Čekat s tankováním do rozsvícení kontrolky není dobý nápad, můžete poškodit palivový systém
Jezdit s téměř prázdnou nádrží a odkládat návštěvu čerpací stanice na poslední možný okamžik se může snadno vymstít. Ačkoliv mnoho řidičů má tendenci riskovat a doufat, že ještě to vyjde, technici a odborníci doporučují doplňovat palivo včas – ideálně dříve, než se na palubní desce objeví výstražné světélko.
Možná to znáte: rozsvítí se kontrolka rezervy a vy začnete přemýšlet, kolik kilometrů ještě zvládnete. U moderních aut často pomůže údaj o zbývajícím dojezdu na displeji, ale u starších vozů je to spíš otázka odhadu a zkušeností. V závislosti na stylu jízdy, stavu vozidla a dalších faktorech se většinou dá ještě dojet 50 až 100 kilometrů. Ale proč si s tím zbytečně zahrávat?
Hlavní problém spočívá v konstrukci palivového čerpadla. To je u většiny aut ponořeno přímo v nádrži a spoléhá se na okolní palivo, které ho nejen zásobuje, ale i chladí. Jakmile hladina klesne příliš nízko, čerpadlo se může přehřívat. A dlouhodobé přehřívání vede k jeho rychlejšímu opotřebení a v krajním případě i ke zničení – což rozhodně není levná oprava.
A tím to nekončí. V palivové nádrži se postupem času usazují různé nečistoty a sedliny. Za běžného stavu se k nim čerpadlo vůbec nedostane. Jakmile je však nádrž skoro prázdná, hrozí, že tyto nečistoty nasaje do systému, čímž se může ucpat palivový filtr. U vznětových motorů je tento problém ještě vážnější – diesely jsou totiž citlivější na kvalitu a čistotu paliva a navíc čelí i riziku kondenzace vody v nádrži. Hustší nafta navíc usnadňuje zanášení filtru a případně i poškození vstřikovací soustavy.
Chcete-li se těmto potížím vyhnout, doporučuje se natankovat vždy, když hladina klesne přibližně na pětinu objemu nádrže. Je rozumnější doplnit palivo dříve než později – jezdit „na výpary“ se může nejen finančně prodražit, ale i zkrátit životnost důležitých komponentů.
Tím, že budete tankovat včas, ochráníte nejen palivové čerpadlo a vstřikování, ale také sebe před situací, kdy vám auto „umře“ někde v nepravou chvíli. Výsledkem je spolehlivější provoz, delší životnost motoru a méně výdajů za opravy – a to se vždycky hodí.
.« Ideální auto pro české řidiče: Má nezničitelný motor, jezdí za 4,4 litru a nabízí klid díky desetileté záruce Skútr jako lék na letní městskou dopravu. Na trhu jich přibylo o 63 % »