Frankfurt,,Germany,-,July,11:,Traffic,On,A,German,Highway

Německé řešení závislosti na ruské ropě: Nedělní zákaz jezdění a stovka na dálnici

10. 3. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Německý Greenpeace chce snížit domácí spotřebu ropy, nafty a benzínu a tím omezit závislost na Rusku. Mezi navrhovaná opatření patří nejen plošné snížení maximální rychlosti prakticky na všech cestách, ale aktivisté chtějí zajít ještě dál. Podle nich je řešením zákaz ježdění minimálně po dobu dvou neděl do měsíce, zřeknutí se každého čtvrtého výletu vozidlem delším než 20 kilometrů, nahrazení vnitrostátních letů železnicí a v podstatě povinnou by byla také práce z domova.

Válka na Ukrajině má mimo jiné i dramatický dopad na cenu ropy, která během posledních dvou týdnů vyskočila z přibližně 90 dolarů za barel na více než 130. Co to dělá s cenami paliv, máte na čerpacích stanicích z první ruky, otázkou však je, jak tento problém vyřešit.

Spojené státy dovoz ruské ropy rovnou zakázaly, měli bychom ale dodat, že pro USA jde jen o osm procent z celkově dováženého objemu této suroviny. Česko je z pohledu Moskvy zanedbatelným trhem, jenže ruská ropa tvoří až dvě třetiny našeho importu.

První zmírnění nabídly v těchto dnech Spojené arabské emiráty a Irák, které opakovaně ujistily svět, že podpoří výraznější zvýšení těžby skupiny OPEC, aby nahradily ruský výpadek, pomoc ale existuje i na lokální úrovni. V České republice vláda ve středu odsouhlasila zrušení dosud povinného přimíchávání biosložky do paliv, které bylo vyšší než předepisují evropské kvóty, zároveň byla dočasně zrušena silniční daň a stát chce kontrolovat marže distributorů a prodejců pohonných hmot.

Ještě rozumnější je podle nás (když nic jiného, tak alespoň dočasné) zrušení nebo zmírnění extrémního zdanění paliv, které tvoří více než polovinu jejich ceny. Vzápětí bychom zjistili, že benzin ani nafta zase tak drahé nejsou. No a pak jsou zde nápady, jak prezentuje například německý Greenpeace.

Podle Greenpeace zákaz ideální pro celou Evropu

Že tamní „zelení aktivisté“ bojují za snížení závislosti na ruské ropě, to se jim asi moc vyčítat nedá, i když byste asi měli vědět, že import z Ruska představuje („jen“) přibližně 35 procent celkového dovozu ropy do Německa. Přestože je tato strategická surovina využívána napříč mnoha průmyslovými odvětvími, Greenpeace se rozhodlo, že zaútočí v první řadě na individuální osobní dopravu.

Na západ od ČR by tak mělo být podle ekologické organizace co nejdříve zavedeno „dočasné“ plošné omezení rychlostí. Ve městě na 30 km/h, na okreskách by měla platit osmdesátka a na dálnicích jednotný limit 100 kilometrů za hodinu.

Německá pobočka Greenpeace zcela nevylučuje dovoz ropy z jiných zemí než Ruska, ale podle jejího dokumentu, který má k dispozici tamní tisková agentura DPA, „by měla být opatření vedoucí ke snížení spotřeby přijata nejen v Německu, ale v celé Evropě“. Aktivisté tvrdí, že se tím minimálně na domácí půdě ušetří 10 až 12 procent dovážené ropy.

Součástí jejich plánu je také zavedení povinné práce z domova a Greenpeace také navrhuje, aby se občané zdrželi každého čtvrtého výletu autem delšího než 20 kilometrů. A navíc dvakrát do měsíce by byla zavedena takzvaná neděle bez aut. Proč dvakrát to netušíme.

Samotná německá vláda zákaz dovozu ropy a zemního plynu nepodpořila a tamní ministr hospodářství Robert Habeck tvrdí, že by to vedlo k vážným škodám pro Německo.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz