Discovery Sport Ingenium RWC Drive_081

První jízdní dojmy: Land Rover Discovery Sport s INGENIUM motory

29. 9. 2015 • Land Rover, Novinky, Testy

Vyrazil jsem do Anglie s jasnou misí – zjistit o kolik lépe jezdí modernizovaný Land Rover Discovery Sport s novými motory Ingenium. V kontextu to možná nezní tak zásadně, ale pro celý grup Jaguar Land Rover je příchod nových jednotek řady Ingenium zcela zlomovým okamžikem. Už při prvním testu nového modelu Discovery Sport jsem se nemohl zbavit myšlenek na to, o kolik by byl lepší i s novou technikou pod kapotou. Přeci jen starší jednotka strádala zejména v oblasti kultivovanosti, cestovního komfortu a spotřeby. Teď je ale vše jinak.

Společnost vyvinula vlastní řadu vysoce výkonných vznětových a zážehových motorů s pokročilými technologiemi a nízkým třením, které reagují na rostoucí nároky zákazníků na nižší spotřebu paliva a provozní náklady bez nutnosti dělat kompromisy v oblasti výkonu. Extrémně pevné a kompaktní hlinkové bloky, navržené ve vývojových centrech ve Whitley a Gaydonu, jsou základem pro vznětový i zážehový motor. Bloky mají stejné vrtání, zdvih, rozteč válců a objem 500 cm3 každého válce. To propůjčuje řadě motorů Ingenium konfigurovatelnost a flexibilitu, na níž je možné rychle a efektivně vyvinout motory s menším nebo větším zdvihovým objemem.

disco1

Všechny varianty motorů Ingenium jsou osazeny nejmodernějšími turbodmychadly, což zlepší výkonové parametry, především v nízkých otáčkách, a napomůže ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Dále je ve válcích centrálně umístěné přímé vstřikování paliva. Součástí je i variabilní časování ventilů a stop-start systém. U prvního sériově vyráběného motoru řady Ingenium ‒ dvoulitrového dieselu označovaného jako AJ200D ‒ je ve srovnání s minulým motorem tření sníženo o 17 %. To napomáhá učinit z něj jeden z nejefektivnějších a nejlépe reagujících dvoulitrových dieselů v daném segmentu. Vznětové motory řady Ingenium využívají šesti klíčových technologií, jejichž kombinace vede ke snížení tření, větší kultivovanosti a lepším výkonovým parametrům. Jsou to:

- Kuličková ložiska namísto kluzných ložisek na vačkových a vyvažovacích hřídelích.

- Počítačem řízené variabilní olejové čerpadlo, které šetří energii tím, že ve všech otáčkách, zatíženích a teplotách dodává optimální množství oleje.

- Počítačem řízené variabilní vodní čerpadlo, které upravuje množství chladicí kapaliny protékající motorem v závislosti na teplotě, otáčkách a jízdních podmínkách. Rozdělený nebo dvouokruhový chladicí systém nabízí dvě výhody – snížení emisí CO2 díky rychlejšímu ohřívání motoru a rychlejší náběh topení v chladných dnech.

- Zjednodušený pohon vačkových hřídelů navržený pro modulární použití.

- Kliková hřídel vyosená mimo střed bloku motoru.

- Elektronicky ovládané trysky chladící písty pro vyšší efektivitu systému mazání. Trysky jsou vypnuty, pokud není nutné písty ochlazovat. To motoru dovoluje rychleji dosáhnout optimální provozní teploty a napomáhá ještě více snížit emise CO2.

disco3

Kluci z Land Roveru se navíc zaměřili i na hmotnost, a tak motor váží o celých 80 kg méně a to už je opravdu zajímavý údaj s reálným dopadem na jízdní vlastnosti a dynamiku.

Schopnosti Discovery Sport jsou pro modelový rok 2016 posíleny systémem All Terrain Progress Control (ATPC). ATPC je pokročilý systém, který řidiči dovoluje nastavit a udržovat rychlost při jízdě v terénu. ATPC vyvinuli offroadoví specialisté Land Roveru. Systém v rozsahu dvou až 30 km/h funguje obdobně jako tempomat a přizpůsobuje chování vozu danému terénu. ATPC rovněž obsahuje funkci zaměřenou na rozjezd, která umožňuje vozu plynulý a snadný rozjezd i na problematickém povrchu s nízkou adhezí jako je led, sníh nebo mokrá tráva.

Jízda 

Pod kapotou testovaného motoru tluče zatím nejsilnější naftové srdce Ingenium o výkonu 180 koní a 430 N.m. točivého momentu. Výkon je plně dostačující a vůz nabízí solidní dynamiku. V praxi největší užitek přináší výrazně lepší kultivovanost chodu a absence turbo díry, kterou trpěl starší model a komplikovala především jízdu ve městě a terénu. Ingenium táhne již od volnoběžných otáček, nechá se vytáčet do vyššího spektra a nabídne plynulou linearitu chodu, který postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání dieselových motorů. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turba a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň od ZF.

disco2

Zátah motoru je příjemný a dokonce se rád nechá točit do otáček. Smysl to samozřejmě nemá, to nejlepší ze sebe vydá ve středním spektru, ale chuť po otáčkách mu rozhodně nechybí. Pokud zvolníte z dynamických nároků, čerstvě zajeté auto bylo schopné držet spotřebu okolo šesti litrů. Naopak při plné zátěži počítač ukázal pouhých 10,5 litrů. Discovery Sport tak konečně dostal i prémiovou pohonnou jednotku, která dokonale podtrhuje jeho komfortní charakter.

Platforma z nejmenšího Range Roveru je patrná hned po prvních kilometrech. Řízení je velmi strmé a auto poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Discovery Sport zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost. Navíc u modernizovaného modelu jde znatelně pocítit menší váha motoru nad přední nápravou. Auto tak opravdu zatáčí s radostí, jakou v jiných SUV budete hledat jen stěží.

disco4

Výborná je i torzní tuhost karoserie a celkový komfort. Pozornost upoutá i odhlučnění kabiny za což může použití vyvažovací hřídele, chytré uložení a nově vyvinutá víceprvková  zadní náprava. Tady se opravdu nešetřilo a je to znát. V porovnání s menším Evoque je jízda pohodlnější a izolovanější, což je u zaměření tohoto auta jistě krok dopředu.

Další zbraní proti konkurenci jsou schopnosti mimo zpevnění silnice, přeci jen je to Land Rover. Tarrain Response tedy putuje do terénních režimů a jde se na to. Trakce je výborná a systém Haldex ve své aktuální generaci funguje až překvapivě dobře a ani jednou mu náročný povrch nepopletl hlavu. Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je světlá výška vozu a absence uzávěrek s redukcí a terénních pneumatik. Vůz zvládá strmé výjezdy a sjezdy, dropy, překážky na boční náklon, muldy pro křížení náprav a brodění se vodou.

Discovery Sport se zdá být nezastavitelné a třeba u bočního náklonu jsem si říkal, že už jdu na střechu a nic, padesáti procentní sjezd dolů mi solidně pohnul žaludkem a stejně to pro auto nebylo žádné drama, prostě je to stále velmi schopný a pravý Land Rover i přes svůj stylový a mladistvý look.

disco5

Volba automatické převodovky s devíti stupni se ukazuje jako velmi dobré rozhodnutí. Vůz má v zásobě vždy ten kvalt, který člověk aktuálně potřebuje a nedochází tak k čekání na to, než si převodovka vybere. Jednoduše šlápnete na plyn a vůz vystřeli vpřed. ZF je navíc ohromně rychlá a jemná. Změny převodů jdou cítit hlavně mezi prvním a druhým kvaltem, ale pak už jde vše hladce. Automat je jednak velký pomocník pro jízdu terénem, eliminuje do značné míry turbodíru motoru a pomáhá snižovat spotřebu.

Ve Velké Británii tak zase postavili auto, které dominuje svému segmentu. Kombinace uhlazeného moderního vzhledu, luxusního interiéru a naprosto ukázkově univerzálních jízdních vlastnosti tvoří výborný celek. Pokud hledáte praktické a schopné SUV, tak už nehledejte – Discovery Sport je jasná volba!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz