toyota-motor-2jz-800x450

Mechanik rozebral motor Toyoty s 668 000 kilometry. Zůstal v němém úžasu

3. 7. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Pověsti o výdrži motorů od Toyoty kolují světem už léta, mnohé z nich mají až mytický nádech. Ale nic nenahradí skutečný pohled do útrob jednotky, která má za sebou bezmála 700 tisíc kilometrů v reálném provozu.

Máme tu další video s oblíbeným automechanikem – a i když by se mohlo zdát, že se podobná videa začínají slévat do jednoho, tentokrát je to jiné. Už jen ten nájezd uvedený v nadpisu zaslouží uznalé pokývnutí. Existují značky, které by za polovinu té cifry rozdaly celý rodinný podnik i s příbuznými. Tady jde o 668 000 km. Opravdu. To si zaslouží trochu víc než jen letmé kliknutí. Tak se pojďme společně podívat, proč tohle není jen další díl ze série „motorů po smrti“.

Pokud jste už někdy narazili na některý z mých článků, asi víte, že mám pro Toyotu slabost. Nejen kvůli tomu, co vyrábí, ale hlavně kvůli způsobu, jakým to dělá. Roky pečlivé práce, zaměření na každý detail a neochvějná snaha dělat věci pořád stejně dobře – to je přístup, který si zaslouží respekt. A co je možná ještě cennější? Ta vytrvalost, s jakou si značka drží jednou nastavenou kvalitu. Věřte, že to není samozřejmost – řada jiných značek by mohla vyprávět.

Toyota i Lexus stojí na pevných základech spolehlivosti svých motorů. Ať už mluvíme o běžných Toyotách, nebo luxusních Lexusech, kdo se o ně jen trochu stará, ví, že motor bývá tou poslední věcí, která by se mohla pokazit. To ostatní na autě možná začne stárnout, ale pohonná jednotka? Ta si jede pořád dál. U Lexusu to platí dvojnásob.

Připomíná mi to historku, která mě nikdy nepřestane fascinovat: psal se rok 1989, Lexus byl novinkou na americkém trhu a na základě pouhých dvou (!) stížností zákazníků se sám rozhodl svolat 8 000 vozů kvůli drobným problémům s elektroinstalací. Všechna auta byla zdarma opravena do tří týdnů. Tato neuvěřitelně vstřícná akce položila základy legendární pověsti zákaznického servisu značky. A taky něco říká o přístupu Toyoty a Lexusu ke kvalitě. Ten přístup je až posedlý. V tom nejlepším smyslu.

Není tedy žádným překvapením, že i zkušený mechanik ve videu zůstal stát s otevřenou pusou. A to i přesto, že se pod jeho rukama ocitl třílitrový řadový šestiválec Toyota 2JZ – motor, který je ve světě benzínu známý skoro jako synonyma pro „nesmrtelnost“. Najdete ho například v legendární Suprě, kde po úpravách běžně dosahuje výkonu 600 koní, a přesto zůstává mimořádně spolehlivý. Šest válců, tři litry objemu, jednoduchost, robustnost – to je recept, který funguje bez ohledu na to, v jakém autě se objeví.

Ve videu na kanálu Dělám auta si tenhle legendární motor vzal do parády mechanik Eric. Ten běžně rozebírá motory, které mají nejlepší léta dávno za sebou – ale tentokrát to bylo jiné. Motor, navzdory brutálnímu nájezdu, stále šlapal jako hodinky. Skutečně fungoval, a to bez jakýchkoli zásadních problémů. Potvrzuje to i jiný známý automechanik ze sítě – Scotty Kilmer, který po 55 letech opravování aut mluví o Toyotě skoro s náboženským nadšením.

Motor, který Eric rozebral, pochází z Lexusu GS300. Auto najelo neuvěřitelných 415 000 mil, tedy kolem 668 000 kilometrů. A co se skrývalo uvnitř? Minimální opotřebení válců, hlav válců, ložisek i dalších součástí. Na to, co má tenhle agregát za sebou, vypadal až podezřele zachovale. Spíš jako by prošel pár desítkami tisíc kilometrů – ne stovkami.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz