Nejlepší naftový motor na trhu mezi ojetinami: Odborníci na něj nedají dopustit
Skandál Dieselgate způsobil na trhu s naftovými motory pořádné zemětřesení. Důvěra veřejnosti v dieselové jednotky utrpěla těžkou ránu. I když se postupem času situace trochu uklidnila, šrámy zůstaly. Mnozí výrobci naftové motory omezili, někteří je rovnou poslali k ledu. Jenže mezi ojetinami si diesely stále drží pevné postavení.
Když se rozvine debata mezi motoristickými nadšenci o tom, který dieselový motor patří mezi ty nejlepší, málokdy padne jednoznačná odpověď. Každý má svého favorita, každý má svou zkušenost – a každý přísahá na jiný výrobek nebo značku.
I v redakci jsme se o tom nejednou přeli. Vybrat jen jeden motor jako ten úplně nejlepší? Těžký úkol. Ale když se podíváme na věc z pohledu skutečných znalců – mechaniků, techniků a motoristických redaktorů, kteří za sebou mají tisíce kilometrů a desítky rozebraných agregátů – některá jména se začnou opakovat. A jedno z nich vyčnívá nad ostatními. Legendární 1.9 TDI od Volkswagenu.
Tento motor se poprvé objevil v polovině devadesátých let a postupně si vybudoval pověst neúnavného dříče. Jeho silnými stránkami jsou jednoduchost, odolnost a minimální provozní náklady. Měl jsem možnost s ním jezdit v několika různých vozech – od Golfu, přes Passat až po Škodu Octavii – a pokaždé mě překvapilo, jak nenáročný a přitom schopný motor to je.
Základní varianty motoru 1.9 TDI nabízely výkon od 66 do 96 kW. Nejběžnější verze na silnicích byly ty s 66 kW, 81 kW a 96 kW. Zvláště varianta s výkonem 81 kW a kódem ASV se mezi řidiči stala pojmem. Není divu – právě tato verze se ukázala jako jedna z nejspolehlivějších.
Hlavní výhodou motoru 1.9 TDI je jeho robustní a nenáročná konstrukce. Mechanické vstřikování, jednoduché rozvody s řemenem, litinový blok motoru a čerpadlo Bosch, které zvládne i méně kvalitní naftu. V základních verzích navíc chybí složité filtry pevných částic a dvouhmotové setrvačníky. Výsledek? Motor, který bez problémů zvládne stovky tisíc kilometrů a přitom se dá snadno opravit.
Náhradní díly jsou levné a dostupné, opravy zvládne i menší nezávislý servis. A pokud se o motor pravidelně staráte – tedy měníte olej každých 10 až 15 tisíc kilometrů, tankujete kvalitní palivo a občas ho vezmete na delší cestu, která mu pomůže pročistit spalování – odvděčí se vám mimořádnou životností.
Dalším klíčovým faktorem oblíbenosti je nízká spotřeba. V běžném provozu se spotřeba pohybuje kolem 4,5 až 5 litrů na 100 km, a to i u větších vozů jako Passat nebo Superb. U menších modelů, jako jsou Polo nebo Fabia, není výjimkou ani spotřeba kolem 4 litrů na 100 km. Přitom motor nabízí dostatek síly už v nízkých otáčkách, takže se s ním dá jezdit svižně i v kopcovitém terénu.
Překvapivé je, že i po letech a stovkách tisíc kilometrů si tento motor uchovává kultivovaný projev. Pokud není servis zanedbáván, neobtěžuje posádku nadměrným hlukem ani vibracemi. Samozřejmě, žádný motor není bez chyb. I u 1.9 TDI se občas vyskytne problém – typicky s turbodmychadlem u vyšších nájezdů, s opotřebením vstřikovačů, nebo s EGR ventilem. Někdy se objeví i úniky oleje. Ale v porovnání s dnešními komplikovanými naftovými systémy jde o běžné a snadno řešitelné záležitosti.
Takže – je 1.9 TDI nejlepším dieselovým motorem všech dob? Podle některých členů redakce určitě ano. Ale nejsme jediní, kdo má své favority. Mezi dalšími povedenými diesely stojí za zmínku například 1.5 dCi od Renaultu – motor, který se objevil třeba v modelu Clio, Mégane nebo Kangoo a vyniká velmi nízkou spotřebou a tichým během. Pravda, starší verze měly potíže s ložisky klikové hřídele, ale pozdější úpravy mnohé vyřešily.
Za pozornost stojí i motor 2.0 HDi z dílny PSA, používaný ve vozech Peugeot a Citroën. Nebo 1.7 CDTI od Opelu, který je původem od japonského Isuzu. Tento motor nabízí spotřebu kolem 5,5 až 7,5 litru a slušnou dynamiku.
.« Spojka v autě: jak funguje a jak poznat závadu Ideální auto pro české řidiče: Má nezničitelný motor, jezdí za 4,4 litru a nabízí klid díky desetileté záruce »