Krize v Porsche: Čínský propad, pád Taycanu a konec zážitkových prodejen
Značka Porsche se rozhodla pozastavit rozšiřování svého moderního prodejního konceptu „Destination Porsche“ do dalších prodejních míst. Toto rozhodnutí je reakcí na vysoké náklady spojené s implementací konceptu a na aktuální ekonomickou situaci společnosti.
Koncept „Destination Porsche“, představený v roce 2020, představuje nový přístup k prodeji vozů značky Porsche. Zaměřuje se na vytvoření modulárních a digitálně propojených prodejních prostor, které zákazníkům nabízejí zážitek ze značky v moderním a příjemném prostředí. Prodejny měly fungovat nejen jako místa prodeje, ale i jako tzv. zákaznické destinace, kde by si návštěvníci mohli prohlédnout tematické výstavy, navštívit kavárnu nebo se zúčastnit zážitkových akcí.
Součástí konceptu jsou tematické zóny, lounge prostory a digitální nástroje, jako např. konfigurátory vozidel využívající virtuální realitu. Cílem bylo posílit emocionální propojení zákazníků se značkou a přizpůsobit se měnícím se nákupním zvyklostem.
Původně Porsche plánovalo transformovat všechna svá prodejní místa podle konceptu „Destination Porsche“. Aktuálně však značka tento plán přehodnotila – čelí totiž mnohem vážnějším problémům, které je třeba urgentně řešit.
Porsche se v současnosti nachází v komplikované situaci, ovlivněné několika zásadními faktory. V roce 2024 zaznamenala značka meziroční pokles zisku o více než 30 %, což je jedno z nejvýraznějších oslabení v její novodobé historii.
Hlavním důvodem je prudký pokles prodejů na čínském trhu (téměř o 30 procent), který je pro Porsche největším odbytištěm. Druhým problémem je výrazný pokles celkového zájmu o elektromobily v roce 2024. Prodej modelu Taycan se meziročně snížil téměř na polovinu. K tomu se přidávají rostoucí náklady – inflace, růst cen materiálů od dodavatelů a enormní investice do vývoje nových modelů.
I proto Porsche v současnosti prochází rozsáhlou reorganizací. O svá místa přišli obchodní a finanční ředitel a akcionáři požadují, aby rezignoval také Oliver Blume, který kromě Porsche vede i celý koncern Volkswagen. Podle nich by neměl zastávat obě funkce současně. Drahou přestavbu showroomů na exkluzivní „zážitková místa“ si za těchto okolností značka skutečně nemůže dále dovolit.
.« Cenová válka požírá čínské automobilky. Žijí na hraně bankrotu, tvrdí jeden z šéfů Jak nenaletět při koupi ojetiny: Praktický návod, co nepodcenit »