Čínské automobilky se kvůli unijním clům budou soudit
Čínští výrobci elektromobilů BYD, Geely a SAIC napadli u Soudního dvora Evropské unie dovozní cla EU na čínské elektromobily. Brusel uvalil dodatečná cla na výrobky těchto společností loni v říjnu, argumentuje subvencemi, které čínské automobilky dostávají od vlády v Pekingu.
EU na konci října ukončila vyšetřování subvencí, které čínským firmám podle ní neprávem uděluje čínská vláda. Rozhodla se proto uvalit na elektromobily vyrobené v Číně další cla navíc nad desetiprocentní clo, které už na dovoz automobilů do EU platilo. Společnosti BYD vyměřila 17procentní clo, Geely 18,8 procenta a SAIC 35,3 procenta. EU rozdíly ve vyměření cel vysvětluje mírou ochoty jednotlivých firem s ní spolupracovat při vyšetřování.
Všechny tři společnosti podaly stížnosti k tribunálu, nižší ze dvou částí unijního soudu, v úterý, tedy den před uplynutím lhůty pro podání námitek. Řízení u tribunálu trvá podle agentury Reuters v průměru 18 měsíců a lze se proti jeho výsledku odvolat.
Čínská obchodní komora pro dovoz a vývoz strojírenských a elektronických výrobků (CCCME), která zastupuje čínské výrobce elektromobilů, ve středu také podala stížnost. Evropská komise uvedla, že o případech ví a má dva měsíce a deset dní na přípravu obhajoby. Dodala, že technický kontakt s Pekingem pokračuje.
.« V automobilce Hyundai v Nošovicích budou další dva nevýrobní dny, letos naposled Trumpova cla mohou zničit jednu z největších továren Volkswagenu »