a předejít zhruba 65 000 vážným zraněním. Konkrétně se návrh týká revize tří směrnic: o pravidelné technické kontrole, o registračních dokladech a o silničních kontrolách užitkových vozidel. „Zaměřujeme se na vozidla, která jsou nebezpečná – ať už kvůli technickému stavu, nebo kvůli emisím,“ uvedla Komise.
Zároveň tvrdí, že současná pravidla nestačí držet krok s technologickým vývojem – ať už jde o asistenty řízení, nebo rozmach elektromobilů. „Navíc, i když jsou silně znečišťující a hlučná auta v menšině, mají nepřiměřeně velký podíl na emisích. A současná legislativa s tím nedokáže účinně bojovat,“ dodává Brusel.
Jenže ne všichni návrh vítají. Motoristické organizace z několika zemí už bijí na poplach. Tvrdí, že Unie nemá pro takové opatření dostatečné argumenty – spíš to vnímají jako nahrávku pro provozovatele stanic technické kontroly. Německé autokluby ADAC a AvD se už před půl rokem ohradily s tím, že stará auta nejsou žádnou hrozbou. „Ano, průměrné stáří vozidel roste. Ale počet nehod způsobených technickými závadami je trvale nízký. Zkracovat intervaly STK nedává smysl,“ uvedl AvD v prosinci 2024.
Pokud by návrh prošel, nejvíc by to dopadlo na řidiče s nižšími příjmy – tedy na ty, kteří si nemohou dovolit nové auto, natož drahý elektromobil. A třeba na Slovensku by to bylo ještě horší: průměrné stáří vozového parku tam dosahuje 14 až 15 let. Každoroční STK by se tak týkala většiny motoristů.
Sice stále existuje možnost, že členské státy návrh smetou ze stolu, ale realita napovídá spíš opak. EU už v minulosti bez většího odporu prosadila třeba povinné systémy pro varování před překročením rychlosti – a další podobné „dárky“. Takže je docela dobře možné, že už brzy budeme jezdit na STK každý rok. A zaplatíme si za to.
.« Další evropská země zvyšuje maximální rychlost na dálnicích. A rovnou o 30 km/h Úleva z cel na auta má pomoci vrátit dodavatele do USA, řekl ministr »