ilustracni-foto-shutterstock

Při znehodnocování ceny aut hraje roli značka i ošoupané sedačky

11. 6. 2020 • Novinky

Výhodné servisní podmínky nebo atraktivní financování nákupu. To jsou bonusy, kterými dealeři často lákají zákazníky k nákupu nových aut. Na čem ale lidé většinou naopak přeplácejí, je havarijní pojištění těchto vozidel. To totiž odráží cenu nového auta, zatímco jeho hodnota okamžitě po nákupu skokově klesá.

Podle odborníků se na okamžitém poklesu ceny podepisuje fakt, že lidé koupi použitého vozu považují za riskantní. Paradoxně může velkou roli hrát interiér, který na celkový technický stav vozidla nemá vliv. „Současní výrobci do interiéru využívají materiály, které při výrobě podléhají nárokům na ekologičnost a cenu. Kvůli tomu si tak dlouho neudrží původní vzhled a jsou na nich vidět známky opotřebení. Toho jsou si obchodníci s ojetými vozy vědomi a poškozený interiér tak mnohdy i kompletně obnovují, aby vůz netratil na ceně,“ popisuje odborný poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service Lukáš Czauderna. Naopak pokud auto nemá konstrukční závady, při správné údržbě a servisu by podle něj technický stav hodnotu vozu příliš srážet neměl.

Škodovka drží, stylovky ztrácejí

Kromě stavu vozidla má největší vliv na cenu značka. Loňský průzkum inovační laboratoře AuresLab ukázal, že na českém trhu za prvních pět let provozu nejméně ztrácejí na ceně značky Škoda, Volkswagen a Toyota. Naopak nejvíce cena klesla u automobilů Citroën, Peugeot a Renault. „Zajímavý je také pohled na vývoj cen ročních vozů. Po prvním roce provozu nebo přibližně 20 tisících ujetých kilometrech nejrychleji ztrácejí na hodnotě stylová auta, jako jsou Fiat 500, Citroën DS3 a Mini Cooper,“ informoval výkonný ředitel AuresLabu Stanislav Gálik. Podle údajů společnosti Cebia, která se analýzou trhu ojetých vozidel zabývá, může cena roční ojetiny klesnout i na 80–65 % původní ceny. Za šest let se prodejce může dostat dokonce na třetinu.

Posledním faktorem je účel užívání – nejvíce na ceně ztrácejí auta z půjčoven. Zatímco firemní auta neměla dříve dobrou pověst, dnes může být taková minulost i výhodou. „Sledovací systém GPS, který tato auta nyní mívají, totiž neumožňuje řidičům s auty závodit nebo je využívat v nevhodných terénech. Navíc jsou pravidelně servisována a díky kompletní dokumentaci se nakupující nemusí bát stáčených kilometrů,“ vysvětluje Czauderna.

Na možnost aktualizace smluv lidé zapomínají

Podle pojišťoven cena aut nejrychleji klesá právě do stáří pěti let. „Ideálně by si tedy lidé měli ve smlouvě na havarijní pojištění hodnotu vozu pravidelně aktualizovat, aby zbytečně nepřepláceli,“ upozorňuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

O možnosti aktualizace smlouvy podle ní ale klienti často neví nebo je nenapadne využít ji právě v prvních letech po koupi auta. Proto Direct jako první pojišťovna zavádí u nových aut automatické zlevňování. „Cenu pojištění budeme každý rok zlevňovat o 7 procent u všech smluv na havarijní pojištění sjednaných po 27. květnu, kdy jsme takzvané Zlevňující havarijko zavedli. Dává nám to smysl a potvrzujeme tím naše heslo, že jsme konečně normální pojišťovna,“ komentuje Maťašeje.

Služba se podle ní vztahuje na všechny zákazníky, kteří mají sjednaná pojištění všech rizik, tedy Dopravní nehodu, Odcizení a vandalismus, Přírodní nebezpečí a Střet a poškození zvířaty na hodnotu auta. Tato výhoda pak bude platit do dovršení šesti let stáří auta. Pokud měl klient dopravní nehodu, v dalším roce sleva platit nebude.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz