Lamborghini-Espada_1968_800x600_wallpaper_02

Lamborghini Espada – to nejlepší pro čtyři

7. 7. 2011 • Historie, Novinky

Není tomu tak dávno, co Lamborghini potvrdilo výrobu další modelové řady. Ačkoliv prozatím není jasné co to bude (ví se jen, že se bude jednat o praktičtější alternativu k současným supersportům), nadšení fanoušci značky se modlí, aby šlo o nástupce právě působivého coupé, či možná shooting break, modelu Espada. V čem že bylo tohle první čtyřmístné Lamborghini vlastně výjimečné?

Na to, že Ferrucio Lamborghini původně vyráběl traktory, se do první ligy supersportů dostal působivě rychle, jenže na zdolávání dlouhých vzdáleností byly jeho výtvory vhodné asi jako lžička k nošení vody ze studny. Stalo se tak nevyhnutelnou skutečností, že nyní musí automobilka s býkem ve znaku představit vůz kategorie Gran turismo. Roku 1968 se tak světu představilo působivé coupé s nádechem dvoumístného kombi, jehož design vytvořil autor mnoha krásných aut – Marcello Gandini ve spolupráci s  Bertone. Opravdový skvost se však skrýval uvnitř. Čtyři bohatě polstrovaná a plnohodnotná křesla, architektura připomínající něco mezi letadlem a luxusní jachtou, nádherný volant – tohle je exkluzivní interiér nejvyšší úrovně.

Pod snímatelnou kapotou pokračuje nastolený trend – rovněž motor vypadá spíše jako umělecké dílo, než prostor ke spalování benzínu. Čtyřlitrový dvanáctiválec však zanechá hluboký dojem hlavně po nastartování. Jeho 325 až 365 koní hřmí již na volnoběh, co teprv blízko osmi tisícům otáček, kde leží hodnota maximálního výkonu. Motor je to pěkně ostrý – možná i proto dostalo tohle Lambo název Espada, což ve španělštině znamená meč. Výkonům příjemně sekunduje podvozek, který má plně nezávislé zavěšení a kotoučové brzdy na všech kolech. Posilovač řízení byl za příplatek, stejně jako automatická převodovka. Maximální rychlost vozu se pohybovala mezi 240 a 255 km/h, což Espadu katapultovalo na pozici nejrychlejšího čtyřmístného auta své doby.

Za deset let ve výrobě zahrnujících tři verze se vyrobilo 1217 Espad. Musím se přiznat, že pro mě osobně je to jeden z nejlákavějších veteránů. Vzít tři kamarády a projet Francouzskou riviéru právě v tomto voze je výlet snů. Doufejme, že Lamborghini naváže přímo na tohle coupé svým novým modelem a vytvoří tak obdivuhodnou moderní reinkarnaci.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz