subaru-toyota-mazda-engine-2

Trojice japonských automobilových titánů se spojila, aby zachránila spalovací motory

3. 7. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Tři nejvýznamnější japonské automobilky Toyota, Mazda a Subaru se rozhodly spojit své síly a odborné znalosti s cílem vyvinout zcela novou generaci spalovacích motorů. Jejich ambicí je nabídnout alternativu k elektromobilům – technologii, která neoslovuje všechny zákazníky a jejíž celoplošné přijetí se zatím neobešlo bez problémů.

Není žádným tajemstvím, že ne každý výrobce sdílí nadšení Elona Muska pro elektrický pohon. Toyota například přistupuje k elektrifikaci značně opatrně – v ostrém kontrastu k evropským automobilkám, které s velkým halasem slibují, že během několika let přejdou výhradně na elektromobily. Japonští giganti však volí střízlivější přístup – a kromě úvah už přešli i k činům. Tři velká jména japonského autoprůmyslu se spojila a rozjíždějí společný vývoj nových spalovacích agregátů.

Těžko bychom přitom mezi nimi hledali nějaké technické pozdní příchody. Naopak – v tomto případě jde o samotné špičky oboru. Toyota, Mazda a Subaru – každá z těchto značek má za sebou desítky let technologických inovací, vývojových prvenství a důraz na technickou dokonalost.

Toyota se dlouhodobě profiluje jako mistr v oblasti hybridních pohonů, které se vyznačují výjimečnou spolehlivostí. Mazda zase neúnavně vylepšuje svou technologii Skyactiv a opakovaně se pokouší dát smysl Wankelovu motoru. Subaru pro změnu vyniká svým symetrickým pohonem všech kol a charakteristickými motory s protilehlými válci.

Není tedy překvapivé, že právě tyto tři automobilky se k elektromobilní revoluci stavějí s rezervou. A jak ukazují nejnovější statistiky, jejich postoj možná nebyl chybný. Prodeje elektromobilů v Evropě v posledních měsících znatelně klesají – například v srpnu 2024 se podle asociace ACEA snížil počet nově registrovaných osobních vozů o 18,3 %, přičemž propad táhla zejména Německo a Francie. Přesto si evropští úředníci (a Elon Musk) stále stojí za tím, že zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je skvělý plán.

Právě v tomto kontextu nyní Toyota, Mazda a Subaru představují své nové úsilí: vývoj vysoce účinných spalovacích motorů budoucnosti. Podle oficiálních materiálů má tento krok vycházet z hlubokého pochopení rozmanitých potřeb zákazníků, přičemž nově navržené agregáty mají odrážet nejen hodnoty jednotlivých značek, ale zároveň přinášet technické benefity napříč uživatelskými scénáři.

Chystané motory mají být menší, lehčí a efektivnější než kdy dřív. Jejich kompaktní konstrukce umožní snížit linie kapoty, zlepšit aerodynamiku, rozšířit možnosti designu karoserií a zároveň snížit spotřebu paliva. Nové jednotky budou rovněž navrženy s ohledem na kompatibilitu s alternativními palivy, jako jsou syntetická paliva, biopaliva a kapalný vodík. Samozřejmostí je důraz na splnění přísných emisních norem.

Co z toho tedy konkrétně vzejde? Subaru pokračuje ve vývoji svých typických boxerů, Mazda pracuje na rotačních motorech jako range extenderech pro elektromobily a Toyota dále rozvíjí své hybridní řadové čtyřválce. Pro milovníky klasických pohonných jednotek to nejsou vůbec špatné zprávy. Na společné tiskové konferenci se všechny tři značky zavázaly k dekarbonizaci a další hybridizaci spalovacích motorů jako cestě k uhlíkové neutralitě.

Šéfové jednotlivých firem pak dodali i osobní komentáře k celé iniciativě:

Atsushi Osaki (prezident Subaru Corporation):

„Dosažení uhlíkové neutrality je výzvou, která se týká nejen automobilového průmyslu, ale celé japonské společnosti. Budeme dále zlepšovat naše motory typu boxer tak, aby mohly spalovat ekologická paliva. Subaru, Toyota a Mazda spojuje stejné smýšlení – a společně se hodláme postarat o budoucnost japonské výroby aut.“

Koji Sato (generální ředitel Toyota Motor Corporation):

„Řadový čtyřválec má za sebou bohatou historii. Díky své jednoduché stavbě a univerzálním možnostem zástavby se stal základem pro mnoho typů vozidel – od rodinných po sportovní. Teď nastal čas, aby se stal symbolem spalovacího motoru v éře uhlíkové neutrality.“

Masahiro Moro (prezident Mazda Motor Corporation):

„Naším cílem je i nadále přinášet zákazníkům radost z řízení – a to i v době elektrifikace. Rotační motor má unikátní schopnost spolupracovat s elektrickým pohonem i alternativními palivy. Mazda bude pokračovat ve vývoji, který přispěje nejen k technickému pokroku, ale i k udržitelnější budoucnosti.“

Závěrečné společné prohlášení všech tří značek pak shrnuje jejich záměr následovně:

Ačkoli Toyota, Subaru a Mazda zůstávají konkurenty, pokud jde o vlastní produkty, spojuje je společný cíl – dosáhnout uhlíkové neutrality prostřednictvím modernizace spalovacích motorů. A spolu s dalšími stejně naladěnými partnery chtějí pomoci formovat budoucnost japonského automobilového průmyslu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz