Ideální auto pro české řidiče: Má nezničitelný motor, jezdí za 4,4 litru a nabízí klid díky desetileté záruce
Rozepisovat se tady o přednostech značky Toyota, kterou sám považuji za vzor spolehlivosti a jejíž pohonné jednotky jsou pro mě symbolem nejen výdrže, ale i hospodárnosti, by asi bylo nošením vody do studny. Kdo sleduje moje články pravidelně, dobře ví, že mám k jedné konkrétní automobilce vybudovaný silný – a fakty podložený – vztah. A nejsem v tom sám. Když se podíváte na hodnocení odborníků, mechaniků nebo třeba zkušených servisáků, uvidíte, že si ve svém pohledu dost často notujeme. Pojďme se na to podívat společně.
Ano, řeč je samozřejmě o Toyotě. Respektive o jejím hybridním pohonu, který se za bezmála třicet let existence vypracoval do podoby, kdy patří mezi to nejlepší, co si můžete koupit. Už od doby prvního Priusu, kterému letos bude neuvěřitelných 28 let, Toyota krok za krokem ladila technologii, kterou mnozí na začátku považovali za přespříliš komplikovanou. Dnes je jasné, že právě tahle „složitost“ se stala jejím triumfem – a to jak proti klasickým benzinovým motorům, tak proti dieselům. A v posledních letech i proti elektromobilům.
Toyota se přitom nikdy moc netajila tím, že k elektromobilní mánii přistupuje zdrženlivě. A já se jí vlastně ani nedivím. Proč by opouštěla technologii, která funguje, je efektivní a přitom nevyžaduje téměř žádnou údržbu? Vezměte si třeba aktuální Corollu s hybridem po faceliftu z roku 2024. Kombinuje benzinový motor s elektromotorem, celkově dává výkon 140 koní a přitom se dá jezdit i za 4,5 litru na 100 kilometrů. Ve městě startuje tiše a bez emisí, mimo něj zase těží z nízké spotřeby a plynulého chodu. Co víc si přát?
Osobně v tom vidím paralelu se svojí původní profesí – fotografií a kamerou. Toyota mi svým přístupem připomíná dobu, kdy přišly kompaktní disky (CD). Na začátku drahé, technicky složité, ale kvalitou a komfortem daleko před kazetami. A jak to dopadlo? CD si drželo pozici absolutního standardu víc než dekádu, než ho přemohl až příchod internetu. Přesto šlo o médium, které se ukázalo jako překvapivě levné, trvanlivé a spolehlivé. A přesně to platí i o hybridu od Toyoty.
Dnešní Corolla je ukázkou toho, jak se tahle technologie posunula – a jak daleko má Evropa, když se podíváte na to, kde je dnes třeba Volkswagen se svým TDI. Zatímco diesely ztrácejí půdu pod nohama, Toyotiny hybridy bez problémů zvládnou i 800 000 kilometrů. To vám mimochodem potvrdí nejen naše redakce, ale i nespočet mechaniků. Mimo jiné i známý Scotty Kilmer, který má za sebou víc než pět dekád praxe. A pokud on říká, že by Toyotu – a klidně i Camry – doporučil každému, já se s tím s chutí ztotožním. Kdybych nepotřeboval denně vozit kolo, šel bych do ní taky.
Fascinující je přitom fakt, že hybrid od Toyoty přináší něco, co dnes není běžné – jednoduchost, nízkou spotřebu, dlouhou životnost a téměř nulové nároky na servis. A k tomu desetiletou záruku, která dává majitelům klid, jaký s jiným autem nezažijete. Zvlášť když víte, že vám tenhle systém nebude dělat starosti ani po letech.
Na rozdíl od mnoha evropských značek totiž Toyota ukázala, že když se něco dělá pořádně a s dlouhodobým cílem, nemusíte se přizpůsobovat každé vlně trendu. A zatímco Evropa dnes zápasí s drahými elektromobily, které mnohdy nepřinášejí nic než frustraci, Toyota nabízí jednoduché řešení, které reálně funguje.
Takže ano – podle mě je to dnes nejlepší volba pro většinu českých řidičů. Má nenáročný motor, skvělou spotřebu, výdrž prověřenou miliony kilometrů a v neposlední řadě jistotu, že tohle auto vás jen tak nezklame. A že podobně smýšlí víc lidí? Vůbec mě to nepřekvapuje.
.« Nejlepší naftový motor na trhu mezi ojetinami: Odborníci na něj nedají dopustit Čekat s tankováním do rozsvícení kontrolky není dobý nápad, můžete poškodit palivový systém »