Trumpova cla mohou zničit jednu z největších továren Volkswagenu
Volkswagen v Mexiku vyrábí modely Jetta, Tiguan a Taos. Po zavedení cel ve výši 25 % by se však tyto vozy staly na americkém trhu prakticky neprodejnými. Tisíce lidí by tak mohly přijít o práci.
Německý automobilový koncern Volkswagen vyjádřil bezprostředně po inauguračním projevu nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa obavy ohledně jeho plánů. Trump totiž oznámil, že plánuje uvalit na auta dovážená z Mexika dodatečná cla ve výši 25 %. Podle něj je důvodem to, že v Mexiku mají továrny mnozí čínští výrobci, kteří využívají obchodní dohodu mezi USA a Mexikem a volně vyvážejí své vozy do Spojených států. Tato cla by teoreticky mohla vstoupit v platnost už od 1. února.
Problémem však je, že v Mexiku nevyrábí pouze čínští producenti, ale také evropské automobilky. Volkswagen zde má jednu ze svých největších továren mimo Evropu, přičemž většina její produkce směřuje do USA. Podle vyjádření zástupců automobilky je hlavním problémem nepředvídatelnost případných administrativních a legislativních změn v USA, což znemožňuje plánovat dlouhodobou konzistentní obchodní strategii. „Skupina Volkswagen je znepokojena škodlivým ekonomickým dopadem, který budou mít cla navrhovaná americkou vládou na americké spotřebitele a mezinárodní automobilový průmysl,“ uvedl mluvčí Volkswagenu v e-mailovém prohlášení pro agenturu Reuters.
Volkswagen v Mexiku vyrábí několik populárních modelů určených především pro export do USA a také motory ve velkém měřítku. Továrna v Pueble je největší v Mexiku a jedna z největších ve skupině Volkswagen, zaměstnává téměř 15 000 lidí. V roce 2023 zde bylo vyrobeno přibližně 350 000 aut včetně modelů Jetta, Tiguan a Taos, téměř všechna pro export do USA. Před několika týdny zástupci automobilky oznámili, že zvažují přesun výroby modelu Golf do Mexika. Vzhledem k nové situaci se však tento plán jeví jako nevhodný.
Zavedení vyšších cel nebo jiných ochranářských opatření by mohlo výrazně zvýšit náklady na dovoz těchto vozů a oslabit konkurenceschopnost značky na americkém trhu. Jednoduše řečeno – většina těchto modelů by se po zavedení cel stala v USA neprodejnými, což by bylo pro Volkswagen katastrofou a mohlo by to ohrozit budoucnost továrny.
Pokud by se obchodní podmínky zhoršily, automobilka by musela zvážit přesun výroby nebo úpravu svého modelového portfolia, aby minimalizovala případné finanční ztráty. Taková rozhodnutí by však měla negativní dopad i na zaměstnanost v Mexiku. A to ještě není řeč o druhé továrně Volkswagenu v mexickém městě Silao, kde se ročně vyrobí téměř půl milionu motorů. Pokud by cla ohrozila i jejich výrobu, byla by to pro Volkswagen doslova katastrofa.
Volkswagen uvedl, že v USA plánuje investice ve výši více než 10 miliard dolarů (přibližně 9,69 miliardy eur), které rozdělí mezi svůj závod v Chattanooze a společný podnik s americkou automobilkou Rivian. Tyto investice však nijak neovlivní postavení mexických továren koncernu.
Jak bude automobilka postupovat, ukážou až další jednání a konkrétní kroky americké administrativy. Analytici se shodují, že není otázkou, zda dojde ke změnám v obchodu mezi Mexikem a USA, ale jak dramatické budou a jaký dopad budou mít na automobilový průmysl.
.« Čínské automobilky se kvůli unijním clům budou soudit Ogier je v čele Rallye Monte Carlo, útočí na desáté vítězství »