porsche-clanokw

Krize v Porsche: Čínský propad, pád Taycanu a konec zážitkových prodejen

11. 6. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Značka Porsche se rozhodla pozastavit rozšiřování svého moderního prodejního konceptu „Destination Porsche“ do dalších prodejních míst. Toto rozhodnutí je reakcí na vysoké náklady spojené s implementací konceptu a na aktuální ekonomickou situaci společnosti.

Koncept „Destination Porsche“, představený v roce 2020, představuje nový přístup k prodeji vozů značky Porsche. Zaměřuje se na vytvoření modulárních a digitálně propojených prodejních prostor, které zákazníkům nabízejí zážitek ze značky v moderním a příjemném prostředí. Prodejny měly fungovat nejen jako místa prodeje, ale i jako tzv. zákaznické destinace, kde by si návštěvníci mohli prohlédnout tematické výstavy, navštívit kavárnu nebo se zúčastnit zážitkových akcí.

Součástí konceptu jsou tematické zóny, lounge prostory a digitální nástroje, jako např. konfigurátory vozidel využívající virtuální realitu. Cílem bylo posílit emocionální propojení zákazníků se značkou a přizpůsobit se měnícím se nákupním zvyklostem.

Původně Porsche plánovalo transformovat všechna svá prodejní místa podle konceptu „Destination Porsche“. Aktuálně však značka tento plán přehodnotila – čelí totiž mnohem vážnějším problémům, které je třeba urgentně řešit.

Porsche se v současnosti nachází v komplikované situaci, ovlivněné několika zásadními faktory. V roce 2024 zaznamenala značka meziroční pokles zisku o více než 30 %, což je jedno z nejvýraznějších oslabení v její novodobé historii.

Hlavním důvodem je prudký pokles prodejů na čínském trhu (téměř o 30 procent), který je pro Porsche největším odbytištěm. Druhým problémem je výrazný pokles celkového zájmu o elektromobily v roce 2024. Prodej modelu Taycan se meziročně snížil téměř na polovinu. K tomu se přidávají rostoucí náklady – inflace, růst cen materiálů od dodavatelů a enormní investice do vývoje nových modelů.

I proto Porsche v současnosti prochází rozsáhlou reorganizací. O svá místa přišli obchodní a finanční ředitel a akcionáři požadují, aby rezignoval také Oliver Blume, který kromě Porsche vede i celý koncern Volkswagen. Podle nich by neměl zastávat obě funkce současně. Drahou přestavbu showroomů na exkluzivní „zážitková místa“ si za těchto okolností značka skutečně nemůže dále dovolit.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz