Každoroční STK? Nový návrh z Bruselu zvedá v Česku vlnu nevole
Evropská komise zvažuje zásadní změnu pravidel technických kontrol, která by mohla výrazně zkomplikovat život statisícům motoristů. Nově by totiž osobní a lehké užitkové vozy starší deseti let musely projít technickou a emisní prohlídkou každý rok, nikoliv jednou za dva roky, jak jsme zvyklí dnes. Do systému by zároveň přibyly i elektromobily a moderní auta vybavená pokročilými asistenty řidiče.
Evropský plán: bezpečnější silnice a čistší ovzduší
Podle návrhu jde o krok, který má zvýšit bezpečnost provozu, snížit znečištění a zefektivnit administrativu v rámci celé EU. Komise odhaduje, že díky častějším kontrolám by se mezi lety 2026 a 2050 mohlo předejít až sedmi tisícům úmrtí a desítkám tisíc vážných nehod. Stávající soubor směrnic, který upravuje pravidla STK a registraci vozidel, se přitom naposledy měnil už v roce 2014.
Na papíře to zní dobře – větší dohled, méně poruch, čistší ovzduší. Jenže praxe může být složitější. Tvrdí se, že přísnější kontrolní systém přinese „bezpečnější cesty, čistší vzduch a jednodušší život“. Záměr je bezesporu chvályhodný, otázkou ale zůstává, zda právě častější návštěvy STK jsou tím správným nástrojem.
Problém jménem cena a byrokracie
Změna se může v praxi pořádně prodražit. Nejen že motoristé zaplatí za častější prohlídky, ale i samotné stanice technické kontroly budou muset investovat do nového vybavení a digitalizace. Návrh počítá i s tím, že záznamy z kontrol bude možné přenášet mezi státy EU, což má usnadnit život lidem, kteří se v rámci Unie stěhují nebo pracují v jiné zemi.
Z pohledu běžného řidiče by se ale roční STK dotkla především starších aut – typicky vozů, které dnes stojí na sídlištních parkovištích. Škoda Octavia z roku 2012 je ukázkovým příkladem vozu, který by do nové povinnosti spadal.
Evropská komise tvrdí, že malé množství technicky nevyhovujících vozidel vytváří většinu hluku a emisí. Logika to jistá má. Jenže právě v zemích, kde je vozový park starší a příjmy nižší – tedy i v Česku – by opatření znamenalo citelný zásah do rodinných rozpočtů. Průměrné stáří auta u nás totiž činí více než 16 let, zatímco evropský průměr se pohybuje kolem dvanácti.
Každoroční STK by stála miliony navíc
Odhady mluví o stovkách tisíc vozidel, která by musela nově na kontrolu každý rok. V součtu by to znamenalo miliony korun navíc, které by zaplatili běžní řidiči. Navíc by musely přibýt další stanice STK, aby zvládly zvýšený počet zákazníků, což se neobejde bez investic – a ty se samozřejmě promítnou do cen.
V současnosti platí, že nová auta absolvují první STK po čtyřech letech a poté každé dva roky. Intervaly jsou tak nastavené s ohledem na stáří i technický stav vozidel. Zda má smysl tuto frekvenci zdvojnásobit, je sporné.
Osobně mám obavu, že častější kontroly problém nevyřeší. Technická kontrola sama o sobě nezabrání nebezpečným autům jezdit po silnicích, pokud se systém důsledně nevymáhá. Otázka proto nezní, zda zvládneme chodit na STK každý rok, ale zda to skutečně povede k bezpečnějším silnicím – nebo jen k prázdnějším peněženkám řidičů.
.« Nejlevnější hybrid na trhu míří do Česka a chce zamíchat kartami. Navíc je to malé SUV Nejlevnější auto na trhu zvládne kilometr levněji než většina hybridů. Dacia ukazuje, že staré dobré řešení je pořád to nejlepší »