vstwccsnq83dn0szr2n96qcelkov-m-v-azom-ankety-sa-tret-kr-t-po-sebe-stal-motor-v8-od-ferrari

Motor roku 2018 zná své výherce. Tyto značky mají nejlepší agregáty

13. 6. 2018 • Novinky, Zajímavosti

Anketa Motor roku, která oslavuje 20 let své existence, zná vítěze pro letošek. Organizátoři zmínili, že nejúspěšnější značkou v historii Mezinárodní motor roku je jednoznačně BMW. Zároveň porota vybrala nejlepší agregát ostatních. Vítězem se stalo Ferrari, konkrétně jeho 3,9-litrový osmiválec, který dostal dva tituly celkově.

Výběr benzínového Biturbo zdůvodňuje hlava soutěže Graham Johnson několika faktory, prioritně nešlo o vysoký výkon či perfektní zvuk. Nejdůležitější byla otázka risku. Italové totiž neměli plán B a nasazením vé-osmičky postavené podle principů downsizingu vsadili do hry svou pověst. Žádné fiasko se však nekonalo. Odezva zákazníků ukázala, že takové pohonné jednotky mohou uspět i v nejnáročnějších oblastech automobilového trhu. Právě proto jde o velmi důležitý kus techniky.

Motor pohánějící modelovou rodinu 488 přitom nevyhrál jen v mimosoutěžním hodnocení nejlepší strojovny uplynulých dvou desetiletí. Také získal prvenství v hlavní kategorii, jde tak o třetí celkový triumf pro Maranello za sebou. Jeho osmiválec navíc dominoval mezi výkonnými motory a také v rámci třídy 3 až 4 litry. Dohromady si z jubilejního ročníku ankety odneslo Ferrari až šest cen, jelikož jeho 6,5-litrový dvanáctiválec ovládl objem nad čtyři litry i nováčkovskou skupinu.

V dalších třídách se objevilo několik známých jmen. Oblast pod jeden litr objemu překvapivě vyhrál tříválec 1.0 TSI od Volkswagenu, který nahradil půl dekády kralující soupeře s logem Ford. Dále se objevily produkty značek Audi, BMW či Porsche. Německou dominanci narušil francouzský tříválec od PSA, ale také elektrický pohon od americké firmy Tesla Motors. Ten vyhrál ve dvou třídách.

Aktuální rozdělení jednotlivých kategorii existuje od samotného vzniku International Engine of the Year, organizátoři však nyní avizují změny. Důvodem je stále rozsáhlejší elektrifikace. Díky ní dokáží objemově skromné motory konkurovat větším soupeřem a rozdělení jen podle kapacity je proto trochu zastaralé.

Výherci 2018:

1. Ferrari 3.9 biturbo V8 – 486 bodů

2. Porsche 3.0 šestiválec turbo – 198 bodů

3. Ferrari 6.5 V12 – 158 bodů

4. Tesla – 149 bodů

5. Volkswagen 1.0 TSI – 139 bodů

6. BMW 1.5 tříválec hybrid – 138 bodů

7. Audi 2.5 pětiválec turbo – 110 bodů

8. PSA Peugeot Citroen 1.2 tříválec turbo – 104 bodů

9. Porsche 2.0 turbo – 68 bodů

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz