mustang-mach-e-11

Jak se žije s Mustangem Mach-e?

29. 2. 2024 • Elektrické vozy, FORD, Novinky, Testy

Tohle auto mi už vskutku přirostlo k srdci, a to velmi silně. Je to skvělý elektromobil, který nabízí velkorysý prostor, luxusní kabinu, moderní technologie a vynikající jízdní vlastnosti. Zamiloval jsem si ticho uvnitř vozu, plynulost pohybu a výkonné chování podvozku jak v zatáčkách, tak ve městě, i když je nastavení trochu tvrdší. To mi však přináší radost na klikatých silnicích.

Z technického hlediska elektromobil jezdí lépe než vozidla se spalovacím motorem. Ve všem. Lépe zatáčí díky nízkému těžišti, lépe brzdí díky rekuperaci, je tichý a samozřejmě i rychleji akceleruje. Nepotřebuje převodovku a nemusíte čekat na zařazení rychlostního stupně. Z praktického hlediska oceníte, že nemusíte před jízdou auto ohřívat ani ochlazovat. Stačí prostě nastoupit a jet. Musím přiznat, že mě tento pohon zaujal a vidím v něm daleko lepší alternativu pro běžné denní ježdění. Samozřejmě, není to zatím pro každého, to uznávám. Uvidíme, jak se budou v budoucnosti měnit nevýhody týkající se dojezdu a nabíjení.

mustang-mach-e-12 mustang-mach-e-14

Ale vraťme se k autu. S Fordem Mustang Mach-E jsem už najezdil přes 5 000 kilometrů, aniž bych se cítil omezen. A to i v zimě. Ano, dojezd se snížil asi o 20 procent, ale s velkou baterií, kterou vozidlo má, to stále stačí na přibližně 400 kilometrů, což ani zdaleka není možné překročit za jeden den. V praxi tak vozidlo nabíjím přibližně jednou týdně, většinou během nákupu před obchodem nebo během pracovní schůzky na ulici. Nepotřebuji na to žádný extra čas. Navíc vozidlo zvládá nabíjení výkonem kolem 130 kW i v zimě.

img_20231120_150006img_20231120_150024

Mustang Mach-e jsem dobíjel na nově otevřené rychlonabíječce PRE Point s výkonem 75 kW u supermarketu Penny v Králově Dvoře. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon. 

Ještě mi dovolte názor na dojezd elektromobilů všeobecně. Tato veličina se stala nejdůležitějším faktorem v očích veřejnosti a upjatě ji sledují s každým novým příchozím EV na trhu. Jenže ne, dojezd není to nejdůležitější. Sáhněte si do svědomí. Kdo z vás najezdí 400 kilometrů denně, soukromě mimo zaměstnání? Kdo z vás jezdí jednodenní výlety delší než 400 kilometrů? A to případně nezastavujete? Modernímu EV stačí půlhodinka a jedete dál. Klíčové je decentně změnit mind set, jak auto používat. Stačí nevyjíždět s vybitou baterií a také ji na cestě nevybíjet do nuly. EV se standardně používá v rozmezí 10 až 80 procent nabití. A kdykoli stojí, mělo by se nabíjet. Tak vás to žádný ztracený čas stát nebude. A ne, nejsme na tom v ČR s nabíječkami spatně, naopak jsme vysoko nad celoevropským průměrem.

V případě testovaného Mustangu Mach-E RWD s prodlouženým dojezdem se bavíme o baterii s kapacitou 98,7 kWh, ovšem v čisté, reálně využitelné kapacitě už mluvíme o 91 kWh. To je na dnešní dobu poměrně nadstandardní energetický zásobník, díky němuž je vůz použitelný nejen do města či blízkého okolí, ale můžete s ním vyrazit i na dálkové trasy pouze s tím omezením, že je záhodno mít dopředu naplánované nabíjení. S větší baterkou se i zvýšil výkon této zadokolkové verze na 294 koní. Kroutící moment zůstal na hodnotě 430 Nm. Normovaný dojezd dle WLTP činí 600 kilometrů.

mustang-mach-e-5

Reálně jsem se během dosavadního testování dostal na hodnoty kolem 450 kilometrů. Spotřeba se dle jízdního stylu držela mezi 20 a 24 kW/h. To není špatné, protože teploty už byly pod nulou a často jsem jezdil po dálnicích, které jsou pro elektromobily tím nejhorším možným prostředím. Nejlepších hodnot spotřeby vůz dosahuje ve městě, kde se dá jezdit za 16. Na okreskách pak lehce nad 18. RWD verze s prodlouženým dojezdem je tedy nejpoužitelnější z celé rodiny Mach-e.

Teď se pojďme zaměřit na to nejdůležitější. Jak vlastně Mustang Mach-e jezdí. Auto s tímhle znáčkem může uspět jen když si ho dokáže obhájit na silnici. Jde tedy jen o dojení slavné značky? První kilometry jsem samozřejmě trávil po městě. A tady jsem tušil, že bude skvělý. Snadno dostupný výkon, absolutní ticho a díky velkému rejdu manévrovatelnost o dvě třídy menšího auta. I se svými rozměry umí bez problémů fungovat jako městská nákupní taška. Naprosto ukázkově fungoval taky podvozek. Neozývaly se od něj žádné rány, perfektně filtroval nerovnosti – nenašel jsem jedinou věc, která by se dala kritizovat. Taky přitahoval spoustu pozornosti všude, kde jsem se objevil.

mustang-mach-e-1

Z města jsem si to zamířil na dálnici vstříc oblíbeným okreskám. Pohoda a klid na palubě jsou úžasné. Auto je skvěle odhlučněno, nabízí parádní směrovou stabilit, a všudypřítomný dostatek výkonu. Přepínám Mach-e do sportovního režimu – který se z nějakého důvodu jmenuje Untammed – vypínám stabilizaci i protiprokluz (není skvělé, že jsou auta, která nám to stále dovolí?!) a vyrážím. Akcelerace je parádní. Není tak drtivá, aby vám vyrazila dech, ale rozhodně jde o rychlé auto. Taky se mi líbí výkonová křivka. Auto na vás neplivne všechen výkon naráz, ale velice intenzivně graduje. Už v prvních zatáčkách mě překvapuje, jak hravě tenhle drobek působí. Po chvilce seznamování si dovolím trochu hrubší zacházení na výjezdu ze zatáčky a světe div se! Auto nemá ani nejmenší sklon k nedotáčivosti a namísto toho plynule přechází do přetáčivosti.

Všechno navíc probíhá čitelně a pomalu. Auto ke mně dostává dostatek informací, takže se s ním po chvilce sladím a užívám si krásně řiditelných powerslidů. To jsem v žádném případě nečekal. V zatáčce si tak můžete s autem hrát pomocí plynu a podle potřeby si ho stočit do oblouku. Podvozek zůstává i v tomto režimu dostatečně komfortní, skvěle dýchá s vozovkou a perfektně zvládá držet všechna kola v kontaktu s asfaltem i na rozbité silnici. Nedochází tak k žádné nervozitě a odskokům. Auto je neobyčejně stabilní a velice vstřícné k řidiči. Musím přiznat, že naladění podvozku je opravdu úžasné. Jízdním vlastnostem skvěle sekundují výborné brzdy.

mustang-mach-e-6

Řízení je potom velice přesné a tak akorát rychlé. Možná by nemuselo být tak přeposilované, ale překvapivě se mu daří dostávat k řidiči něco z dění pod koly. Ve finále je tak Mustang Mach-e až nečekaně zábavný. Když se vyblbnete, stačí zase změnit režim a z divočáka máte krotkého rodinného beránka. Fordu se podařilo neobyčejně dobře propojit dvě zcela odlišné osobnosti do jednoho auta.

Dobrá zpráva, Ford tento model zlevnil a prodloužil záruku

Podle country manažera Libora Beneše se nyní základní cena tohoto vozu snižuje na 1 238 900 Kč. Plošná sleva na všechny verze činí 220 000 korun. Tuto informaci Ford zveřejnil na tiskové konferenci během prvního dne pražského veletrhu elektromobility e-Salon.

mustang-mach-e-10

Dodatečně mají zákazníci možnost využít osmiletou záruku, která pokrývá celý vůz, nikoli pouze elektrický pohonný systém, jak tomu bylo doposud. Ještě větší sleva ve výši 285 000 Kč platí pro Mustang Mach-E s prodlouženým dojezdem díky větší trakční baterii. Sleva se vztahuje i na sportovní verzi GT.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz