skoda_rapid_16_mpi_02

Nezničitelné motory, které běží hladce i po 300 000 km. Možná jeden máte pod kapotou i vy

14. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

V dnešní době se říká, že co je nové, to je lepší. V lecčem to platí. Třeba, když srovnáte gumová těsnění z nového auta a z čtyřicet let starého veteránu. Jenže u motorů to tak jednoduché není. Mnoho odborníků se shoduje, že dříve se motory vyráběly poctivěji – s důrazem na výdrž, ne jen na výkon a nízké emise. A přestože se často tvrdí, že moderní motory mají problém přežít 300 000 km, existují výjimky, které dokážou i mnohem víc.

Výkon není všechno, jednoduchost vítězí

Některé pohonné jednotky, které se ještě donedávna montovaly do běžných městských aut, zvládají bez potíží i půl milionu kilometrů. Stačí jim jen základní údržba. Žádné složité technologie, žádná kouzla – jen poctivá mechanika.

První na řadě je Peugeot 301 s motorem EC5. Čtyřválcový benzinový agregát o objemu 1,6 litru a výkonu 115 koní nepatří mezi výkřiky moderní techniky, ale právě proto vydrží. Včasná výměna oleje a filtrů je celé tajemství. Tento motor, známý i z modelů Peugeot 308 a Citroën C-Elysée, je ukázkou jednoduché konstrukce, která sice nevzrušuje parametry, ale nadchne dlouhověkostí.

Když auto zrezne, motor pořád běží

Podobnou filozofii „méně je více“ zastupuje také Renault K4M. Poctivý litinový blok, osm nebo šestnáct ventilů podle verze, minimum složitostí. Díky tomu má motor jen málo slabin a při pravidelné údržbě vydrží nesmírně dlouho. Jediným úskalím je rozvodový řemen – musí se měnit častěji, ale kdo na to nezapomene, ten se dočká statisícových nájezdů bez dramat.

Tento motor poháněl například Renault Mégane, Dacii Logan nebo Duster a ve všech případech potvrdil, že jednoduchost a rozumné provozní tlaky jsou klíčem k dlouhému životu.

Japonci a jejich recept na věčnost

Na opačném konci stojí japonský klenot – Toyota 4GR-FSE. Tady už jde o modernější konstrukci s objemem 2,5 litru, výkonem kolem 200 koní a sametovým chodem. Přesto patří k nejspolehlivějším motorům své doby. Jedinou „slabostí“ je zvýšená spotřeba oleje po zhruba 100 000 kilometrech – neznamená však konec, spíše připomínku, že motoru je potřeba věnovat pozornost.

Ve vozech Toyota Crown nebo Mark X tento šestiválec běžně zvládne půl milionu kilometrů bez generálky. A to hovoří samo za sebe.

Německý pracant i japonský maratonec

Do přehledu dlouhověkých agregátů patří i 1.6 MPI (EA211), známý z modelů Volkswagen Polo, Škoda Rapid či Seat Ibiza. Starší verze této atmosférické šestnáctistovky byly doslova nezničitelné a běžně najížděly 400 000 až 500 000 km. Pozdější provedení mají drobné potíže s hlučností při vyšších otáčkách, ale i tak zůstávají příkladem spolehlivého motoru – pokud dostávají kvalitní olej a pravidelný servis.

Z Japonska pak přichází další jistota – Nissan HR16DE. Agregát o výkonu kolem 120 koní pohání vozy Juke, Qashqai nebo Note, a je známý tím, že se jen tak nevzdává. I při nájezdu půl milionu kilometrů většinou potřebuje jen běžnou údržbu. Po 150 000 km sice může začít lehce „upíjet“ olej, ale to je běžné stárnutí, ne známka konce.

Staré dobré železo pořád drží

Ať už jde o francouzský, japonský nebo německý motor, všechny tyto jednotky spojuje jedno – poctivá konstrukce a rozumná údržba. Když se mění olej, nešetří se na filtrech a auto dostává to, co potřebuje, dokáže motor vydržet déle než zbytek vozu.

A vy? Kolik kilometrů jste zvládli s jedním motorem? Mnozí mechanici říkají, že 300 000 km není hranice, ale teprve začátek – pokud se člověk o své auto stará tak, jak si zaslouží.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz