dacia-bigster-1-8-hybrid-journey-prva-jazda-2024_02-clanokw

Dacia má nový unikátní pohon. Hybrid-G 150 4×4 je hybridní čtyřkolka na LPG

11. 9. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Na něco takového si zatím netroufla ani Toyota, královna hybridních pohonů. Rumunská Dacia ano. Spojení hybridu, LPG a pohonu všech čtyř kol je zatím zcela unikátní řešení a těžko z toho může být něco jiného než úspěch.

I rumunský výrobce se musel přizpůsobit emisním a bezpečnostním normám. Na SUV Duster s cenou pod 10 000 eur proto můžeme zapomenout, i když to ještě není tak dávno. Přesto Dacia stále umí nabídnout za peníze víc než kdokoli jiný. Možná je to tím, že se snaží dát zákazníkům to, po čem opravdu touží. A nemusí to být pětihvězdičková bezpečnost nebo extra luxusní výbava. Dacia je pragmatická a její strategie funguje. Je například jedinou automobilkou v Evropě, která stále drží LPG ve výrobním programu. A teď se rozhodla svůj dvoupalivový systém využít způsobem, na který si netroufla ani Toyota – spojí ho s hybridem, přesněji řečeno s mild-hybridem.

Hybridní čtyřkolka na plyn i benzin

Nová motorizace Hybrid-G 150 4×4, určená pro Duster a Bigster, se skládá z přeplňovaného mild-hybridního tříválce 1.2 o výkonu 103 kW, schopného spalovat LPG, ze šestistupňové dvouspojkové převodovky a – jak už napovídá název – i z pohonu všech kol. O ta zadní se stará druhý elektromotor s výkonem 23 kW. Dohromady to dává 113 kW, tedy 150 koní, a točivý moment 317 Nm, z čehož spalovací motor obstarává 230 a elektromotor 87 Nm.

Unikátní dvoustupňová převodovka elektromotoru

Tím to ale nekončí – zadní elektromotor je totiž vybaven dvoustupňovou převodovkou. Něco takového jsme zatím viděli jen u elektrických Porsche, Audi a nově také u Mercedesu-Benz CLA. Jde tedy o absolutní unikát.

Jak funguje v praxi

Výhoda je zřejmá: na prvním stupni umí elektromotor dodat kolům dostatek síly při akceleraci nebo v terénu, ale zároveň se podílí na pohonu i při vyšších rychlostech – konkrétně až do 140 km/h. V režimu 2WD se zadní elektromotor zcela odpojuje, čímž se eliminují ztráty. Dacia tvrdí, že díky lithium-iontové baterii s kapacitou 0,84 kWh se tato mild-hybridní technologie dokáže občas chovat jako plnohodnotný full-hybrid. V městském provozu by tak Duster a Bigster měli absolvovat až 60 % jízd čistě na elektřinu. Novinkou pro Dacii je i manuální volba převodových stupňů dvouspojkové převodovky pomocí pádel na volantu.

Obří dojezd a nízké náklady

Nejvíc ale zákazníci ocení, že oba modely počítají s 50litrovou nádrží na LPG a 50litrovou na benzin. To znamená, že ujedou až 1 500 km bez zastávky na čerpací stanici. Obrovská úspora vyplývá hlavně z nízké ceny propan-butanu, který stojí u pump přibližně 65 centů. Dacia udává průměrnou spotřebu v plynovém režimu 7,1 až 7,2 litru a v benzinovém 5,5 až 5,6 litru na 100 km. Zároveň to znamená snížení emisí CO₂ o celých 30 % ve srovnání s dosavadní verzí Hybrid 130 4×4.

Terénní i silniční režimy

Novinka se neztratí ani v terénu – elektrická čtyřkolka nabízí režimy Snow, Mud/Sand a Lock pro jízdu v náročném prostředí, a také asistent sjezdu Hill Descent Control. Na asfaltu jsou určené jízdní režimy Auto a Eco.

Cena zatím neznámá

Cena zatím není známá, ale předpokládá se, že Duster Hybrid-G 150 4×4 a Bigster Hybrid-G 150 4×4 budou nejdražšími verzemi v nabídce. Je to logické – mají v sobě nejvíce technologií.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz